7 832 läst · 62 svar
8k läst
62 svar
Husqvarna kyl vattendispensern fastnat
Jaha byte till AGA, reservadapter och en grad högre (6) så puttrade gamla Bettan igång igen - heja Husqvarna ( och Electroluxarn). Underbart ljud när de där stålcylindrarna djupt inne i skåpet bubblar igång igen - spottar och fräser som en sur gammal drake
Bortrest tre veckor när jag k9m hem hade den slutat fungera. Trist. Bytte till en sodastream medn det puttra eller bubnlar inte som det brukar när jag byter, agan var halvfull så jag undrar vad som kan vara fel. Inte ”pys” när jag bytte agan mot sodastream idag. Kan den han frusit så undrar jag var jag skall blåsa med grugans hårtork
liten uppdatering här; vred på sodastreamflasken på max inblandning, började funka så smått i förrgår, men efter ett par dagar blev jag t ungen att vrida tillvaks till normalkåläget igen (reglagwt är mkt känsligt), så jag undrar vad som gåegentligen hände nu känns den som vanligt igen. Har bokat en eluxtekniker om två veckor för att byta diffgrycksventilen - inge 100 på att det hjälper.,,
Man skall köra ut 2literkolsyrat vatten efter patronbyteO olof63 skrev:liten uppdatering här; vred på sodastreamflasken på max inblandning, började funka så smått i förrgår, men efter ett par dagar blev jag t ungen att vrida tillvaks till normalkåläget igen (reglagwt är mkt känsligt), så jag undrar vad som gåegentligen hände nu känns den som vanligt igen. Har bokat en eluxtekniker om två veckor för att byta diffgrycksventilen - inge 100 på att det hjälper.,,
Tack E för input, nu känns den som vanligt igen med nästan stängd ventil, den är superkänslig. Kör skåpet på 5 grader också, för jag har haft den nere på 4 och det var inte optimalt för jag tror att den frös till.
Fråga: funkar carboniseringen så att vattnet blandas i stålflaskorna hela tiden eller blandas det vi själva avtappningen ?
Fråga: funkar carboniseringen så att vattnet blandas i stålflaskorna hela tiden eller blandas det vi själva avtappningen ?
blandas i flaskorna i den kalla modulen mha pumpenO olof63 skrev:Tack E för input, nu känns den som vanligt igen med nästan stängd ventil, den är superkänslig. Kör skåpet på 5 grader också, för jag har haft den nere på 4 och det var inte optimalt för jag tror att den frös till.
Nä du har den äldre generationen dvs ingen pump, mitt felO olof63 skrev:
blandningen sker i kolsyretanken i den kalla modulen genom sk karbonisering dvs vattnet tar naturligt upp kolsyran tvärt om en sodastream
jaha det blev kortlivad glädje, kom hem efter en vecka på tur, nu saknas bubbel och det är ingen "pys" längre när jag kopplar till/från flaskan i bygelhållaren. Elux har ju outsourcat sina tekniker sedan flera år så om någon har tips på firma som har lite äldre/erfarna tekniker får ni gärna DM:a mig. Difftrycksventiler finns att få tag på, men frågan är vem som har kunskap om att byta den.
Inte svårt att byta bars trångt och pilligtO olof63 skrev:jaha det blev kortlivad glädje, kom hem efter en vecka på tur, nu saknas bubbel och det är ingen "pys" längre när jag kopplar till/från flaskan i bygelhållaren. Elux har ju outsourcat sina tekniker sedan flera år så om någon har tips på firma som har lite äldre/erfarna tekniker får ni gärna DM:a mig. Difftrycksventiler finns att få tag på, men frågan är vem som har kunskap om att byta den.
Hade jag bott kvar så kunde jag svänga förbi men...O olof63 skrev:
I bland får jag för mig att dagens reservdelsbytare bara vill ha enkla jobb dvs de som görs på typ 10minuter.
tar det 20 så kommer alla bortförklaringar fram.
Idag tar de flesta bara garantijobb för det är säkra pengar allt annat döms ut.
Detta innebär vilket många kan vittna om redan nu att reparera en vitvara efter garantitiden inte längre är möjligt.
Vill man fixa själv likt de flesta här så omöjliggörs det av att tillverkarna inte för reservdelar eller höjer priserna på dessa tills det blir billigare att köpa nytt.
Mammon styr!
Aktieägarna tjänar inget på att du reparerar, all långsiktighet är som bortblåst. Nu gäller snabba cash!