3 257 läst · 46 svar
3k läst
46 svar
Idag var det skönt med fyrhjulsdrivet och dubb :)
En XC90 kanske vore något att frakta hundarna i, men frågan är hur långt under en liter/mil man kan komma i praktiken.
Hade gärna haft något som inte känns som ett jordbruksredskap, men ändå har plats för fyra hundar och tar sig fram bra till rimlig kostnad. Tyvärr har de väl inte hittat Graal heller ännu.
Hade gärna haft något som inte känns som ett jordbruksredskap, men ändå har plats för fyra hundar och tar sig fram bra till rimlig kostnad. Tyvärr har de väl inte hittat Graal heller ännu.
Ja, det är svårt att komma under litern, men min förraV70 drog också kring litern, och en Jeep ligger väl också däromkring? En jordbrukstraktor drar säkert mer än litern och det är så stökigt att få in hundarna i hytten på den.L. Mäkinen skrev:
Mina barn brukar säga att min bil låter som en traktor så de håller med om att den påminner om ett jordbruksredskap. Tyvärr har den inte något kraftuttag till slåttermaskin och vedprocessor, men man kan inte få allt i världen, jag nöjer mig med att den får dra närmare 2,3 ton på kroken, kan ta 7 personer, tar sig fram exceptionellt bra i vinterväglag, och man får in allt man behöver när man drar till fjällen och rätt mycket när man handlar på byggmarknaden.L. Mäkinen skrev:
Redigerat av moderator:
Jag tror inte du kan få en Jeep att dra så lite, min GC drar 1,1 -1,2 l/mil i motorvägsfart på sommaren. I rusningstrafik på vintern vill den ha 1,8 - 2,0 l/mil. q(;^pbra-byggare skrev:
Alltid lika "kul" när det kommer mycket snö plötsligt och det blir fullständigt kaos och dubbat är väl knappast den bästa hjälpen i drivorna men jag hade absolut önskat mig drivning på alla hjulen, men med lite förstånd och varsam körning så lyckades jag sväva fram i min svenska SAAB i snökaoset
Många tokigheter ska man höra innan öronen trillar av. Just detta uttalande kan inte under några som helst tänkbara eller otänkbara förhållanden vara ens i närheten av en gnutta verklighetsförankrat. Faktiskt.skalman1 skrev:
Ta tillbaka!
Fast jag gillar den gröna..... d^_^b
Nja, problemet med tahoen var nog dom överdrivet breda däcken (275) som är helt värdelösa på vintern.
Saabens 155r skär igenom snön lite bättre.
Jag vet väldigt väl att saaben gick bättre i djupsnö eftersom jag körde båda 2 samma sträcka på samma dag.
Saabens 155r skär igenom snön lite bättre.
Jag vet väldigt väl att saaben gick bättre i djupsnö eftersom jag körde båda 2 samma sträcka på samma dag.
Min Frontera Sport (vet inte vari det sportiga ligger) snittar 0,85 ungefär, men då har jag omaket att behöva gå ut och låsa frihjulsnaven om jag ska ha nytta av fyrhjulsdriften. Den har plats för hundar, men inget mer.
Lägger man i lågväxeln släpar den med det mesta trots beskedlig motor och ljudnivån är lite åt traktorhållet. Däcken är onödigtvis breda, 235, men fyller ut hjulhusen bra.
Lägger man i lågväxeln släpar den med det mesta trots beskedlig motor och ljudnivån är lite åt traktorhållet. Däcken är onödigtvis breda, 235, men fyller ut hjulhusen bra.