61 319 läst · 585 svar
61k läst
585 svar
Idé att dra in fiber?
Vi ska nog släppa allt med xDSL, annars börja jag skriva om övriga VDSL, HDSL, SDSL, mm, och hur de användes i olika konfigurationsformer men som inte har något med anslutningsformen fiber att göra
Lärde mej att läsa och räkna från barns ben så ja erbjudandet är för samma sak enda skillnaden är att det gått 6 år sedan fibern drogs framB Bonzo2000 skrev:
Vad har lotto med det här att göra?E Emil_L skrev:
Svenska spel eller något annat har aldrig skickat hem ett erbjudande om vinst till mej iaf.
Teknik blir billigare med tiden, så är det oftast.
Första mobiltelefonen jag ägde kosta 30000 och samtalstaxan va 25-30 kr/min.
Idag finns det telefoner för någon hundring och samtalstaxan hamnar på några ören per minut beroende på abonnemang och hur mycket man ringer.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 733 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 733 inlägg
Vilken teknik är det som blivigt billigare?wildeside skrev:Vad har lotto med det här att göra?
Svenska spel eller något annat har aldrig skickat hem ett erbjudande om vinst till mej iaf.
Teknik blir billigare med tiden, så är det oftast.
Första mobiltelefonen jag ägde kosta 30000 och samtalstaxan va 25-30 kr/min.
Idag finns det telefoner för någon hundring och samtalstaxan hamnar på några ören per minut beroende på abonnemang och hur mycket man ringer.
Att efteransluta innebär att man schaktat fram en fiber till dig och installerat en mediaomvandlare i ditt hus. Allt annat fanns redan och har inte blivit billigare.
Den absolut största kostnaden är arbetet för att förlägga fibern, inte materialet.
Redigerat:
Okej, så erbjudandet är alltså 18000 + 350*24 + 100 = 26500:- ?wildeside skrev:
Då är det bara att gratulera, men du förstår säkert att det inte hör till vanligheten att det blir billigare om man väntar.
Av en slump snubblade jag härom dagen över gamla fakturan från när mitt fiber drogs och anslöts.... 7999kr betalade jag tydligen.
...och ni känner er nöjda med 20-30k som "erbjudande"?
Undrar hur mycket mina grannar som valde att inte ansluta sig måste betala om dom vill ha fiber nu Det är säkert bortåt 30 laxar och 4 års väntetid, om dom öht. kan få det efteranslutet(bor trots allt i en liten sketen byhåla).
Undrar hur mycket mina grannar som valde att inte ansluta sig måste betala om dom vill ha fiber nu Det är säkert bortåt 30 laxar och 4 års väntetid, om dom öht. kan få det efteranslutet(bor trots allt i en liten sketen byhåla).
Nu blev det en liten sned jämförelse då det inte är den aktiva tekniken som är huvudkostnaden utan huvuddelen av kostnaden är arbetskostnader för att få ned fiber i marken, blåsning fiber, svetsning, installation, etc, och passiv teknik t.ex. fiber, men även redan gjorda investeringar i stamnät som ännu inte kunnat faktureras slutkund kan ingå vid en efteranslutning. Kanske finns det någon delkostnad för fiberswitch och medieomvanlare i fastigheten.wildeside skrev:
Den aktiva tekniken betalar vi till största den för i våra abonnemang som oftast finns ingående i de tjänster vi beställer.
Om du jämför med inflation m.m. vad skulle dina 7999kr vara idag?L Lucif3r skrev:Av en slump snubblade jag härom dagen över gamla fakturan från när mitt fiber drogs och anslöts.... 7999kr betalade jag tydligen.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 733 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 733 inlägg
Ser ut att vara ca 5:1.G GargamelSE skrev:
https://www.pcmag.com/news/tested-spacexs-starlink-satellite-internet-service-is-fast-but-itll-cost
Jag betalade 16900kr tror jag. Eftersom man typiskt bara får ETT erbjudande om att ansluta huset till ett fibernät spelar det ju ingen större roll om det kostar 8000, 17000 eller 30000. Det är bara att köra på ändå om man har behovet. Det går inte att förhandla och när en aktör byggt nät så kommer ingen annan dit. Så jag måste säga att själva prisfrågan är helt underordnad. Jag är otroligt nöjd med att ha fiber sedan flera år, det vore en katastrof att bli av med det.L Lucif3r skrev:
Håller med, visst går det att spekulera i om det blir billigare eller dyrare - eller om man ens kan efteransluta.MathiasS skrev:Jag betalade 16900kr tror jag. Eftersom man typiskt bara får ETT erbjudande om att ansluta huset till ett fibernät spelar det ju ingen större roll om det kostar 8000, 17000 eller 30000. Det är bara att köra på ändå om man har behovet. Det går inte att förhandla och när en aktör byggt nät så kommer ingen annan dit. Så jag måste säga att själva prisfrågan är helt underordnad. Jag är otroligt nöjd med att ha fiber sedan flera år, det vore en katastrof att bli av med det.
Ska jag ha gäster ikväll och står på affären på lunchen och funderar på om oxfilén kommer bli några kronor billigare per kilo om jag väntar till kvällen att handla, men det bara finns 4 paket kvar. Men kanske kommer en ny leverans in? Med finare kött. Eller blir vi utan. Är det inte tomt i plånboken är det väl bara att köra? Jag brukar jämföra priser innan jag handlar nåt dyrare, men i vissa fall får man blunda för om man inte gör den absolut bästa dealen...
Har man behov av fiber så spelar det som sagt mindre roll om det kostar 16.000 eller 24.000. Har man inte behov för stunden, men bor lite avigt till så kan det vara värt att passa på ändå då man inte vet när nästa erbjudande kommer. Bor man mitt i smeten med flera oberoende nät i gatan och fibern dragen till tomtgräns så är det nog rätt safe att installera när man själv känner för det, men om anslutningsavgiften är kring 20.000 blir det löjligt att tro att man ska spara massor på att vänta. Ett visst jobb ska göras och vad kostar bara framkörning och ett par timmars arbete?
Om man är 95 år gammal och aldrig haft en dator och inte tittar på TV, tja, då kan det väl kvitta...
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 733 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 733 inlägg
Vad slutpriset blev vet du först när det är inkopplat.
Jag vill minnas att vi skulle betala 24 000 som efter ROT och RUT blev ca 20 000.
Men nu till det som inte syns, när vi sagt ja, fibern var på plats och det var dags att välja ISP, dök det upp erbjudanden från Telia och Ownit. Båda erbjöd sig att betala 3 000 kr av vår installationskostnad som plötsligt kom under 17 000 kr. Motkravet var att vi använder deras tjänst i 24 månader.
Om du efteransluter kanske inte detta erbjudande dyker upp, jag vet inte vilka som får det. Men bevisligen går det inte att på förhand veta vad det kostar. Det första erbjudandet i brevlådan du skriver på är troligtvis högre än vad du i slutändan betalar.
Det är bara att bestämma sig och se denna rabatt som en bonus då fiber är oumbärligt enligt mig.
Jag vill minnas att vi skulle betala 24 000 som efter ROT och RUT blev ca 20 000.
Men nu till det som inte syns, när vi sagt ja, fibern var på plats och det var dags att välja ISP, dök det upp erbjudanden från Telia och Ownit. Båda erbjöd sig att betala 3 000 kr av vår installationskostnad som plötsligt kom under 17 000 kr. Motkravet var att vi använder deras tjänst i 24 månader.
Om du efteransluter kanske inte detta erbjudande dyker upp, jag vet inte vilka som får det. Men bevisligen går det inte att på förhand veta vad det kostar. Det första erbjudandet i brevlådan du skriver på är troligtvis högre än vad du i slutändan betalar.
Det är bara att bestämma sig och se denna rabatt som en bonus då fiber är oumbärligt enligt mig.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 733 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 733 inlägg
Har ingen aning, men jag tror inte det är helt ovanligt då det kom från de stora operatörerna.Alfredo skrev:
Det jag vill få sagt är att det är svårt att jämföra priser för fiber, framtida kostnader för den tjänst man har idag och att man som MathiasS skriver måste bestämma sig oavsett pris. Det är vad det är och som för mig blev det billigare i slutändan.
Redigerat: