Jag skulle lossa en insexskruv på min MC, skruven satt dåligt till, så jag använde en insexnyckel med "kula" i änden. En billig insexnyckel. Den går av, och kulan sitter som berg i skruven.

Normalt skulle jag slipat/filat ett spår i skruven och lossat den med en flatmejsel, men det är en udda-skruv som är svår att få tag på (ens om jag kommit åt att göra det...). Jag har provat att knacka lätt på kulan för att få loss den. Värme är inte tillämpbart där. Jag har provat gravt nedsättande tillmälen. Kulan sticker inte ut, så det går inte att ta den med en tång. Pilla med spetsigt föremål funkar inte.

Saker som jag inte testat än: penetreringsolja, kylspray.

Visst älskar man när en skitsak ställer till ett jättenkelt projekt...

Förslag?

• Gilla
  • Arg
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Säkert skitsvårt men kommer du åt att försöka borra i "kulan". Den lär ju vara rejält "svårborrad" men kanske värt att prova? En bild kanske ger fler idéer?

Svetsa fast ett handtag?

Bild? Finns det lite plats utanför kulan kanske det går att slå i ett torx-bits (ett tamper-proof kanske, med hålet i mitten) med en slagskruvmejsel och får ut alltihopa på en gång?

Alfredo Alfredo skrev:
Säkert skitsvårt men kommer du åt att försöka borra i "kulan". Den lär ju vara rejält "svårborrad" men kanske värt att prova? En bild kanske ger fler idéer?
Tror inte det, även om det är dålig kvalitet så är det verktygsstål, och jag är rädd att dra fast den hårdare.

Frustrator Frustrator skrev:
Svetsa fast ett handtag?
Alldeles för liten för det, för dåligt placerad, och skulle antagligen sluta med att jag svetsar fast skruven.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Bild? Finns det lite plats utanför kulan kanske det går att slå i ett torx-bits (ett tamper-proof kanske, med hålet i mitten) med en slagskruvmejsel och får ut alltihopa på en gång?
Kan ta en bild senare, men jag tror inte den ger så mycket. Kulan är i princip jämn med kanten, kanske en tiondels millimeter utanför. Skruven är med en rund skalle, så det går inte att greppa skruven heller.

Vad som krånglar till det ytterligare är att förra ägaren har dragit alla skruvar för kung och fosterland...

A
T Troberg skrev:
Tror inte det, även om det är dålig kvalitet så är det verktygsstål, och jag är rädd att dra fast den hårdare.

Alldeles för liten för det, för dåligt placerad, och skulle antagligen sluta med att jag svetsar fast skruven.

Kan ta en bild senare, men jag tror inte den ger så mycket. Kulan är i princip jämn med kanten, kanske en tiondels millimeter utanför. Skruven är med en rund skalle, så det går inte att greppa skruven heller.

Vad som krånglar till det ytterligare är att förra ägaren har dragit alla skruvar för kung och fosterland...
Och inte lägga en mutter ovanpå och svetsa på insidan av den?

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Även så liten/dåligt placerad att det är svårt att punkta fast själva svetstråden/pinnen på kulan?

Ska du svetsa kan det vara bra att lägga en mutter utanpå, och sen punkta i den...

• Gilla
ullberg och 1 till
  • Laddar…
Limma fast den på en pinne.

Låt härda och dra ut. Något 2 komp epoxi borde gå fint.

Vilken storlek är det på grejorna?

• Gilla
  • Haha
7ender och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Och inte lägga en mutter ovanpå och svetsa på insidan av den?
Då behöver man vara en bättre svetsare än vad jag är...

S Strontus skrev:
Även så liten/dåligt placerad att det är svårt att punkta fast själva svetstråden/pinnen på kulan?
Om jag minns rätt så är det en 3 mm nyckel, kanske 4 mm. Det är rätt pilligt...

A atomlab skrev:
Limma fast den på en pinne.

Kanske skulle funka, men den sitter hårt. Värt ett försök.

A atomlab skrev:
Jag är nog rejält pessimistisk till att detta ska fungera. Måste bli "mikroskopisk" yta att limma och dessutom får man inte limma på själva skruven. Om kulan vore lös skulle det säkert gå men nu antar jag att den är rejält fastkilad.

T Troberg skrev:
En vänsterborr då? Då kanske du får den att släppa?

Det enklaste måste ju vara att svetsa fast nåt på skruven så man får bort den. Sen ersätta den med en ny.

T Troberg skrev:
Då behöver man vara en bättre svetsare än vad jag är...

Om jag minns rätt så är det en 3 mm nyckel, kanske 4 mm. Det är rätt pilligt...

Kanske skulle funka, men den sitter hårt. Värt ett försök.
Man behöver inte vara en bra svetsare för att fylla upp en mutter ... :)

• Haha
Dowser4711
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Man behöver inte vara en bra svetsare för att fylla upp en mutter ... :)
Beror lite på hur trångt och djävligt det är och hyr dyrt det som finns runtom är. :(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.