stilofunk skrev:
Men om du sätter på vinterdäcken, tar ut bilen och ger dig ut på oplogade vägar kanske du gör det!
Det gör jag ofta.Fast ni har ju haft riktigt snö kaos där nere så det är nog bäst med en Jeep om man bor i Stockholm..
 
A
Andreas_Hansson skrev:
Det gör jag ofta.Fast ni har ju haft riktigt snö kaos där nere så det är nog bäst med en Jeep om man bor i Stockholm..
Det behövs ingen Jeep, min Volvo XC90 räcker alldeles utmärkt.
 
Redigerat av moderator:
En XC90 kanske vore något att frakta hundarna i, men frågan är hur långt under en liter/mil man kan komma i praktiken.
Hade gärna haft något som inte känns som ett jordbruksredskap, men ändå har plats för fyra hundar och tar sig fram bra till rimlig kostnad. Tyvärr har de väl inte hittat Graal heller ännu.
 
A
L. Mäkinen skrev:
En XC90 kanske vore något att frakta hundarna i, men frågan är hur långt under en liter/mil man kan komma i praktiken.
Ja, det är svårt att komma under litern, men min förraV70 drog också kring litern, och en Jeep ligger väl också däromkring? En jordbrukstraktor drar säkert mer än litern och det är så stökigt att få in hundarna i hytten på den.

L. Mäkinen skrev:
Hade gärna haft något som inte känns som ett jordbruksredskap, men ändå har plats för fyra hundar och tar sig fram bra till rimlig kostnad. Tyvärr har de väl inte hittat Graal heller ännu.
Mina barn brukar säga att min bil låter som en traktor så de håller med om att den påminner om ett jordbruksredskap. Tyvärr har den inte något kraftuttag till slåttermaskin och vedprocessor, men man kan inte få allt i världen, jag nöjer mig med att den får dra närmare 2,3 ton på kroken, kan ta 7 personer, tar sig fram exceptionellt bra i vinterväglag, och man får in allt man behöver när man drar till fjällen och rätt mycket när man handlar på byggmarknaden.
 
Redigerat av moderator:
bra-byggare skrev:
Det behövs ingen Jeep, min Volvo XC90 räcker alldeles utmärkt.
Har kollat in xc90 men tyvärr är det ju volvo kvalite,Fin bil annars
 
bra-byggare skrev:
Ja, det är svårt att komma under litern, men min förraV70 drog också kring litern, och en Jeep ligger väl också däromkring? En jordbrukstraktor drar säkert mer än litern och det är så stökigt att få in hundarna i hytten på den.
Jag tror inte du kan få en Jeep att dra så lite, min GC drar 1,1 -1,2 l/mil i motorvägsfart på sommaren. I rusningstrafik på vintern vill den ha 1,8 - 2,0 l/mil. q(;^;)p
 
A
stilofunk skrev:
Jag tror inte du kan få en Jeep att dra så lite, min GC drar 1,1 -1,2 l/mil i motorvägsfart på sommaren. I rusningstrafik på vintern vill den ha 1,8 - 2,0 l/mil. q(;^;)p
Ja, tyvärr kan man inte få allt man vill ha.
 
Idag var min Hummer H3 värd sina 1.7 liter milen.
Har alltid ett rep ligger i bakluckan men idag var det ingen som behövde hjälp konstigt nog.
 
Alltid lika "kul" när det kommer mycket snö plötsligt och det blir fullständigt kaos och dubbat är väl knappast den bästa hjälpen i drivorna men jag hade absolut önskat mig drivning på alla hjulen, men med lite förstånd och varsam körning så lyckades jag sväva fram i min svenska SAAB:D i snökaoset
 
Mikael_L skrev:
[bild]

Körde jag i lumpen.
Med 206'an tog det aldrig stopp.
2 meter djup snö, väggarna i sandtag, öppet vatten, stock & sten ... ja det vara bara att styra och gasa. d^_^b
Men när man sätter fast bandvagnen i någon surmyr bakom Akkanållke
är det inte ett dugg roligt längre....
 
Förra vintern hade jag en bil som var fenomenal i snö, gick bättre i snön än en tahoe med 4wd. :wow:
 
Om man vänder den upp-och-ner så fungerar det säkert bra som pulka!
 
skalman1 skrev:
Förra vintern hade jag en bil som var fenomenal i snö, gick bättre i snön än en tahoe med 4wd. :wow:
Många tokigheter ska man höra innan öronen trillar av. Just detta uttalande kan inte under några som helst tänkbara eller otänkbara förhållanden vara ens i närheten av en gnutta verklighetsförankrat. Faktiskt.

Ta tillbaka!

Fast jag gillar den gröna..... d^_^b
 
Nja, problemet med tahoen var nog dom överdrivet breda däcken (275) som är helt värdelösa på vintern.

Saabens 155:surprised:r skär igenom snön lite bättre.

Jag vet väldigt väl att saaben gick bättre i djupsnö eftersom jag körde båda 2 samma sträcka på samma dag. :)
 
Min Frontera Sport (vet inte vari det sportiga ligger) snittar 0,85 ungefär, men då har jag omaket att behöva gå ut och låsa frihjulsnaven om jag ska ha nytta av fyrhjulsdriften. Den har plats för hundar, men inget mer.
Lägger man i lågväxeln släpar den med det mesta trots beskedlig motor och ljudnivån är lite åt traktorhållet. Däcken är onödigtvis breda, 235, men fyller ut hjulhusen bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.