V vectrex skrev:
Börjat surfa runt lite. Alltså 400 usd känns lite väl magstarkt för ett kit med en sådan baktång med släde.
[länk]

Vad finns det för alternativ som inte kostar en halv arm? Något liknande det @Ola C byggt men med komponenter som @Frustrator länkar?

Känns som baktången är viktigast, framtång kan jag lägga till senare.

Åker till USA om knappt 2 veckor, så ska det handlas benchcrafted är det läge nu (även om dollarn är riktigt dyr).
Jag tycker också benchcrafted är väl dyra.

En av nackdelarna med att köra vanlig vise screw är att det blir tvärtom, moturs för att spänna o medurs för att lossa. Men det vänjer man sig vid snabbt.
 
Just materialmässigt har jag tänkt att mjuk bänk är bra, för då skadas bänken och inte det jag bygger. Min är därför i furu och jag är extremt nöjd med den, tror toppen är 110 mm tjock och sidosläden är som Olas fast inuti själva skivan. Tung som tusan, behöver inte skruvas fast någonstans utan står stadigt ändå.
 
  • Gilla
mafo1974 och 1 till
  • Laddar…
Fine-tools har även de ett tail men det är ju utan Quick.
Två svansstycken för arbetsbänkar, ett kort och ett långt, visade i en webbutikssida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Installation av en Veritas Inset Vise i en arbetsyta, visar justering med reglerbar spak och tvingens käftar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Frustrator Frustrator skrev:
Fine-tools har även de ett tail men det är ju utan Quick.
[bild]
Kikade på den där precis, men den verkar inte vara för en wagon-vice utan för en sådan klassisk Sjöbergs tail-vice! Eller?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Fine-tools har även de ett tail men det är ju utan Quick.
[bild]
Dom är väl inte vidare enkla att bygga om till wagon?
 
V vectrex skrev:
Kikade på den där precis, men den verkar inte vara för en wagon-vice utan för en sådan klassisk Sjöbergs tail-vice! Eller?
Ola C Ola C skrev:
Dom är väl inte vidare enkla att bygga om till wagon
Nä, hjärnsläpp från min sida. Det där är vanliga tail vice och inte wagon. Skyller som vanligt allt på sömnbrist.


Sen ska jag inte fortsätta tjata om wedges men i filmen (totalt 2min lång)här har han gjort en snygg lösning på själva vagnen och möjligheten att ta loss den. Men vet inte om det går att inkorporera med en skruv..
 
Redigerat:
Ola C Ola C skrev:
Är det något jag skulle va rädd för är det att dra ett par tag med handhyveln på en björkbänktop. Lyckas du med det utan utslag? Eller du har fått tag på så långa björkplank som inte växlar fiberriktning stup i kvarten?

Min blivande bänk blir i bok, raka trevliga fibrer utan överraskningar, tungt, hårt o formstabilt, relativt billigt.
Björk kan ju vara lite klurigt, får man väl hålla med om, men några större problem hade jag inte. Hyvelbänken var ett av mina första projekt, hade tur med virket kanske. Men jag tycker inte att det är så jobbigt att jobba med björk, bra skärpa på stålen och lite åt gången så får man för det mesta ett bra resultat, tycker jag. Men när jag planade bänken så körde jag ändå mest tvärs fibrerna, så det hade inte så stor betydelse.

Bok är ju det klassiska virket för hyvelbänkar, men det är rätt ovanligt bland småsågarna jag har haft kontakt med. Björk och ek har varit dom vanligaste träslagen och björken är ju mycket billigare.
 
V vectrex skrev:
Vad finns det för alternativ som inte kostar en halv arm? Något liknande det @Ola C byggt men med komponenter som @Frustrator länkar?
Jag byggde en egen wagon-wise, med en billig skruv typ som dom Frustrator visade. Funkar rätt hyffsat faktiskt, men det känns nog rätt tafflig jämför med benchcrafteds varianter som verkar riktigt bra. En wagon-wise (vagn tång?) är dock rätt begränsad jämför med en vanlig baktång, eller en sådan klassisk som är på sjöbergarna. Jag har sett folk som har en riktigt fet tång som går över hela bredden på bänken, det hade nog varit praktiskt, men sannolikt inte helt billigt. Hade jag byggt en ny bänk hade jag nog ändå funderat på en sådan.
 
Jag följer trådens utveckling med stort intresse. Jag har såklart också planer på att bygga mig en ny bänk men det blir antagligen snarare en v2 av mitt hembyggda MFT med någon form av spänntång. Här håller jag en liten monolog med några länkar som kanske kan vara relevanta närhet gäller hyvelbänkstänger: https://www.byggahus.se/forum/threa...uellt-bygge-av-mft-hyvelbaenks-hybrid.233636/

Det är väl ingen som blir förvånad när jag säger att det inte hänt så mycket mer på det projektet de senaste fem åren.

Liksom @Microkatten så rekommenderar jag verkligen Chris Schwartz Workbench böcker att läsas innan du bestämmer dig för en design.
 
S snuttekudden skrev:
Jag byggde en egen wagon-wise, med en billig skruv typ som dom Frustrator visade. Funkar rätt hyffsat faktiskt, men det känns nog rätt tafflig jämför med benchcrafteds varianter som verkar riktigt bra. En wagon-wise (vagn tång?) är dock rätt begränsad jämför med en vanlig baktång, eller en sådan klassisk som är på sjöbergarna. Jag har sett folk som har en riktigt fet tång som går över hela bredden på bänken, det hade nog varit praktiskt, men sannolikt inte helt billigt. Hade jag byggt en ny bänk hade jag nog ändå funderat på en sådan.
Ja, en sådan tång som går över hela bredden skulle rätt enkelt kunna byggas med veritas twin screw vise. Den är billigare än benchcrafted wagon och känns som att man kan använda på fler sätt. Wagon-vise är bra på en sak, visserligen väldigt bra.
 
Känns som en sån här sak som man inte kommer bli nöjd med på första försöket. Kanske vore bättre att köpa en begagnad Sjöbergs och köra på med några år? :thinking:

Har svårt att bygga något halvdant och i så fall blir det en veritas twin vise som framtång och en benchcrafted vagon vise som baktång. Bara det är typ 7000kr. Eken har jag ju visserligen redan men den är ju inte gratis heller.

Snickeribudgeten är ju dessvärre inte oändlig som ensamstående i hus med 2 barn.
 
V vectrex skrev:
Känns som en sån här sak som man inte kommer bli nöjd med på första försöket. Kanske vore bättre att köpa en begagnad Sjöbergs och köra på med några år? :thinking:

Har svårt att bygga något halvdant och i så fall blir det en veritas twin vise som framtång och en benchcrafted vagon vise som baktång. Bara det är typ 7000kr. Eken har jag ju visserligen redan men den är ju inte gratis heller.

Snickeribudgeten är ju dessvärre inte oändlig som ensamstående i hus med 2 barn.
Mitt förslag är att du bygger en av reglar, priset för en hygglig bänk landar under en priset för en begagnad Sjöberg av hygglig kvalitet och med din fina hyvel så kommer det gå fort att bygga en :)
Då kommer du enkelt kunna lista ut vad du vill ha på sikt.
 
Duger en träskruv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.