Förra året lät vi 43 träd falla för bilan. :wow:
40 tallar, 2 lönnar och en björk.
25 000:- bortforslat och klart!
Stubbfräsningen gick på 5 000:-
Skönt att de är väck. :)
 
Immobil skrev:
Förra året lät vi 43 träd falla för bilan. :wow:
40 tallar, 2 lönnar och en björk.
25 000:- bortforslat och klart!
Stubbfräsningen gick på 5 000:-
Skönt att de är väck. :)
Vem gjorde jobbet för det priset? Var det med en skördare?
 
Är det ingen som säljer på rot? Många vill ha ved till att elda med. Eller?
 
  • Gilla
oliva
  • Laddar…
Excel
Tomi Biloglav skrev:
Tar ni in priser för att fälla träd så kolla deras utbildning. En certifierad/utbildad arborist (ISA, ETW eller Hvilan utbildning) vet vad den håller på med. Plus att de har normalt en ansvarsförsäkring på 10 miljoner för person- och materiella skador. Jag jobbar som arborist och har gått två års utbildning för det. 16kkr för ett träd verkar väldigt dyrt även om det skulle stå svårt till men allt beror på. Måste de klättras ner och det krävs tre personer en hel dag att plocka ner och forsla bort det till en plats där lastbilen kan ta hand om riset så kan det mycket väl kosta så mycket.

Normalt sätt så fäller vi inte träd ut på åkrar sålänge markägaren inte har gett tillåtelse för det. Det blir så mycket ris på åkern plus att marken blir ojämn när stammar landar.

Bortforsling av ris och stock är inte gratis som så många tror. Vi tjänar inga pengar på att ha hand om stocken och skulle vi ha tillgång till en stor flis och sälja det till värmeverken direkt så är det knappt så det skulle bekosta borttransporten eller slitaget på flismaskinen.
10 miljoner för person/sakskada är inte unikt, det är standard för företagsförsäkringar. Ett par tusenlappar om året kostar det. Den som fällde mina träd hade jobbat 30 år i skogen och visste vad han gjorde, det räcker för mig.
 
Om det är någon som vill köpa på rot, så hör av er. Har ett gäng rejäla träd på rot av avyttra. Säljes till högstbjudande ;)
 
1000 kr betalade jag, arborist, och jag fick kvitto och några visitkort (grannen har mååånga tallar som han gärna ville hjälpa till med). Eftersom tallen lutade lite mot grannens förråd fick han klättra upp och ta ner en bit i taget. Dock tog vi hand om allt skräpet och veden själva, och roten jobbar vi fortfarande med.
 
Redigerat:
Immobil skrev:
Förra året lät vi 43 träd falla för bilan. :wow:
40 tallar, 2 lönnar och en björk.
25 000:- bortforslat och klart!
Stubbfräsningen gick på 5 000:-
Skönt att de är väck. :)

25000 för att de fick dina trä?
 
  • Gilla
oliva och 1 till
  • Laddar…
thomasx skrev:
Vem gjorde jobbet för det priset? Var det med en skördare?
En av Stugtomtarna, som jag varmt kan rekommendera! Till sin hjälp hade han sin kollega som med skotare körde ut stockarna till farbar väg.
 
Redigerat:
Andreas_Hansson skrev:
25000 för att de fick dina trä?
Japp!
 
thomasx skrev:
Om det är någon som vill köpa på rot, så hör av er. Har ett gäng rejäla träd på rot av avyttra. Säljes till högstbjudande ;)
Var bor du? VG är stort. Och vad är det för trädslag?
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Ruttet bokträd som skulle ner kostade 4000kr och togs ner av erfaren arborist. Skulle inte ge uppdraget till vem som helst med tanke på vilka skador som kan uppstå då trädet lutade mot uthus och infiltrationsbädden på annat håll.
Trädet plockades ner bit för bit utan att någon eller något skadades och då kändes ersättningen rimlig.
I priset ingick genomgång och besiktning av alla träden runt omkring.

005_zps4a29bd8d.jpg
 
  • Gilla
Mattias_Edeslatt och 1 till
  • Laddar…
Ja, det låter dyrt med 12.000:-
Jag anlitade nyligen en arborist för nedtagning av 2 rejäla granar inne på tomten. Han skar ner dom bit för bit, tog hand om allt, grenar, stammar och städade gräsmattan efter sig. Dessutom toppade han 2 stora thujor och tog bort även det. Dom var 2 pers som jobbade en hel förmiddag och för det betalade jag knappa 6.000:-. Prisvärt, tycker jag.
 
L
Kan tipsa om SVT programmet Domstolen. Ett par som skulle fälla 27 träd (minns ej exakt). De tyckte absolut att virket räckte som betalning. När fakturan på 6000kr kom gick de till domstol där det blev förlikning på 3500kr. Det är vad jag kallar ett väldigt bra pris om man är dum i huvudet och inte har någon som helst moral!

http://www.svtplay.se/video/3876801...r-falld/domstolen-friad-eller-falld-avsnitt-5
 
Hade fyra ganska stora/höga tallar som stod instängda i en trekant bestående av luftledning på två sidor och huset på den tredje sidan. Ringde till en firma som har höglyftare och hörde med ägaren, han sa att han kanske skulle kunna lyfta bort träden, men att han ville kolla först. Så han kom förbi, vi snackade igenom det hela och bestämde att det smidigaste var att jag stod i personkorgen och kvista på väg upp och sedan toppa av stammen i lämpliga bitar på vägen ner, jag kunde släppa ner toppbitar om 2-4 meter då det inte var något skadligt underlag.

Dagen efter dök han upp med maskin, jag hoppade in i personkorgen med motorsågen, kopplade säkerhetslinan och så började vi jobba, knappt två timmar senare var det klart. Veden och riset tog jag hand om. Har för mig att han tog 650:- + moms /timme, så två timmar + en timme restid.
 
Tja, priserna tyder på att företagen räknar med okunskap. Frågade på ett nytt tak, 30 m2, borde kosta 1200kr/m2 men fick ett pris på 180.000. Dett gäller att fråga flera, kanske inte bara 2 utan 10 st om man vill kostnads optimera.

15m3 björken skulle jag vilja se, bara den är väl 3000 kr för massaved. Även skrotvirke har ett värde, energivärde. Hur är det? 4000kwh /fast m3?
 
  • Gilla
oliva och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.