Jag tog ner 2 riktigt stora björkar för ett par år sen. Stod alldeles för nära både mitt och grannens hus för att fälla nerifrån. Jag klättrade upp och sågade ner träden uppifrån och ner. Eller rättare sagt jag sågade bort i princip alla grenar utom toppen. Sen fällde jag dem över en väg nerifrån, men då var det i princip bara en 20 meter hög stam. Trafiken stoppades bara i någon minut tack vare att det inte var några grenar kvar.
 
Har man många träd som är lätta att komma åt ska man absolut ha betalt om firman tar med sig virket. Däremot är det inget konstigt att få betala när det krävs arborist som ovan.
 
  • Gilla
oliva
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Har man många träd som är lätta att komma åt ska man absolut ha betalt om firman tar med sig virket. Däremot är det inget konstigt att få betala när det krävs arborist som ovan.
Det beror på. Gran och tall är i princip värdelöst i de små mängder som det kan handla om i en villaträdgård. Ädlare trädslag kan ha lite värde, men få sågverk vågar ta sig an trädgårdsstockar eftersom de ofta är fulla av spik från gamla fågelholkar, tvättlinor och annat. Som ved duger det förstås, men värdet är minimalt.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Screenshot_2015-10-14-07-08-18.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser man väl rätt bra att den var stor, var han som fällde som uppskattade den till ca 15kbm
 
Håller med tidigare inlägg - det låter väldigt dyrt.
Vi fick in offert nu i somras från certifierad Arborist (Trädfällarlaget) på att ta ner 3st STORA Tujor/Cedrar (över 10m höga och tjocka som fullvuxna tallar) på villatomten i spånga, som står så nära att de slår mot både vårt hus och tak... och de står typ 6m från grannens hus, finns ingen ren riktning att fälla åt.
- De ville ha ungefär 8.000 kr för alla tre, inklusive bortforsling av grenar m.m. Det har bara inte blivit gjort ännu pga. tidsbrist, ska snart hända.
 
Tog igår ner ett träd, en stor lönn. Ca 9-10m hög, 2 meter från en väg, ca 1,5 m från ett hus och omringad på 3 sidor av staket, trall och annat som skulle skyddas. Till saken hör att trädets lutning gjorde det omöjligt att fälla det åt det håll som var fritt.

Använde mig av en 540xp Tophandle såg (arboristsåg) för ändamålet, klättrade upp så högt jag kunde (med säkerhetssele), och sågade ner det i delar, en planka på ett staket lossnade, gick att skruva dit igen utan åverkan.

Kunde ju gått åt skogen, men ser det som ett lyckat jobb. Roligt dessutom...


För detta fick jag en bulle och en kopp kaffe. Nu var detta åt en god vän, som visste att om något skulle gå snett så står han för det. Antar att jag inte skulle kunna driva ett företag på detta vis :).

Grejen är att alla arborister/trädfällare, gör en bedömning av varje enskillt träd, baserat på omgivning, skicket på trädet och allmänrisken samt deras egna kunskap. Många erfarna arborister/trädfällare ser faror som inte du själv ser. Allt från dåliga träd, till risken att man ev skadar något i mark, egendom eller person.

Även om jag inte är utbildad arborist, så vet jag om de flesta problemen som kan uppkomma (inte alla).
Och ja, jag är utbildad till viss del och har Motorsågskort.

Det jag vill få fram är att ALLA, arborister som är seriösa, har en dyr utbildning, dyr utrustning och högriskarbete.
Det kostar pengar! Att ta in en obildad (inom yrket) för att denne är billigast kan bli oerhört dyrt.
Du som fastighetsägare är ansvarig för allt arbete på din egendom om inte annat avtalats eller att du anlitar ett företag med rätt försäkring och utbildning

. Läs försäkringsinformation om arbetet.

Det är billigt att anlita en utbildad arborist för att ta ner ett träd, även om det kostar 10000kr.
Jämnför det med ex renovera takstolar/tak, reparera bilar, eller annan egendom som kan ta skada.

Eller ännu värre, att någon skadar sig!

Kolla alltid upp den eller de du funderar på att anlita!
Kan de inte ge dig referenser, kanske du ska leta vidare.
 
S Martin E skrev:
Håller med tidigare inlägg - det låter väldigt dyrt.
Vi fick in offert nu i somras från certifierad Arborist (Trädfällarlaget) på att ta ner 3st STORA Tujor/Cedrar (över 10m höga och tjocka som fullvuxna tallar) på villatomten i spånga, som står så nära att de slår mot både vårt hus och tak... och de står typ 6m från grannens hus, finns ingen ren riktning att fälla åt.
- De ville ha ungefär 8.000 kr för alla tre, inklusive bortforsling av grenar m.m. Det har bara inte blivit gjort ännu pga. tidsbrist, ska snart hända.
Vissa prydnadsbarrträd hör till arter som på den amerikanska marknaden kallas för ceder (det finns flera olika sorter. De är rötbeständig och betingar rätt höga priser används bla som takspån och panelvirke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.