Status
Tråden går ej att kommentera.
grannens heter bertil efter bertil svensson som skar sig i tummen passande namn på en lite vilsen trädgårdsmästare:D
 
jokomoko skrev:
Alltså nu är jag ju inte någon gräsmatteexpert (än) men så här tänker jag, som också har maskrosor i massor..

(1)
På längre sikt "tror" (hoppas) jag på Automowern kommer att jämna ut min gräsmatta, eftersom grässpillet har en utjämnande effekt.

(2)
Om man låter Autmowern få gå ofta (vilket man ska göra) så plockar den kontinuerligt bort maskrosblommorna och förhindrar maskrosspridning till viss del. Dock tror jag inte att maskrosplantan i sig påverkas, eftersom maskrosbladen har en besynnerlig förmåga att lägga sig platt. Knivarna kommer nog inte åt dom så bra tyvärr, oavsett klippartyp.

(3)
Min egen plan är strö Stroller Kombi gödningsmedel nu i sommar (en ursäkt till alla som ogllar bekämpningsmedel :rolleyes:) för den kommer att ta bort maskrosorna. En nackdel med Kombin är att gräset kommer att växa häftigt och kräva tätare klippningar - men, det spelar ju liksom ingen roll längre.., eller hur:cool:

Om man dessutom, som du skriver, hjälper till med att jämna ut med jord (och kanske även förbättringssår ibland) så tror jag du får en finfin gräsmatta över sommarn.:)

jokomoko
Jag har köpt gödning nu och hoppas man kan vinna lite över maskrosorna och det är mest sambon som klipper så jag får låta bli att berätta att det kommer växa mer. ;)
Tack för teorierna jokomoko men det kanske finns nån som har hands on erfarenheter av maskrosor och AM?
 
Klippo heter vår lilla 220AC. Jag vet, ett annat märke, men 1) det är ett bra namn, och 2) Husqvarna äger ju numera Klippo, så helt galet är det ju inte.. :)
 
:D

Kul med Automower-namnen tycker jag. Gräsklipparrobotar är väl den första Robot som blivit tillgänglig på bredare front för hemmabruk.

Jag kommer bygga regnskydd (litet hus) åt Automowern och ge den namnet Elvis...ni vet.. bara för att kunna säga då & då att ...Elvis left the building....lågt, jag vet.....:D så är den ju smart (vis) för att den går på El också (..El-vis.. ..).. uh hhu

:)
jokomoko
 
Ok, jag har väl i princip bestämt mig för Automower 260 över Wiper One (känns som ett tryggare köp för framtiden och jag byter hellre ett NiMh-batteri än fyra LiPo) så jag skriver väl här (även om jag fortfarande inte ser vitsen med två trådar)...

Har idag knallat runt tomten med cykeln och räknat hjulvarv, det kommer gå åt upp till 950 meter slingkabel. Det går att minska ned något genom att inte dra kabel runt alla odlingar men inte ned till 750 meter så jag kan lika gärna köpa två 500 m-rullar.

Dessa kostar 2.900,- styck inklusive moms, en merkostnad på nästan 6 papp bara i kabel. q(;^;)p Går det att hitta någon billigare kabel som funkar lika bra? Märlor kan man snickra egna av plastöverdragen ståltråd, det står någonstan i den andra tråden.

Hur lång kabel kan man ha innan behöver signalförstärkaren? Är det ytterligare en lusentapp att se fram emot?


Tomten består av fyra områden, slå en kik på mitt nedklottrade flygfoto (det finns en drös bilder av tomten i katalogen om någon har jättetråkigt).

Område A är problemfritt.

Område B är fullt i odlingar, buskar, träd, rabatter, hus, grusgångar och annat elände. Jag tänker skövla det som behövs för att få klipparen glad.

Område C är ett framtida område som inte är klippt idag, där finns en del jobb innan det går att släppa loss en klippare.

Område D är problemfritt men ligger besvärligt till.

Det största problemet är att det växer en häck mellan A och B, i västra halvan är det dessutom en alltför brant slänt mellan områdena. Enda öppningen är runt ladan i öster, tanken är därför att sätta laddstationen på västsidan om ladan. Då blir det närmast A, B och C men D hamnar väldigt långt bort.

Dessutom är det som sagt en massa saker i vägen till västra sidan av huset, men det borde gå att dra en guidekabel dit? Hur lång guidekabel kan man ha? Kan man ha flera guidekablar?

Kanske är det rent av bättre att helt enkelt köpa två (2!) stycken 230, låta den ena klippa A, östra delen av B samt hela C. Den andra får då ta hand om västra och centrala B samt D.

Det blir dock rätt många tusenlappar dyrare med två stycken 230 (52.000,-) än en 260+kabel (46.000,-), dessutom verkar det ju rätt kört att få tag på 230 innan juni (fast det kanske det är med 260 med, har inte fått svar på det än)...

Edit: Man kan också tänka sig en 230 och två stationer och flytta klipparen manuellt, men då blir det just manuellt. Det är förvisso rätt mycket pengar...

Område B och C gränsar i öster mot en trafikerad bilväg och det finns inget staket, hur nära törs man låta klipparen gå utan att skrämma förare? Kanske vettigt att lämna ett område oklippt? Staket är inte aktuellt då tomtgränsen de facto går en bit in från vägen men ingen annan än jag lär klippa mellanrummet...

Grattis om du orkade genom denna ordspya! :D
 
Redigerat:
Ett nytt namn, jag pratade med grannfrun o sa att jag kallade min klippare för Christer.. Dvs samma namn som hennes man ;).. Hon tyckte det var riktigt roligt =) Fast jag har faktiskt inget namn på min maskin, ser den mer som ingenjörskonst :D

Vad gäller klippning av högt gräs tycker jag det är intressant, förra sommaren åkte jag bort 2 veckor. Med risk för åska och jag har lärt mig den hårda vägen att man inte ska ha saker anslutna i onödan då man inte är hemma så jag tog ur allt utom frys & kyl.

Kom hem igen och gräsmattan hade växt rejält! Tack vare får jag nog säga.. Robotklipparen som gett gräsmattan nytt liv.

Hur som helst, anslöt klipparen den gick ut och på några dagar var allt det höga kräset borta. Vad jag inte kan förstå är hur det annars så tydligt förekommande gräsklippet tagit vägen?
Någon liten bit låg på gräsmattan men kanske har wipern högra varv på kniven än en vanlig gräsklippare?!

Då var jag glad att det fanns en stark motor :D (Som givetvis gick ner i varv när gräset var i sin vanliga höjd igen)

Om det bara kunde komma lite värme så mina gräsfrön kunde ta sig så jag kan sätta ut roboten snart :p (3 grader och regn är inte bästa maj-vädret direkt)
 
  • Gilla
BearA
  • Laddar…
Tobbe Arnesson skrev:
Edit: Man kan också tänka sig en 230 och två stationer och flytta klipparen manuellt, men då blir det just manuellt. Det är förvisso rätt mycket pengar...
Det var en del frågor minsann Tobbe :)
Hoppas någon kunnig kan haka på !

Men, tror du inte det skulle fungera med en st 220 och en 230? http://www.gplshop.se/se/
skulle bli 42,800kr Kanske man kan pruta lite dessutom om du köper två maskiner samtidigt?

jokomoko
 
Tobbe Arnesson skrev:
Hur lång kabel kan man ha innan behöver signalförstärkaren?

Hur lång guidekabel kan man ha? :D

Dessa frågor undrar jag också över. Någon som vet ?

jokomoko
 
jokomoko skrev:
Det var en del frågor minsann Tobbe :)
Ja, det blev visst en del. :D

Jag hoppas det ska räcka med en 260 men nu har leverantören slutat svara på mail (de andra tre svarade förvisso inte alls). Antar fysiska kunder i butiken och telefon går långt före mail men ändå. :(
 
Tobbe Arnesson skrev:
Ja, det blev visst en del. :D

Jag hoppas det ska räcka med en 260 men nu har leverantören slutat svara på mail (de andra tre svarade förvisso inte alls). Antar fysiska kunder i butiken och telefon går långt före mail men ändå. :(
Det är otroligt mycket en period i maj, våren kommer som en överraskning varje år. Dessutom har det varit mycket snö så ved/skogssäsongen är förskjuten så säsongerna överlappar vilket är skitjobbigt.

Ska kolla frågorna, men ett svar tar lite tid. Just nu jobbar vi 7:30-22:00 några dagar i veckan för att hinna med, och då är man inte så sugen på gräsklippardiskussion när man kommer hem :)

Förresten, borde inte den här tråden ligga under verktygstråden ihop med den andra diskussionen om robotklippare. Det blir väldigt tekniskt så den passar egentligen inte här.
 
Nonkan skrev:
Förresten, borde inte den här tråden ligga under verktygstråden ihop med den andra diskussionen om robotklippare. Det blir väldigt tekniskt så den passar egentligen inte här.
Alla trådar om Robotklipppare har blivit flyttad hit. De flesta frågor om gräsklippare hamnade även tidigare på denna avdelning eftersom de är närbesläktade med allmänna gräsmattefrågor. Nu har man slutligen samlat allt som rör gräsmatta till denna forumdel. Detta gäller inte bara gräsklippare, tydlingen alla trädgårdsmaskiner (inklusive tekniska frågor) har flyttat hit. :)
Tidigare fanns en sticky (som Nonkan påpekade) som sa att väldigt tekniska frågor om gräsklippare skulle ställas på Maskinavdelingen - den är borta nu...

jokomoko
 
Jaha. För tråden började här, men sedan blev den flyttad till verktyg för att det var så tekniskt och nu är den tillbaka. Krångligt, tur att man har tråden på bevakning. :)
 
Hej!

Jag är ledsen att det har blivit lite förvirring angående gräsklippartrådarna. Från och med nu så avhandlas alla gräsklippar-, röjsågs- och motorsågstrådar etc. i "Träd, buskar, häckar & gräsmattor", oavsett om det rör tekniska aspekter på prylarna eller ej.

Skulle någon hitta en dylik tråd som jag har glömt att flytta från "Verktyg, maskiner och fordon" till "Träd, buskar, häckar & gräsmattor" så var vänlig och skicka mig ett PM.

//Mod
 
Så, då var 230:n utsläppt. Man borde kunna göra en happening av det hela, "gräsklipparsläpp" på samma sätt som det anordnas "kosläpp" på vårarna! :D

Jag noterade dock lite bekymmersamt ett resonansljud som inte fanns förra säsongen. Det låter "whrummm whrummm whummm" (nej, jag försöker inte påskina att jag trimmat den). Ibland kommer det direkt när knivtallriken startar, ibland efter någon minut, så det borde inte vara något lager. Jag har bytt knivar till 2 olika pinfärska uppsättningar, konstaterat att det varken har med drivhjulen eller framhjulen att göra och inte hittat något annat skräp som fastnat och orsakar obalans.

Min felsökning resulterar i att jag tror att knivtallriken med axel och allt sitter lite löst. Det känns som om den glappar lite inne i maskinen. Om jag ställer klipphöjden till högsta så "låser" man upp axeln axeln och ljudet försvinner.

Hur mycket glappar era tallrikar/axlar? Sitter de bergfast? Jag minns inte från förra säsongen.
 
anden213 skrev:
Så, då var 230:n utsläppt. Man borde kunna göra en happening av det hela, "gräsklipparsläpp" på samma sätt som det anordnas "kosläpp" på vårarna! :D.

Ehumm.. :cool: 230:n har alltså inget namn än...? :)

Jag fick min 230:a "Elvis" levererad igår d^_^b så det var fest med att öppna kartong, läsa manual etc. Superkul med den nya leksakeen som jag tror & hoppas kommer att fungera klockrent. Hoppas det inte är något allvarligt fel på din trimmade apparat......

jokomoko:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.