Behöver en rejäl hyvelbänk främst för handhyvling men även andra handverktyg.
Finns ju några alternativ, bygga själv är ett alternativ men med tanke på mängden trä som går åt så blir det ganska dyrt och det är mycket jobb. Inte så sugen på det just nu.
En begagnad sjöbergs verkar rimligt men jag stör mig lite på att nästan alla man hittar har de här stora framtängerna.
1. Är de användbara?
2. Är inte den stora utstickande delen ivägen?
3. Kan man ta bort hela den utstickande delen på ett någorlunda enkelt sätt? Utan att såga bort den alltså.
4. Kan man i så fall ersätta framtången med en mindre utstickande, typ veritas eller något liknande?
5. Hur användbart är det med fyrkantiga "dogs". Hade nog hellre haft runda så att man enklare kan spänna från andra håll. Men det kanske fungerar ändå?

Något liknande denna är det jag hittar främst på blocket.

Trähantverksbänk med stora framtänger och fyrkantiga verktygshållarhål på träaltan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har en likadan som på bilden, fast i äldre version. Framtången är bara i vägen. Jag har aldrig använt den på de 10 år jag haft bänken. Men, sen snickrar jag inte jättemycket heller. Jag tror dock inte att det går att på ett "enkelt" sätt att ta bort den, dvs den är inte demonterbar. Men det går säkert att såga av den.

Bänken är också ganska lätt och behöver fästas för att inte röra sig för mycket.

V vectrex skrev:
Finns ju några alternativ, bygga själv är ett alternativ men med tanke på mängden trä som går åt så blir det ganska dyrt och det är mycket jobb. Inte så sugen på det just nu.
En begagnad sjöbergs verkar rimligt men jag stör mig lite på att nästan alla man hittar har de här stora framtängerna.
1. Är de användbara?
3. Kan man ta bort hela den utstickande delen på ett någorlunda enkelt sätt? Utan att såga bort den alltså.
4. Kan man i så fall ersätta framtången med en mindre utstickande, typ veritas eller något liknande?
5. Hur användbart är det med fyrkantiga "dogs". Hade nog hellre haft runda så att man enklare kan spänna från andra håll. Men det kanske fungerar ändå?

[bild]
1. Ja, funkar bra att spänna fast i dem.
2. I min lilla verkstad var det i vägen.
3. Gick inte på min.
4. Får man bort det borde det väl gå att ersätta.
5. Du har det runda hålet mitt på för att spänna saker från andra håll, men runda är mer allsidiga än fyrkantiga. I alla fall så jag upplevt när jag kör på min hemmasnickrade bänk.

Att bygga en egen bänk a la roubo men skippa all tjusig infästning och istället köra på typ sargsprintsmetoden går förmodligen lika fort som att modda en Sjöberg?
Beror lite på vad du tänkt för virke men bygger du den av vanliga reglar som du rikt/planhyvlat så kommer du i princip under 1000:- för bänken, sen tillkommer tång.

Frustrator Frustrator skrev:
1. Ja, funkar bra att spänna fast i dem.
2. I min lilla verkstad var det i vägen.
3. Gick inte på min.
4. Får man bort det borde det väl gå att ersätta.
5. Du har det runda hålet mitt på för att spänna saker från andra håll, men runda är mer allsidiga än fyrkantiga. I alla fall så jag upplevt när jag kör på min hemmasnickrade bänk.

Att bygga en egen bänk a la roubo men skippa all tjusig infästning och istället köra på typ sargsprintsmetoden går förmodligen lika fort som att modda en Sjöberg?
Beror lite på vad du tänkt för virke men bygger du den av vanliga reglar som du rikt/planhyvlat så kommer du i princip under 1000:- för bänken, sen tillkommer tång.
Har inte räknat på priset men jag tänker att den bör vara minst 80mm tjock hela skivan. Gran lär jag inte bygga av men möjligen köper jag på mig ett parti halvdan björk. Har en kontakt där jag kan köpa det för lite mer än vedpris, jag tror dock det krävs en hel del sorterande för att få ut något jag är nöjd med. Helst hade jag velat bygga av bok eller möjligen ask, men det blir snabbt ordentligt dyrt.

En t-spårprofil på kortsidan som passar (festool) tvingar tycker jag funkar mycket bättre än sjöberg-tången.

H henkepenk skrev:
En t-spårprofil på kortsidan som passar (festool) tvingar tycker jag funkar mycket bättre än sjöberg-tången.
Min erfarenhet av att spänna med festooltvingar är att det gränsar till för klen infästning för att det inte skall halka när man hyvlar. Dessutom hade jag gärna haft en riktig framtång så att jag även kan spänna fast kortare bitar med hjälp av dogs. Men det kanske inte behövs när man har baktången.

V vectrex skrev:
1. Är de användbara?

[bild]

Det är väl inga större problem att bygga om en Sjöberg.
Ta bort bulten som håller framtången. Sen kan du ju testa att trycka ut det hela med framtångsskruven. Lite våld får du nog bruka. Kanske får du såga av lite på slutet.
Sedan kan du fräsa/borra 20mm hål mellan dom fyrkantiga. Gör en dubbelrad så blir det bättre att spänna fast. Som grädden på moset kommer en typ Veritas framtång att bli användbar.
Ett trevligt projekt där du kan få det som du vill!
Lycka till!
Dag

V vectrex skrev:
Har inte räknat på priset men jag tänker att den bör vara minst 80mm tjock hela skivan. Gran lär jag inte bygga av men möjligen köper jag på mig ett parti halvdan björk. Har en kontakt där jag kan köpa det för lite mer än vedpris, jag tror dock det krävs en hel del sorterande för att få ut något jag är nöjd med. Helst hade jag velat bygga av bok eller möjligen ask, men det blir snabbt ordentligt dyrt.
Ok. Jag ska inte kasta sten i glashus eftersom jag själv väntar på att mina ek-plankor ska slå sig klart innan de blir förvandlade till en hyvelbänk men faktum är att min nuvarande i granreglar håller oväntat bra.

Många av Sjöbergarna som finns på blocket är bara tjocka i kanterna och sen är resten av skivan ca 3cm tjock. Men beror lite på vilken modell det är, deras proffsmodell är ju sådär 80mm tjock.

• Gilla
Ericsson75
  • Laddar…
Microkatten
Jag behövde inte läsa mer än de första 20 sidorna av Christopher Schwartz bok Workbenches förrän mitt sug att köpa en hyvelbänk övergått till ett sug att snickra en själv. Och då gillar jag inte ens meta-snickeri. :D Fick åtminstone mig att förstå för- och nackdelar med olika lösningar, alternativa lösningar och vad som kan passa bäst för just mina behov.

Så jag tycker du skall snickra ihop en egen bänk. Berätta hur det går, så kan kanske även jag bli lite klokare innan jag snickrar min egen. :)

• Gilla
jac
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Har inte räknat på priset men jag tänker att den bör vara minst 80mm tjock hela skivan
Finns väl två vägar att gå, kan du skruva fast bänken i en vägg behövs ingen 80mm skiva, 40-50 duger gott. Kan du INTE skruva bänken i väggen duger inte dom där Sjöbergs på bilden heller, den kommer flytta på sig direkt.

Jag hade byggt själv, mest för det finns inte mycket begagnat att tillgå som inte har det där utstickande benet, som jag också tycker är sjukt störigt och i vägen.

Har du annan monteringsyta (och litet snickeri) hade jag gjort bänken smalare. Skräprännan där bak används typ till ingenting och en 30 djup bänk funkar till det mesta. Typ smal Ruobo bänk. Då går det inte speciellt mycket material.

Bok är hyfsat billigt, tungt och inte mycket spill.

Ola C Ola C skrev:
Finns väl två vägar att gå, kan du skruva fast bänken i en vägg behövs ingen 80mm skiva, 40-50 duger gott. Kan du INTE skruva bänken i väggen duger inte dom där Sjöbergs på bilden heller, den kommer flytta på sig direkt.

Jag hade byggt själv, mest för det finns inte mycket begagnat att tillgå som inte har det där utstickande benet, som jag också tycker är sjukt störigt och i vägen.

Har du annan monteringsyta (och litet snickeri) hade jag gjort bänken smalare. Skräprännan där bak används typ till ingenting och en 30 djup bänk funkar till det mesta. Typ smal Ruobo bänk. Då går det inte speciellt mycket material.

Min är 40cm djup vilket jag tycker är lagom, man vill ju gärna kunna ha sin shootingboard på den utan för mycket vipp.

Ola C Ola C skrev:

Fördelen med att köpa en topp färdigt är att jag kommer undan kostnaden för åtminstone en baktång. Jag antar att en sådan som på min bild ovan fungerar ganska bra?

Med lite moddande av benstommen så kan jag nog fästa i väggen. Jag har den här muren som är ivägen lite, men med lite överhäng så borde det gå att lösa. Väggarna går att skruva i överallt eftersom det är 25mm tjocka spontade golvplank.
Verktygstavla och upphängningsskenor på vägg av spontade golvplank, med överhängande bänk och murelement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

V vectrex skrev:
Jag antar att en sådan som på min bild ovan fungerar ganska bra?
Ja, tills dom börjar hänga ner, kärva eller leva allmänt rövare. Det är hyfsat viktigt att tångens topp är i våg med resten av bänken, speciellt när det hyvlas tunnare ämnen. Här tycker jag en wagon vise eller Veritas lilla inset vise rockar fetare än diverse traditionella tänger, då ämnet enbart vilar på bänkens toppyta snarare än bänkens toppyta + tångens toppyta.

Redigerat:
Ola C Ola C skrev:
Ja, tills dom börjar hänga ner, kärva eller leva allmänt rövare. Det är hyfsat viktigt att tångens topp är i våg med resten av bänken, speciellt när det hyvlas tunnare ämnen. Här tycker jag en wagon vise eller Veritas lilla inset vise rockar fetare än diverse traditionella tänger, då ämnet enbart vilar på bänkens toppyta snarare än bänkens toppyta + tångens toppyta.
Din egen bänk är den ett hemmabygge, helt eller delvis?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.