4 900 läst · 43 svar
5k läst
43 svar
I screwed up, hur fixa???
Sida 1 av 3
Jag skulle lossa en insexskruv på min MC, skruven satt dåligt till, så jag använde en insexnyckel med "kula" i änden. En billig insexnyckel. Den går av, och kulan sitter som berg i skruven.
Normalt skulle jag slipat/filat ett spår i skruven och lossat den med en flatmejsel, men det är en udda-skruv som är svår att få tag på (ens om jag kommit åt att göra det...). Jag har provat att knacka lätt på kulan för att få loss den. Värme är inte tillämpbart där. Jag har provat gravt nedsättande tillmälen. Kulan sticker inte ut, så det går inte att ta den med en tång. Pilla med spetsigt föremål funkar inte.
Saker som jag inte testat än: penetreringsolja, kylspray.
Visst älskar man när en skitsak ställer till ett jättenkelt projekt...
Förslag?
Normalt skulle jag slipat/filat ett spår i skruven och lossat den med en flatmejsel, men det är en udda-skruv som är svår att få tag på (ens om jag kommit åt att göra det...). Jag har provat att knacka lätt på kulan för att få loss den. Värme är inte tillämpbart där. Jag har provat gravt nedsättande tillmälen. Kulan sticker inte ut, så det går inte att ta den med en tång. Pilla med spetsigt föremål funkar inte.
Saker som jag inte testat än: penetreringsolja, kylspray.
Visst älskar man när en skitsak ställer till ett jättenkelt projekt...
Förslag?
Produkter som diskuteras: "insexskruv"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
Verktygstokig
· Halland
· 7 528 inlägg
Svetsa fast ett handtag?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 071 inlägg
Bild? Finns det lite plats utanför kulan kanske det går att slå i ett torx-bits (ett tamper-proof kanske, med hålet i mitten) med en slagskruvmejsel och får ut alltihopa på en gång?
Tror inte det, även om det är dålig kvalitet så är det verktygsstål, och jag är rädd att dra fast den hårdare.Alfredo skrev:
Alldeles för liten för det, för dåligt placerad, och skulle antagligen sluta med att jag svetsar fast skruven.Frustrator skrev:
Kan ta en bild senare, men jag tror inte den ger så mycket. Kulan är i princip jämn med kanten, kanske en tiondels millimeter utanför. Skruven är med en rund skalle, så det går inte att greppa skruven heller.Dan_Johansson skrev:
Vad som krånglar till det ytterligare är att förra ägaren har dragit alla skruvar för kung och fosterland...
Och inte lägga en mutter ovanpå och svetsa på insidan av den?T Troberg skrev:Tror inte det, även om det är dålig kvalitet så är det verktygsstål, och jag är rädd att dra fast den hårdare.
Alldeles för liten för det, för dåligt placerad, och skulle antagligen sluta med att jag svetsar fast skruven.
Kan ta en bild senare, men jag tror inte den ger så mycket. Kulan är i princip jämn med kanten, kanske en tiondels millimeter utanför. Skruven är med en rund skalle, så det går inte att greppa skruven heller.
Vad som krånglar till det ytterligare är att förra ägaren har dragit alla skruvar för kung och fosterland...
Allvetare
· Västra götaland
· 9 071 inlägg
Ska du svetsa kan det vara bra att lägga en mutter utanpå, och sen punkta i den...
Då behöver man vara en bättre svetsare än vad jag är...Maskintok skrev:
Om jag minns rätt så är det en 3 mm nyckel, kanske 4 mm. Det är rätt pilligt...S Strontus skrev:
Kanske skulle funka, men den sitter hårt. Värt ett försök.A atomlab skrev:
Jag är nog rejält pessimistisk till att detta ska fungera. Måste bli "mikroskopisk" yta att limma och dessutom får man inte limma på själva skruven. Om kulan vore lös skulle det säkert gå men nu antar jag att den är rejält fastkilad.A atomlab skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 839 inlägg
Det enklaste måste ju vara att svetsa fast nåt på skruven så man får bort den. Sen ersätta den med en ny.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 071 inlägg