S Strontus skrev:
Lösningar som involverar nya maskiner är väl alltid bra? :)
Förvisso, men de gnistmaskiner jag kommit i kontakt med är nog liiite väl stora för hemmabruk. :)
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ytterligare en sak på villhöverlistan. Tack för den. :rolleyes::worried::rofl: Har inte en susning om vad vi pratar för pengar men vem har inte råkat bryta av en gängtapp i sin flygplansmotorer någon gång och det vill man ju ha verktyg för att kunna lösa! :p
Jobbat med flygplansmotorer större delen av mitt arbetsliv, om du bara visste hur mycket prylar som går av/fastnar/går sönder när de tillverkas skulle du aldrig vågat se ett flygplan på bild ens. :geek:
 
Dalbotant Dalbotös skrev:
Jobbat med flygplansmotorer större delen av mitt arbetsliv, om du bara visste hur mycket prylar som går av/fastnar/går sönder när de tillverkas skulle du aldrig vågat se ett flygplan på bild ens. :geek:
Jobbat med IT & banker stor del av mitt liv ... finns tex en anledning till att jag undviker autogiro som pesten ;)
Vissa saker vill man inte veta :D
 
Det är ju rätt lätt att föreställa sig hur mycket skit som pågår i andra branscher när man vet hur mycket som pågår i ens egen. Varför skulle andra områden vara förskonade från missöden/idioter/feltänk och dylikt?
 
M MrDizzy skrev:
Vissa saker vill man inte veta :D
Ni vill inte veta vad jag jobbar med! :surprised::cry::dizzy:
 
Dalbotant Dalbotös skrev:
om du bara visste hur mycket prylar som går av/fastnar/går sönder när de tillverkas skulle du aldrig vågat se ett flygplan på bild ens. :geek:
Ähhh, inga problem. Jag gillar segelflyg. :)
 
  • Haha
Dalbotant
  • Laddar…
F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Man behöver inte vara en bra svetsare för att fylla upp en mutter ... :)
... Fast det är lätt att säga för en bra och van svetsare. Jag tänker att om det är så dålig åtkomst att man måste ta till "kul sidan" på en 3mm insex så är det ont om plats. En mutter och en 1,6mm pinne som man böjer till?

Jag hade nog, i brist på bättre förslag först fösökt borra den med förhoppningen att få i en mikroskopisk grispitt så man kan få fast och vänsterdra den lite och lirka ut den. Men jag hade naturligtvis misslyckats med det för jag hade haft för bråttom för att först slå till en bra borranvisning med körnare. Därefter hade jag hettat upp kulan med TIG-svetsen för att se vad det ger.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
F fsn skrev:
... Fast det är lätt att säga för en bra och van svetsare. Jag tänker att om det är så dålig åtkomst att man måste ta till "kul sidan" på en 3mm insex så är det ont om plats. En mutter och en 1,6mm pinne som man böjer till?

Jag hade nog, i brist på bättre förslag först fösökt borra den med förhoppningen att få i en mikroskopisk grispitt så man kan få fast och vänsterdra den lite och lirka ut den. Men jag hade naturligtvis misslyckats med det för jag hade haft för bråttom för att först slå till en bra borranvisning med körnare. Därefter hade jag hettat upp kulan med TIG-svetsen för att se vad det ger.
Jo, det är sant... Men hade vi bara fått den där bilden hade det varit mycket lättare att tänka ut något smart..
 
F
Alfredo Alfredo skrev:
Vad är det för märke på hojen? Av egen erfarenhet vet jag att vissa fabrikat är fullkomligt immuna mot det du föreslår. :confused:

Vi förväntar oss hur som helst rapportering om hur det går. Lycka till. (y):strong:
Fast är inte det bare en språkförbistring? Behärskar man bara ett par av de vanligaste Italienska svordsomarna och på hjälplig Italienska kan säga vad du gjorde med hojens mamma i går så är iallafall min erfarenhet att tom en Ducati brukar ge sig.
 
  • Haha
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle i första hand prova att borra ett så litet hål som möjligt. Först en gång i resten av den avbrutna insex-nyckeln för att se att den inte är för hård för din borr, sedan i kulan.
Sedan öka dimensionen något så att du får i en grispitt och se om du kan få ut både kula och skruv.
Går inte det är det ju bara att göra spår och ta ut skruven.
Även om den är väldigt special har du ju något att mäta på, så att du kan kolla gänga och stigning. Sedan är det ju bara att kolla med någon här som har metallsvarv för att göra en ny.
Känns som ett enklare projekt än att få ut allt helt.
 
F fsn skrev:
Fast är inte det bare en språkförbistring? Behärskar man bara ett par av de vanligaste Italienska svordsomarna och på hjälplig Italienska kan säga vad du gjorde med hojens mamma i går så är iallafall min erfarenhet att tom en Ducati brukar ge sig.
Bra tänkt! Jag har inget att tillföra i sakfrågan, men om det behövs svordomar på japanska kan jag vara behjälplig. Det lär ju kanske behövas då det var en Suzuki...
 
  • Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
H Hajjen skrev:
om det behövs svordomar på japanska kan jag vara behjälplig.
Jag känner att detta kommer att lösa sig.:crysmile:
 
  • Gilla
Hajjen
  • Laddar…
Har lyckats få loss kulan så att den inte sitter fastkilad längre genom att knacka på den med en dorn. Nu borde det få att få ut den med silvertejp eller kladdmassa.
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Håller med. Svårt att tro det alls existerar ett lim som skulle fungera här.
DP-490

Limmet Koenigsegg använder för att limma sina kolfiber-karosser med :geek:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.