Om du har breda däck försvinner mycket av nyttan med
att ha fyrhjulsdrift på vintern .

Min kusins pojkvän hade en suzukijeep med 4wd och
breda däck och där han körde fast i snön tog vi oss fram
med duetten .

Lamelldiff , smala däck , några hundra kilo verktyg och
installationsmateriel i skuffen , stege på taket och en ruskigt
rutinerad gammgubbe bakom ratten gjorde susen !!!

Farsan hade körjournal på 160.000 mil med sina duetter
genom åren så han kunde dom hyfsat väl .
 
Tyvärr är ju inte framkomlighet allt. Ska man åka landsväg med en bil så behöver man utväxling för det och att hitta smala däck som är tillräckligt höga är inte lätt.
 
Min Subaru Legacy, 4WD, med nya friktionsdäck har inte haft några problem hitills i vinter heller...
Lite ostadigare sidledes än de gamla dubbdäcken (som jag fick en olagbar punktering på) men annars mkt bra faktiskt.

/K
 
Kör Subaru Outback på Hakkapellita R (eller hur det nu kan tänkas stavas) friktionsdäck och hittills har subban svalt och bara skrattat åt alla utmaningar jag utsatt henne för. Men nästa gång blir det dubb om dom här vintrarna ska fortsätta, när det väl blir ren isgata så skulle det extra fästet vara välkommet även om det inte är nödvändigt för att ta sig fram.
 
Nu har Uppsala haft sin första ordentliga olycka på våran dubbfria, blankpolerade isgata mitt i stan. Skadade barn också på köpet.

Kom på en sak nu föresten, det snackas ju en del om att i tex Tyskland har man dubbförbud och det går ju så bra så bra så varför gnälla i Sveriga.....jo, att det blir polerade vägar kan vi nog alla vara överens om när det inte finns dubbdäck som river och i Tyskland så har dom maskiner som river upp spår i isen...så var det sagt också....inga maskiner vi har här och min kommun har inga planer på att köpa in heller.
 
Dubbförbudet i Uppsala Centrum gjorde att vi lunchade i Gränby igår istället för i centrum. Några näringsidkare där inne missade en del pengar pga det.
 
Glufsglufs skrev:
i Tyskland så har dom maskiner som river upp spår i isen....
Har jag aldrig sett, vore kul att se en bild och att kunna läsa om dom.:)
 
Nimajneb skrev:
Har jag aldrig sett, vore kul att se en bild och att kunna läsa om dom.:)
Ja, om du är intresserad så går det nog att googla fram. Jag hörde om det på radio då dom diskuterade saken om polerade vägar i Svenska städer så någon bild har jag själv inte sett men jag ska dit nästa vecka så ser jag någon maskin så ska jag ta en bild.
 
Glufsglufs skrev:
Ja, om du är intresserad så går det nog att googla fram. Jag hörde om det på radio då dom diskuterade saken om polerade vägar i Svenska städer så någon bild har jag själv inte sett men jag ska dit nästa vecka så ser jag någon maskin så ska jag ta en bild.
Försökte googla och inte heller har jag sett någon under all min tid i Tyskland, frågade igår även ett par tyska vänner och dom hade aldrig hör talas om det.
Men det kan ju fortfarande vara så att det finns någon maskin som testas någonstans.
 
A
Väghyvel?
 
eller så har de inte glömt hur man plogar, till skillnad från vissa svenska kommuner.
 
nikasp
Körde 65 mil Östersund - Södertälje igår i +3 till -3 grader. Det var lurigt, svartis, på ett antal ställen längs vägen och känns lite säkrare med dubb. Det går säkert bra med friktionspuckar men jag kör nog på med dubb igen, har kört 3 säsonger med friktion men bytt tillbaka.
 
Nimajneb skrev:
Försökte googla och inte heller har jag sett någon under all min tid i Tyskland, frågade igår även ett par tyska vänner och dom hade aldrig hör talas om det.
Men det kan ju fortfarande vara så att det finns någon maskin som testas någonstans.
Kollade också med några tyskar och det var svårt att få fram något om det men en sa att vi de tillfällen det råkat bli så att det är isgata (normalt sett så plogar dom ordentligt och saltar) så har dom (hade han för sig) något påkopplat på plogbilen/saltbilen som rev upp spår men endast de gånger det var ordentlig halkrisk med hårt packad snö/is.
 
Glufsglufs skrev:
Kollade också med några tyskar och det var svårt att få fram något om det men en sa att vi de tillfällen det råkat bli så att det är isgata (normalt sett så plogar dom ordentligt och saltar) så har dom (hade han för sig) något påkopplat på plogbilen/saltbilen som rev upp spår men endast de gånger det var ordentlig halkrisk med hårt packad snö/is.
Kan vara så, men grundfrågan... ja man klarar sig utmärkt utan att det finns dubbdäck som river upp lite is i övriga världen förutom tydligen i Sverige. Men det har ju tjatats om tidigare så låt oss försöka stänga det stickspåret.

Själv så slänger jag på sommardäcken om max 2-3 veckor.
 
Sommardäck känns väldigt avlägset hos mig än så länge iaf, väldigt gott om snö här. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.