nikasp
De här trådarna ballar ju alltid ur men måste bara skriva att det är otroligt skönt med bra 4WD och dubb ibland (kör BMW X3). Bor just nu söder om Stockholm i HR och det har varit kaos på parkeringen sen kl 06 när första skulle iväg. Det har tagit folk 20-60 minuter att backa ut från sin P-plats och komma 20-40 meter ut till vägen (som inte heller var skottad förrän alldeles nyss).

Hade jag inte behövt jobba, vid dator hemifrån, så hade jag kunnat hjälpa folk hela morgonen. När jag skulle till läkaren så var det bara att backa ut och köra iväg, behövde inte ens ta om. Snö över trösklarna och drivor på parkeringen men inga problem. De som har fram- eller bakhjulsdrift hade varit väldigt hjälpta av dubbdäck idag. Fick putta loss två bilar när jag kom hem.

*hukar och inväntar dubbfritt-talibanernas anstorming*
 
Vår gamla SAAB med framhjulsdrift och dubbdäck var den enda som kom upp på vår backiga väg idag.
Grannen med 4WD kom inte fram - för att tanten med sommarbil fastnat i vallen och spärrade vägen. :D
 
Fastnade i en backe med min bakhjulsdrivna med dubb igår, tog en annan väg efter det... :)
Satt och drömde mig bort till en Audi A4 Quattro eller liknande... :)
 
Mikael_L
7cc5920ead96198e2ec17d37a109_grande.jpg

Körde jag i lumpen.
Med 206'an tog det aldrig stopp.
2 meter djup snö, väggarna i sandtag, öppet vatten, stock & sten ... ja det vara bara att styra och gasa. d^_^b
 
Dubbarna gör ju ingen nytta i snö, men det är bra alla andra dagar. Kändes dock bra att peta i lågväxeln på Fronteran när det var väl många dm snö på "vägarna".
Hustrun tog sig fram med Voyagern också i morse, men den har pinfärska däck.
 
nikasp
Dubbarna gör nytta när det är blankis under snön som idag. Nästan all snö försvann tidigare innan gudagåvan kom tillbaka med start igår (kommer från Luleå och gillar snö) :) De flesta kunde faktiskt taktiken att försöka rucka sig fram och tillbaka men jag var sugen på att gå och ta nycklarna av en hantverkare. Han stod och spann och spann på höga varv och låg växel med sina friktionsdäck. Det var tillräckligt svårt för de som gjorde rätt.

L. Mäkinen skrev:
Dubbarna gör ju ingen nytta i snö, men det är bra alla andra dagar. Kändes dock bra att peta i lågväxeln på Fronteran när det var väl många dm snö på "vägarna".
Hustrun tog sig fram med Voyagern också i morse, men den har pinfärska däck.
 
När jag åkte till jobbet hade man fått jobba hårt för att spinna genom snön ner till isen.
Ett problem jag märkt idag är att alla verkar ha störande antispinnsystem, elektroniska gaspedaler och automatlådor som gör att förarnas inputs inte avspeglas ute vid hjulen. Har knuffat ett par bilar utanför kontoret där förarna störts av bilen.
 
Kan inte annat än hålla med! Det känns som att det behövs mycket mer är 4 dm, som vi fått i natt, för att stoppa min Jeep Grand Cherokee med Hakkapelitta!
 
Tittade inte på väderrappoten igår så jag åkte till sthlm för möte idag. När jag var inne i stthlm ringde han som jag skulle ha möte med och sa att det inte hjälper med 4wd när alla fyra hjulen hänger i luften, han kom 10 m. en annan hade lyckats köra över 30 mil... Efter norrköping blev det lite jobbigt men det va inga bekymmer..

Jag kör framhjulsdriven V70 med dubbdäck som ha rullat knappt 700 mil

Medan jag väntade på honom så satt jag på kontoet och tittade på alla som körde fast i snön, det var rätt många bila... Det intressanta var vilken metod de använde fö att ta sig losss..

r funkar inte så ba på min telefon och jag orka inte rätta texten... ha öveseende med det
 
Redigerat:
En vanlig personbil med AWD tar sig fram lika bra i snö som en Tax! Taxen har dock en fördel då den kan ta sig fram under snön.
 
Efter den här vintern funderar jag allvarligt på att skaffa en ordentligt begagnad Jeep Cherokee eller liknande att ha som vinterbil. Tips emottages tacksamt
 
stilofunk skrev:
En vanlig personbil med AWD tar sig fram lika bra i snö som en Tax! Taxen har dock en fördel då den kan ta sig fram under snön.
Jag har aldrig kört fast med min awd.Ni måste ha det besvärligt i Stockholm :D
 
Men om du sätter på vinterdäcken, tar ut bilen och ger dig ut på oplogade vägar kanske du gör det!
 
A
Jorå, idag har det varit skoj att vara ute med Volvo XC90:n i Stockholm.

Rundade folk som stod stillla med dubbdäcken spinnades på de mest vältrafikerade (och snöröjda) vägarna i södra Stockholm. Efter lite offroad-körning på oplogade trottoarer så kom barnen till skolan i tid.

Lätt att hitta parkering eftersom få vågade ställa sig på de oröjda parkeringsplatserna.

Hjälpte loss en liten bil som satt fast (det hjälpte föga med sprillans nya dubbdäck när bilen vaggar på magen ovanpå snön, min fördel med hög markfrigång och 4WD gjorde sig väldigt tydlig).

Jag och några andra (vanliga bilar) blev inplogade på en parkering där vi ställt oss innan snöröjarna hunnit dit, jag vet inte hur det gick för de andra efter att jag kört igenom snövallen och åkt därifrån, men en höll på att skottade snö framför bilen i alla fall .

Det är inte ofta man får nytta av sin SUV i Stockholm, men när får det är det riktigt skoj måste jag erkänna.:D
 
Redigerat av moderator:
Jag är tacksam över 4WD idag. Även om det sitter i en V70. Har inte haft några som helst problem med att ta mig fram.
Har dubbat då det följde med men kan inte bedöma om det är bättre eller sämre på det väglag som var i morse. Stäng av antispinn och se till att ha fart på rätt ställe så fixar det sig;-)
Är av den åsikten att det beror mindre på bilen och mer på föraren dagar som denna.

PS "Riktiga" dubb är dock det ända som gäller på is. Var med en polare och åkte på en sjö för ett tag sen. Subaru impreza, provade först med vanliga dubbdäck - funkade men gick inte speciellt snabbt. Skiftade till fulldubb (rallydäck) j***ar vad det gick att stå på;-D DS
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.