Fast det är ju inte trät som är det dyra? Som jag skrev, pallar inte bygga något halvdant som jag ändå gör om inom ett par år.Frustrator skrev:
Korrekt. Jag hade inte lagt 7k på tänger till första bänken efter två dagars funderande. Ex Veritas twin vise verkar inte blivit den hit man trodde när den kom, varför vet jag inte riktigt men du bör nog läsa på o planera några år innan du bygger den perfekta bänken.V vectrex skrev:
Ja. Allt detta funderande har kommit mer och mer då jag saknar vettigt sätt att spänna fast bitar jag hyvlar. Jag behöver alltså ha en hyvelbänk och det har varit planen hela tiden. Men jag avvaktar nog det perfekta bygget och går på något enklare till att börja med!Ola C skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 7 548 inlägg
Hmm, jag inser att jag nog förklarar min tankegång för dåligt.V vectrex skrev:
Tänker ungefär såhär:
Nu handhyvlar du kanske inte riktigt så mycket som jag så vi har lite olika kravprofiler på våra bänkar, men med en enkel Sjöbergs var jag inte alls nöjd, spänna fast gick bra men hela bänken åkte med när man gjorde saker.
Så jag byggde min bänk av vanliga reglar från byggmax. Jag handhyvlade dem och högg sen ur tapphål för hand. Total arbetstid trots detta landade under 10timmar. Med en rikt/planhyvel av din kaliber, dvs man kan i princip köra hela bänkskiva på rikthyveln i slutet (beror såklart på hur bred man gör den), så borde man komma betydligt snabbare fram. Laminerade man smart kan man dessutom få till tapphålen i bordsskivan direkt.
När bänken är byggd så kan du se vilka anhållningsanordningar du vill ha. Jag kör det mesta i mitt 'leg vise', ska jag planhyvlat saker så fäster jag dem med bänkhakar och en bänkspännare.
Har man sen byggt ett moxon vise så tror jag inte man behöver mer. Men allt spännande är sånt man vill prova sig fram.
Själva bänken blir du nog nöjd med hur du än bygger. Men att flytta runt fästanordningar och hugga hål mm för dem är det som gör din perfekta bänk ful på sikt.
Hobbysnickare
· Västragötaland
· 183 inlägg
Det är nog ingen dum idé, om man har tid och råd, att göra som Frustrator nämner och bygga en billig bänk snabbt först. Det är svårt att ta reda på vad man gillar eller inte, utan att pröva. Men att köpa en billig begagnad borde fungera lika väl det med.
Jag kom ihåg att jag såg en video av en australiensare för några år sedan, där han byggde en egen "quick-release wise". Det kanske kan vara av intresse för tankegångarna. Det är inget alternativ för mig, för jag kan inte svetsa, men för den som kan så ser det ut att vara riktigt smidigt.
Del 1:
Del 2:
Jag kom ihåg att jag såg en video av en australiensare för några år sedan, där han byggde en egen "quick-release wise". Det kanske kan vara av intresse för tankegångarna. Det är inget alternativ för mig, för jag kan inte svetsa, men för den som kan så ser det ut att vara riktigt smidigt.
Del 1:
Jag tänker att jag kan fästa bänken i väggen så ska den nog stå still. Fördelen med en färdig bänk är ju att jag direkt har något att hyvla på. Som jag förstår det så finns det väldigt många olika tjocklekar av Sjöbergs, allt ifrån solid 85mm bok till 28mm tjock i björk med sarg runtom.Frustrator skrev:Hmm, jag inser att jag nog förklarar min tankegång för dåligt.
Tänker ungefär såhär:
Nu handhyvlar du kanske inte riktigt så mycket som jag så vi har lite olika kravprofiler på våra bänkar, men med en enkel Sjöbergs var jag inte alls nöjd, spänna fast gick bra men hela bänken åkte med när man gjorde saker.
Så jag byggde min bänk av vanliga reglar från byggmax. Jag handhyvlade dem och högg sen ur tapphål för hand. Total arbetstid trots detta landade under 10timmar. Med en rikt/planhyvel av din kaliber, dvs man kan i princip köra hela bänkskiva på rikthyveln i slutet (beror såklart på hur bred man gör den), så borde man komma betydligt snabbare fram. Laminerade man smart kan man dessutom få till tapphålen i bordsskivan direkt.
När bänken är byggd så kan du se vilka anhållningsanordningar du vill ha. Jag kör det mesta i mitt 'leg vise', ska jag planhyvlat saker så fäster jag dem med bänkhakar och en bänkspännare.
Har man sen byggt ett moxon vise så tror jag inte man behöver mer. Men allt spännande är sånt man vill prova sig fram.
Själva bänken blir du nog nöjd med hur du än bygger. Men att flytta runt fästanordningar och hugga hål mm för dem är det som gör din perfekta bänk ful på sikt.
Men visst har du rätt i att det går snabbt att göra själva bänkskivan utan spännanordningar med min maskinpark. Skulle tippa på en halvdag. Håller mig nog på 40 djup i så fall så kan jag planhyvla hela bänken efter limning (och rikta med om så skulle behövas).
Han har även följt upp med en variant där man inte behöver svetsa. Samma princip fast med träkapsling egentligen. Hur som helst är det en smart lösning.S snuttekudden skrev:Jag kom ihåg att jag såg en video av en australiensare för några år sedan, där han byggde en egen "quick-release wise". Det kanske kan vara av intresse för tankegångarna. Det är inget alternativ för mig, för jag kan inte svetsa, men för den som kan så ser det ut att vara riktigt smidigt.
Del 1: [media]Del 2: [media]
Köp en stump limträbalk 90x405. På Fredricssons kan du med lite tur hitta ett avkap som du får utan kostnad.V vectrex skrev:Jag tänker att jag kan fästa bänken i väggen så ska den nog stå still. Fördelen med en färdig bänk är ju att jag direkt har något att hyvla på. Som jag förstår det så finns det väldigt många olika tjocklekar av Sjöbergs, allt ifrån solid 85mm bok till 28mm tjock i björk med sarg runtom.
Men visst har du rätt i att det går snabbt att göra själva bänkskivan utan spännanordningar med min maskinpark. Skulle tippa på en halvdag. Håller mig nog på 40 djup i så fall så kan jag planhyvla hela bänken efter limning (och rikta med om så skulle behövas).
Jag tänker gå mot strömmen nu.
Jag har nämligen en traditionell bänk med traditionell framtång och fyrkantiga tänder (dogs på engelska) och jag tycker att den fungerar väldigt bra att snickra på.
Ser ingen orsak att ändra ett välfungerande koncept. Förutom en sak. Skruvar av trä hör hemma i vedpannan. Det skall vara skruvar av järn med trapetsgänga om en snickarbänk skall hålla i längden fastän man drar åt så arbetsstycket sitter fast.
Jag föredrar faktiskt fyrkantiga tänder eftersom de inte vrider sig i hålen.
Skulle jag snickra en ny bänk skulle den sannolikt få en framtång av engelsk/amerikansk typ på en i övrigt traditionell bänk men den gamla nordiska modellen är bra den också och jag ser ingen orsak att bygga om en existerande bänk.
Jag har nämligen en traditionell bänk med traditionell framtång och fyrkantiga tänder (dogs på engelska) och jag tycker att den fungerar väldigt bra att snickra på.
Ser ingen orsak att ändra ett välfungerande koncept. Förutom en sak. Skruvar av trä hör hemma i vedpannan. Det skall vara skruvar av järn med trapetsgänga om en snickarbänk skall hålla i längden fastän man drar åt så arbetsstycket sitter fast.
Skulle jag snickra en ny bänk skulle den sannolikt få en framtång av engelsk/amerikansk typ på en i övrigt traditionell bänk men den gamla nordiska modellen är bra den också och jag ser ingen orsak att bygga om en existerande bänk.
Tack för kloka åsikter. Jag har förstått att det är ungefär 50-50 mellan folk som föredrar fyrkantiga tänder (visste inte att det hette så på svenska) och folk som föredrar runda.H heimlaga skrev:Jag tänker gå mot strömmen nu.
Ska åka och titta på en begagnad sjöbergs senare i veckan. Behöver ha något nu. Den perfekta hyvelbänken får bli några år bort!
Det skiljer så mycket i vad olika personer vill ha ut av en arbetsbänk som en hyvelbänk är en underkategori av. En traditionell nordisk hyvelbänk är gjord för arbete med handverktyg och för det ändamålet ser jag ingen större vits med att ändra någonting alls, möjligen addera ett litet hyvelstopp vid vänster kortände och ändra höjden så den passar ens längd.V vectrex skrev:Tack för kloka åsikter. Jag har förstått att det är ungefär 50-50 mellan folk som föredrar fyrkantiga tänder (visste inte att det hette så på svenska) och folk som föredrar runda.
Ska åka och titta på en begagnad sjöbergs senare i veckan. Behöver ha något nu. Den perfekta hyvelbänken får bli några år bort!
Träskruvar fungerar mycket bättre än många tror, bla. har de en kombination av hög stigning, som gör dem snabba, och stor diameter vilket gör dem starka. Behövs ingen quick-release. Min bänk är från 1899, välanvänd, och dess tvingar fungerar fint även idag. Det enda jag gjort med den är att plana ytan några mm samt lagat i ytan på ett ställe. Men om jag skulle bygga en från grunden skulle jag använda metallskruvar då det är enklare att få tag på.
Det svenska ord jag lärt mig för dessa är bänkhakar, och vid en snabb googling verkar även Sjöbergs använda den benämningen.V vectrex skrev:
Produkter som diskuteras i tråden