27 853 läst · 396 svar
28k läst
396 svar
Husrannsakan för borttappad mobil
inte tillräckligt oavsett för att göra någon bedömning om att just ni skulle ha varit misstänkta..B BäverBerra skrev:
räcker med att en annan person lagt telefonen just där eller ca 1.5 m bredvid..
folk har alldeles för snabba tankar och idéer samt låter känslor styra...
Precis! Poliserna var väldigt professionell och insåg direkt att här finns ingen telefon. Berättade att kvinnan i fråga även varit här och letat på tomten och det var ny information för dom.Maskintok skrev:
Låter isåfall som vederbörande farit med osanning och överreagerat..B BäverBerra skrev:
oavsett så har polis inte agerat korrekt och källkritiskt dvs ifrågasatt grunden tillräckligt och därmed brustit och kränkt era rättigheter..
Man kan ju ifrågasätta om ens en ungdom som springer runt med något som kostar lika mycket som en pensionär får ut i ersättning per månad har agerat korrekt och ansvarstagande när en sådan sak kommer bort...skoge skrev:
Jag skulle bli ytterst förbannad.. Men inte agera som kvinnan i denna historia.. Utan dottern skulle få ärva en mobil från biltema..
värde 500 kr.. tills ansvaret och mognaden kommer åter...
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Det gjordes ett försök i nån stad i Sverige för några decennier sedan, då man införde att man skulle visa upp bilen när man anmälde stöld av bilradio (innan behövde inte bilen visas vid anmälan). Har för mig att antalet anmälda bilradioapparater minskade med hälften. Så det verkar som om de utvecklat detta ytterligare några steg i Österrike.T TypRätt skrev:Jag fick i min ungdom (ok 19 år sedan i alla fall) min snowboard stulen i backen i österike när vi var inne och åt lunch. Jag gjorde en polisanmälan på plats men då dök polisen upp på på kvällen vid hotellet och ställde följdfrågor om var o när o hur och förklarade att de var skyldiga att kolla att jag inte försökte begå försäkringsbedrägeri så de sökte igenom vårt hotellrum bakom skåp o under madrasser och källaren på hotellet o till o med i bastun. Sedan krävde de att få gå igenom hela den bussen vi åkte med o var runt till och med i chaufförernas sov krypin o letade så jag inte ljugit o gömt den. Dom var aldrig otrevliga men att ta två poliser till att leta i 30min drygt kändes lite väl noggrant.
Maskintok skrev:Man kan ju ifrågasätta om ens en ungdom som springer runt med något som kostar lika mycket som en pensionär får ut i ersättning per månad har agerat korrekt och ansvarstagande när en sådan sak kommer bort...
Jag skulle bli ytterst förbannad.. Men inte agera som kvinnan i denna historia.. Utan dottern skulle få ärva en mobil från biltema..
värde 500 kr.. tills ansvaret och mognaden kommer åter...
Du måste vara ett perfekt exemplar.
Alla kan begå misstag och tappa något eller ha sönder ...huruvida någon tappar och är omogen eller ej spelar väl mindre roll
å nej då inte alls.Forlowt skrev:
Men jag har iallafall inte fått vara ansvarslös med grejer värda pengar.
Jag har fått tagit mitt ansvar.
Jag skulle inte sätta andra uppfostransregler på mina barn och har ej heller gjort, då dessa fungerat utmärkt.
Det man slarvar bort eller förstör skall man inte ha eller så får man ersätta själv.
telefoner mm anser jag bör vara billiga åt ungdomar tills de tjänar egna pengar, vad de då gör för dem bryr jag mig inte om, men slarva inte med mina pengar för då slutar jag att köpa saker..
Du använder alltså TS och Maskintok som källa här, och drar därmed slutsatsen att skattepengar har slösats?Jonatan79 skrev:
Om du försöker tänka ett litet litet steg längre, kan det ha varit så att det fanns mer i den här historien ön att det handlade om att skicka in ett SWAT för en leksak? Om du anstränger dig lite? Skulle det, kanske, möjligen, finnas fler aspekter att beakta?
Ett mobilscenario beskrivet här, https://advokaternas.se/2021/05/27/vad-ar-en-husrannsakan/Jonatan79 skrev:
Fast det är ju skillnad på en borttappad och en stulen mobil.....
Folk som inte förstår att man på många platser i Sverige numera använder mobilen för att betala bussbiljetten, tillhör de det smarta gänget?Maskintok skrev:
"Jag har tappat mobilen, jag lovar, låt mig åka gratis". Har nog ingen chaufför någonsin hört förut.
bara större anledning till att hålla reda på sina grejer och att se sin telefon som värdesak... Eller folk kanske kastade runt sin bankdosa också..?
Nä oansvarigt.. Och sedan en hysterisk morsa som skulle behöva dels veta hut själv och uppfostrat bättre.
Nä oansvarigt.. Och sedan en hysterisk morsa som skulle behöva dels veta hut själv och uppfostrat bättre.
Jag jobbar inom kollektivtrafik och detta händer rätt ofta, så klart släpper jag ombord personen så att denne kan leta. Det tar ju ingen tid alls i princip då denne vet var den suttit.J Jonte Karlsson skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 352 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 352 inlägg