85 367 läst · 863 svar
85k läst
863 svar
I teorin är jag emot solpaneler
Stego1,
beräkning för en solcellsanläggning över förväntad kWh-årskörd stämmer förvånansvärt bra. Men du har en variation på solljus på marken som kan varierar ca -10% till +10 % mellan olika år. Det finns fina somrar och andra som är mer regniga, som du vet. Solljus som träffar marken finns det mycket data över och mäts varje timma vid många väderstationer. Att bygga en solcellsanläggning som ger säg 8000 kWh/år istället för 6000 kWh/år, kostar inte 30 % mer, utan kanske bara 10 % mer. Det är en massa engångskostnader, byggställning, etableringskostnad osv.
beräkning för en solcellsanläggning över förväntad kWh-årskörd stämmer förvånansvärt bra. Men du har en variation på solljus på marken som kan varierar ca -10% till +10 % mellan olika år. Det finns fina somrar och andra som är mer regniga, som du vet. Solljus som träffar marken finns det mycket data över och mäts varje timma vid många väderstationer. Att bygga en solcellsanläggning som ger säg 8000 kWh/år istället för 6000 kWh/år, kostar inte 30 % mer, utan kanske bara 10 % mer. Det är en massa engångskostnader, byggställning, etableringskostnad osv.
Redigerat:
Det finns inga Uigurer som skruvar ihop växelriktare i omskolningsläger, dom är mycket längre ner i näringskedjan.Kallson skrev:Om vi lämnar frågan om koldioxid alls påverkar klimatet åt sidan och förutsätter att gretasidans experter har rätt så kan man resonera enligt följande.
Det finns många miljöproblem i världen, exempelvis plast i haven. I Sverige har vi skatt på plastpåsar trots att 99.99% bränns eller återvinns. Dvs signalpolitik mot ett ickeproblem. Ponera att de miljarder vi lägger på solceller, elcyklar och andra gröna projekt exempelvis investerades i ett land som Bangladesh. Använd dessa miljarder att bygga sopförbränningsanläggningar, stabil el levereras ut på nätet och tusentals jobb skapas med att sortera sopor. Ett sådant projekt skulle ha mångdubbel effekt (havsmiljö, klimat, socialt) per spenderad krona. Detta jämfört med att svenska staten, dvs din skatt, sponsrar 50% av inköpspriset på en kinesisk smart växelriktare som några uhigurer skruvat ihop på en uppfostringsanstalt.
beräkningen slår säkert lite beroende på om installatören lämnar garanti på antalet kWh eller inte. Men om du tar in fler offerter på lika stor anläggning så kommer utfallet att variera några få%, det är variationen i beräkningen för oavsett vilken utrustning du köper så är variationerna under normala och inte lustigt skuggade förhållande marginellt små.A Arnodt skrev:Stego1,
Du kan ladda ner program och simulera din egen solanläggning. SMA har ett gratisprogram som funkar och PV-Sol som är ett proffesionellt simuleringsverktyg har en provlicens på 30 dagar. I det finns en databas med i princip alla växelriktare och mängder av paneler. Lagrad väderdata flr flera års statistik mm. Jag räknade med det och slog mitt beräknade värde rätt ordentligt första året.
jag tror du har tokfel. Vi har alltid underhållsarbete på kärnkraften på sommarn. Vattendomar i all ära men totalt sett så har vi ändå bättre nivå i dammarna är hösten kommer. Förra senvåren/försommarn så var elpriset skithögt, det kommer att bli samma sk i år igen. Det var en kortare period då det blåste som helvete en helg då det var i princip nollpris på elen i Danmark. Det var betydligt längre perioder under sommarn då det var dyrare än på vintern än perioderna då det var skitbilligt.pacman42 skrev:Tyvärr är det inte så. Tidvis på sommaren så får man numera betalt för att ta emot el i Tyskland pga elöverskott. Om man skall följa vattendomarna i Sverige så måste en viss mängd vatten släppas igenom, dvs den elen procuceras så länge man får betalt för den. Så när elen är billig så får vi nu problemet att en del produktion går back även om man räknar bort de fasta kostnaderna och att det därför är bättre att stänga av den (exempelvis gäller detta för en del vindkraft och för kärnkraft). Detta i sin tur leder till att dessa energislag skall tjäna in sina kostnader på en kortare del av året och därmed så riskerar de att läggas ned för att man tjänar in för lite på dem på vintern (främst kärnkraft).
På detta sätt så har vi nu fått mindre koldioxidfri el istället för mer koldioxidfri el pga att vi installerade solpaneler. Den fria marknaden tar inte hänsyn till helheten och framförallt inte till co2-utsläppen. Vi ersätter alltså kärnkraft med låga co2-utsläpp med solkraft och värmekraft (den senare främst utomlands via mindre export och även viss import) som bägge har högre koldioxidutsläpp än vad kärnkraften har. Detta för att man ger bidrag till solpaneler. Hade inte annan produktion som är bättre ur co2-perspektiv konkurrerats ut så hade det varit en annan sak, men verkligheten är att solpanelerna gör att vi indirekt släpper ut mer co2.
Detta är inte så lätt att ta till sig, men det gör att jag är väldigt ambivalent i frågan. Skall man eller skall man inte? I mitt fall är det fortfarande inte då jag inte får ihop ekonomin med mina förutsättningar. Men om man nu vill vara miljövänlig så är det inte nödvändigtvis så att solpaneler är rätt, men subventionerna och skatterna driver ju mig åt det hållet ändå. Det bästa för miljön hade varit om man hade kunnat få ekonomi i att gräva ned några tiotal kubikmeter värmelagring på tomten istället och värma denna med solfångare. Då hade man kunnat lagra energi till vintern. Det borde gå få ekonomi i det, men nu går det inte på min tomt ändå då jag har berg.
Jag har inget bra läge för solceller men har kört rörligt med tibber och som jag förstår levererar solceller även de ljusa timmarna på vintern. Om man kan förbruka smart på natten, ladda bil, ladda varmvattnet och natthöja radiatorerna så kanske man kan köra dagförbrukningen med en rimligt dimensionerad solpanel. På sommaren kör fler och fler ac.
Däremot tänker jag det hade varit bra att kunna deläga solceller så de hus med bäst förutsättningar har dem på taken och vi andra kan köpa in oss. Kanske ett bolag kan sälja lokal solel ?
Däremot tänker jag det hade varit bra att kunna deläga solceller så de hus med bäst förutsättningar har dem på taken och vi andra kan köpa in oss. Kanske ett bolag kan sälja lokal solel ?
vintern ger inte ett jävla något om du menar november-Januari. Det är smulor inte värda besväret. Däremot från Februari så börjar det lossna och Mars är bra, jag producerar typ lika mycket i mars som jag förbrukar, April så producerar jag nog mer än dubbelt mot förbrukat.J JohanLun skrev:Jag har inget bra läge för solceller men har kört rörligt med tibber och som jag förstår levererar solceller även de ljusa timmarna på vintern. Om man kan förbruka smart på natten, ladda bil, ladda varmvattnet och natthöja radiatorerna så kanske man kan köra dagförbrukningen med en rimligt dimensionerad solpanel. På sommaren kör fler och fler ac.
Det är inte lagligt att bygga lokala nät mellan fastigheter i sverige. Det har nätägaren monopol på.
Dessutom konkurrerar den (liksom till viss del vindkraften) främst med sig själv.pacman42 skrev:
Dels eftersom produktionen är synkroniserad. När solen skiner gör den det i hela landet.
Dels eftersom produktionen saknar rörliga kostnader så alla producenter vill leverera även om priset är nära noll.
Vi har redan sett perioder med nästan gratis el när det blåser i hela landet. Vindkraftsägarna gråter samtidigt som snurrorna producerar för fullt.
Och VARFÖR tror du att man har underhållsarbeten på kärnkraften på sommarem? Och detta trots att det är semestertider? Man har inte särskilt bråttom heller att få igång kraftverken.F fsn skrev:jag tror du har tokfel. Vi har alltid underhållsarbete på kärnkraften på sommarn. Vattendomar i all ära men totalt sett så har vi ändå bättre nivå i dammarna är hösten kommer. Förra senvåren/försommarn så var elpriset skithögt, det kommer att bli samma sk i år igen. Det var en kortare period då det blåste som helvete en helg då det var i princip nollpris på elen i Danmark. Det var betydligt längre perioder under sommarn då det var dyrare än på vintern än perioderna då det var skitbilligt.
Elpriset är oftast lågt på sommaren och de andra producenterna producerar trots detta. Läs här om varför vi har svängningarna:
- https://blogg.malarenergi.se/fran-laga-elpriser-2020-till-hoga-elpriser-2021/
- https://news.cision.com/se/elskling...re-och-torrare-klimat-bakom-okningen,c3284916
Förra våren hade vi dåligt med vatten i vattenmagasinen, detta höll uppe priserna. Det sker ibland, men inte varje eller ens vartannat år.
Fan vad roligt att du skriver att det berodde på pga vattenivåer och länkar till en artikel som säger välfyllda vattenmagasin. Det ger en grym trovärdighet, verkligen. Det berodde till största delen på utbyggnad eller underhåll av kraftnätet.pacman42 skrev:Och VARFÖR tror du att man har underhållsarbeten på kärnkraften på sommarem? Och detta trots att det är semestertider? Man har inte särskilt bråttom heller att få igång kraftverken.
Elpriset är oftast lågt på sommaren och de andra producenterna producerar trots detta. Läs här om varför vi har svängningarna:
- [länk]
- [länk]
Förra våren hade vi dåligt med vatten i vattenmagasinen, detta höll uppe priserna. Det sker ibland, men inte varje eller ens vartannat år.
underhåll av kärnkraft när behovet är minst är rätt naturligt, stoppen är rätt välplanerade. All processindustri jobbar på det sättet med sina planerade stopp. Kärnkraften är ju rätt hårt ansatt så det kan nog vara svårt att hitta lönsamhet i den, tråkigt för den kommer att behövas på sikt.
se gärna detta ur ett perspektiv där du tar andra länder runt Sverige som vi både köper och säljer el till så förstår du nog.
Du kan bara titta lokalt inom Sverige och försöka inse var elen under sommarhalvåret produceras så förstår man att solel är klart berättigat bara med det faktum att det magasinerar vatten.
jag kan väl fö säga att summerar jag andra halvan av 2019 samt hela 2020 jag har haft solpaneler så gav det mig 23% ROI. En återbetalningstid på 7-8år är alltså inte omöjlig. Detta utan att öht ta hänsyn till tankning av elbil och vilka effekter det får. Så ur ett privatekonomiskt perspektiv råder det ingen tvekan att det fungerar.
Redigerat:
Det känns som att det är värmen som varierar över årstider, tyvärr motsatt mot möjlig produktion på solel.
Den dagliga variationen verkar ju korrelera, dvs när sol procuderar mkt så kör även industrier vilket leder till höga elpriser. Om man antar att man har solceller och kan fördela sitt elanvändande under dagen lite småsmart så borde man kunna se till att använda solelen effektivt.
Om solel kan göra att vi använder mindre "dålig" energi är det ju jättebra - det är väl att se som ett komplement. Om solelens variationer gör att man måste gå in med tex kolkraft (för att tex kärnkraft inte är snabb nog att kompensera svängningarna) så är det förstås mindre bra. Men jag tänker att solelen borde kunna just användas när elen är dyr (dagtid / industrier går) och för att tex ladda bil eller köra AC. Både bil, AC och varmvattenproduktion kan ju faktiskt vara ställd så den förbrukar elen smart, dvs att man bara kör det när man har överskott på el. Jag kan absolut acceptera en viss komfortförlust mot att vi nyttjar solens energi mer.
Tyvärr kan jag inte sätta solceller på huset pga riktning och takets utformning. Annars verkar det ju som en bra affär, både ekonomiskt och (hoppas jag) även miljömässigt - även om det inte är lösningen på utfasning av kärnkraft.
Den dagliga variationen verkar ju korrelera, dvs när sol procuderar mkt så kör även industrier vilket leder till höga elpriser. Om man antar att man har solceller och kan fördela sitt elanvändande under dagen lite småsmart så borde man kunna se till att använda solelen effektivt.
Om solel kan göra att vi använder mindre "dålig" energi är det ju jättebra - det är väl att se som ett komplement. Om solelens variationer gör att man måste gå in med tex kolkraft (för att tex kärnkraft inte är snabb nog att kompensera svängningarna) så är det förstås mindre bra. Men jag tänker att solelen borde kunna just användas när elen är dyr (dagtid / industrier går) och för att tex ladda bil eller köra AC. Både bil, AC och varmvattenproduktion kan ju faktiskt vara ställd så den förbrukar elen smart, dvs att man bara kör det när man har överskott på el. Jag kan absolut acceptera en viss komfortförlust mot att vi nyttjar solens energi mer.
Tyvärr kan jag inte sätta solceller på huset pga riktning och takets utformning. Annars verkar det ju som en bra affär, både ekonomiskt och (hoppas jag) även miljömässigt - även om det inte är lösningen på utfasning av kärnkraft.
När detta problem blir reelt så kommer inte gatorna grävas upp, det kommer att ske två saker, kanske en av dem kanske båda...Kallson skrev:Talade med en kille som är nätansvarig i en mindre stad. De börjar se problem med nätet även lokalt då tillgång och efterfrågan inte matchar. Så länge det är bara ett fåtal i ett bostadsområde som sätter upp solpaneler så kan de hantera det men säg att ett flertal på en gata som har perfekt söderläge på långsidan installerar 10-15 kW.. Inte bara är de skyldiga att ta emot solenergin, de kanske även måste gräva upp gatorna och installera grövre matarkablar för att hantera effekten. Dvs det är inte bara svenska kraftnät som sitter med svarte petter när det genereras elektricitet på en plats där behov saknas.
Men som sades tidigare i tråden så är även jag intresserad av att få lite återbäring på skatten och planerar att installera ännu en solanläggning som inte behövs. Vi får hoppas att de gröna khmererna åker ut 2022 så det blir slut på slöseri med skattemedel och verkningslös signalpolitik.
1.) Elnätsägaren kräver att invertern skall vara uppkopplad och styrbar, dvs styrbar från elnätsägaren. Är effekten för hög från anläggningarna så stryper de invertern. Detta är redan realitet i delar av europa, exempelvis i Holland.
2.) Inmatningseffektavgifter som gör det olönsamt att mata in solel. Detta finns redan för större anläggningar och är avgörande för lönsamheten där, en solpark vill man koppla direkt i ett regionalnät då det kan svälja effekt och har mycket lägre taxor...
Att bygga anläggningar och räkna med att överproduktionen är det som finansierar bygget via skattereduktionen... Då är man fel ute...
Så olika det kan vara. Vår nätägare uppmuntrar och säljer själva solcellslösningar Solceller är en del av lösningen på dagens och framtidens energiproblem, även om nätägare kanske måset göra vissa anpassningarKallson skrev:Talade med en kille som är nätansvarig i en mindre stad. De börjar se problem med nätet även lokalt då tillgång och efterfrågan inte matchar. Så länge det är bara ett fåtal i ett bostadsområde som sätter upp solpaneler så kan de hantera det men säg att ett flertal på en gata som har perfekt söderläge på långsidan installerar 10-15 kW.. Inte bara är de skyldiga att ta emot solenergin, de kanske även måste gräva upp gatorna och installera grövre matarkablar för att hantera effekten. Dvs det är inte bara svenska kraftnät som sitter med svarte petter när det genereras elektricitet på en plats där behov saknas.
Men som sades tidigare i tråden så är även jag intresserad av att få lite återbäring på skatten och planerar att installera ännu en solanläggning som inte behövs. Vi får hoppas att de gröna khmererna åker ut 2022 så det blir slut på slöseri med skattemedel och verkningslös signalpolitik.
Det är lätt att få kalkylen att gå ihop. De flesta räknar med pengarna-tillbaka inom 10 år. Sen håller panelerna 25 år minst. Växelriktaren kanske pajar vid 15 år. Men du kan inte gå till första bästa leverantör, man måste vara lite selektiv och ta in offerter. Nyckeln till bra payback är så stor anläggning du kan få plats med typ. Fast inte större än du producerar (än så länge). Egenanvänd solel är den mest ekonomiska, men på såld el får du förutom spot pris 60 öre tillbaka på skattenC cpalm skrev: