Återupplivar denna tråd då jag har en QT3249K som börjat tjorva.

Kommer inte ner i rätt temp men får inget larm eller liknande. Ställt den på -24 men mäter bara upp till mellan -14 till -16 (om ens det stämmer då bröd och glass mjuknat) även fast den säger -24 på displayen, spelar ingen roll om man kör Super Freeze.

Får heller inte det där vacuumet som man fick förr där man hörde hur dörren sögs fast. Antar det är en fläkt i denna också men kan inte säga jag hör någon fläkt som går eller stannar vid öppning så gissar på att den kan vara problemet. Är det värt att först testa en manuell avfrostningen även om man inte ser någon is alls i frysen då jag läst att den kan frysa fast? Eller är det något annat som kan vara problemet?

@electroluxaren
 
A
F Figgeduni skrev:
Återupplivar denna tråd då jag har en QT3249K som börjat tjorva.

Kommer inte ner i rätt temp men får inget larm eller liknande. Ställt den på -24 men mäter bara upp till mellan -14 till -16 (om ens det stämmer då bröd och glass mjuknat) även fast den säger -24 på displayen, spelar ingen roll om man kör Super Freeze.

Får heller inte det där vacuumet som man fick förr där man hörde hur dörren sögs fast. Antar det är en fläkt i denna också men kan inte säga jag hör någon fläkt som går eller stannar vid öppning så gissar på att den kan vara problemet. Är det värt att först testa en manuell avfrostningen även om man inte ser någon is alls i frysen då jag läst att den kan frysa fast? Eller är det något annat som kan vara problemet?

@electroluxaren
Dra ut sladden och vänta en stund sätt tillbaks
 
  • Gilla
Figgeduni
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Dra ut sladden och vänta en stund sätt tillbaks
Tackar, såklart funka det galant. Hade dragit säkringen en snabbis tidigare så den hade blivit strömlös men måste ha blivit för snabbt då det bara varade i en 10 sekunder kanske.

Får man fråga vad som hade hänt i detta fall och varför en norsk reset funkade för att få igång fläkten igen? =)
 
D Desinformatören skrev:
Om du fått en strömspik när du återställde säkringen kan den flippa elektroniken.
En lugn och sansad åtgärd som att dra ur sladden kan återställa detta (dock inte alltid)
Okej, rätt säker att felet uppstod före och det var därför jag kollade säkringarna (har gammeldags varianten) då en närstående började snacka om att frysen kanske gick på 3 fas osv

Men hursom så funkade det då galant, så tack än en gång =)
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
U ulfalf skrev:
Har en Electrolux EUF28201W, fanns i i huset när vi köpte det men skulle gissa att skåpet är från 2010 ca.. Har problem som många andra i tråden, frysen håller inte temperatur och kan stundtals ligga på -4-5 i normal drift. Drar jag igång infrysningen så går det ner till -11 och kanske någon grad lägre, men aldrig ner till -18. Låter som att kompressorn går i infrysläget men någon fläkt har jag aldrig tänkt på att det skulle finnas? Man kan se att det är en viss frost på avfrostningsgallret men det verkar inte vara totalt igensnöat. Funderar på att avfrosta det enligt beskrivning i tråden men det är en annan sak som grämer mig. Trots att jag har en extern termometer som visar upp mot fåtal minusgrader i skåpet och att bröd och glass osv. är mjuka så larmar skåpet inte? Enda gången det larmar är efter jag stängt av det och satt igång igen, då blinkar lampan gult men långt innan skåpet är nere på -18 (vilket aldrig händer) så blir lampan grön. Verkar som fel på någon elektronik? Kan för övrigt nämnas att det är dåligt ventilerat bakom (förra husägarna byggde ett rätt konstigt kök). Kan man göra något annat än att frosta av och hoppas på det bästa innan man ringer efter service? Och varför larmar det inte?

Tack på förhand..
Läser detta några år senare
Problemet är att det blir isbildning runt fläkten som transporterar runt kylan. Tempen går ned och larmar för låg temp. Aut avfrostning tar ej bort detta utan får stänga av skåpet invänta upptining av fläkten.
Händer ca 4 ggr per år. Dragits med detta sen 2011 men nu åker skåpet ut. Hade service 2012 där kretskortet som styr skåpet byttes ut för 4500 kr. Hjälpte ej och fick vackert betala
Surt
 
Hej, jag hat ett frysskåp Elektrolux EUF29400 som börjat strula på så sätt att det inte kommer ner i temperatur ibland. Inspirerad av tråden här har jag gjort:
jag gläntar lite på dörren så hör man fläkten går, och öppnar jag fullt stängs fläkten av. Inget gult observerat på bakpanelerna i skåpet, ingen is synlig om man tittar in i takpanelens galler. Om jag drar ur sladden en stund så kommer sen skåpet tillbaka till normal funktion och tempen sjunker till vad som verkar vara -18. Tyvärr har jag ingen termometer att kontrollera med.
Jag lät skåpet avfrosta under två dygn men det var knappt nåt vatten som kom nånstans, varken i skåpet eller bakom i tråget.
Det känns som om jag öppnar dörren mkt så slutar det med att skåpet "ger upp". Men varje gång der sker så återställs allt med att dra ur nätsladden.
Vad kan man göra?
 
Nu har jag skaffa en thermometer och den visar att temperatures inte kommer ner ens efter en hel natt. Skåpet visar -18 men termometern -14. När temperaturlarmet gick så visades -10 men i själva verket var det -4
 
en kyligare natt lät jag köket kylas ner med öppet fönster. Temperaturen i köket gick ner under tjugo och nu orkade frysen gå ner till -18. Jag satte temp till -24.
Finns nåt att göra? Sensor fel, kompressorfel?
 
K Krungen skrev:
Läser detta några år senare
Problemet är att det blir isbildning runt fläkten som transporterar runt kylan. Tempen går ned och larmar för låg temp. Aut avfrostning tar ej bort detta utan får stänga av skåpet invänta upptining av fläkten.
Händer ca 4 ggr per år. Dragits med detta sen 2011 men nu åker skåpet ut. Hade service 2012 där kretskortet som styr skåpet byttes ut för 4500 kr. Hjälpte ej och fick vackert betala
Surt
det finns några fixar för att lösa detta
 
F flosket skrev:
Hej, jag hat ett frysskåp Elektrolux EUF29400 som börjat strula på så sätt att det inte kommer ner i temperatur ibland. Inspirerad av tråden här har jag gjort:
jag gläntar lite på dörren så hör man fläkten går, och öppnar jag fullt stängs fläkten av. Inget gult observerat på bakpanelerna i skåpet, ingen is synlig om man tittar in i takpanelens galler. Om jag drar ur sladden en stund så kommer sen skåpet tillbaka till normal funktion och tempen sjunker till vad som verkar vara -18. Tyvärr har jag ingen termometer att kontrollera med.
Jag lät skåpet avfrosta under två dygn men det var knappt nåt vatten som kom nånstans, varken i skåpet eller bakom i tråget.
Det känns som om jag öppnar dörren mkt så slutar det med att skåpet "ger upp". Men varje gång der sker så återställs allt med att dra ur nätsladden.
Vad kan man göra?
typisk läcka på förångarens gasrör
 
F flosket skrev:
en kyligare natt lät jag köket kylas ner med öppet fönster. Temperaturen i köket gick ner under tjugo och nu orkade frysen gå ner till -18. Jag satte temp till -24.
Finns nåt att göra? Sensor fel, kompressorfel?
byt förångare med grejjer
 
i praktiken ofta inte lön utan det blir att titta på nya grejor.
 
det vet man ju inte
men om man reparerar för hälften av vad ett nytt skåp kostar och det därefter håller dubbelt så länge som det nya, så blir det ju inte så illa
 
tack för svar. Vad ingår i "förångare och grejer"? Även kompressor? Kompressorn är nämligen het, så pass varm så man inte kan hålla kvar handen på den mer än en kort stund. En servicefirma jag pratade med på telefon sa att det sannolikt berodde på utsliten kompressor. Dom skulle ha tiotusen för att byta den.
 
MultiMan
10 000 för att byta en kompressor i ett vanligt frysskåp? Vill inte företagen ha arbete längre?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.