Status
Tråden går ej att kommentera.
Nonkan skrev:
Dessutom skärs gräset av istället för att slås av då AM har rakblad. Grässtråna fransas inte sönder utan får en fin snittyta och det ger mindre risk för angrepp och uttorkning.
Jag hade bara sett dessa robotar på nätet. Men igår var jag inne i en fysisk butik i Stockholm och såg 230ACX för första gången. Blev förvånad, det var faktiskt "rakblad" som knivar :)

jokomoko
 
Lejon skrev:
Hur skulle det fungera att placera laddstationen i ett hörn av ett burspråk bifogar en bild så ni kan se hur jag menar
Svårt att säga utan mått, men på en normalstor tomt ska det gå bra. Eventuellt kan du ställa in så att den följer slinga ut från stationen in till "botten" av burspråket ca 5% av gångerna den laddat så att den börjar där ibland.
 
Tjaha, det blev slutligen en Automower 230ACX för min del :). Tog beslutet idag och lade in en beställning på en nätfirma som hade 230ACX på lager. Alla återförsäljare har den inte, pga kretskort problem (kinesisk leverantör som ej levererar) och Husqvarna kan tydligen börja leverera igen i Juni !!


Nonkan: Du skrev i Alternativ-till-Husqvarna-tråden att hjulborstar till Automowern borde man använda om man har Lindar. Min tomt har flera lindar, den största en gigant med omkrets 5 meter. Kanske läge med borstar då med andra ord :|

jokomoko :)
 
Gratulerar till ett bra val.
Kul att någon har den att sälja då. Vi har stått utan sedan början av april. Pinsamt.

Var hade dom den? Har några kunder som går och väntar...

Du kan ju testa först utan borstarna, men jag tror du vill ha dem tillslut :)
 
Nonkan skrev:
Var hade dom den? Har några kunder som går och väntar...
Firman jag beställde Automwern av (idag) var: http://www.gplshop.se :)
Vet inte hur många 230ACX som finns kvar där dock..

jokomoko
 
  • Gilla
JonnyN80
  • Laddar…
Nonkan skrev:
Svårt att säga utan mått, men på en normalstor tomt ska det gå bra. Eventuellt kan du ställa in så att den följer slinga ut från stationen in till "botten" av burspråket ca 5% av gångerna den laddat så att den börjar där ibland.
ca 2100 kvm gräs som ska klippas, jag provar att sätta den där och blir det problem kan man väl fixa det efter hand.

Där jag köpte min har dom oxå ett antal på lager hörde jag.
http://www.maskinaffaren.com/

Bra att ha ett forum med kunnigt folk att rådslå med kan tänka mig att det kanske dyker upp lite frågor framöver.
 
Om man har en gräsmatta som är väldigt knölig p.g.a. maskrosor, kommer Automowern ta kål på dessa och man fyller på med jord i groparna sen?
Kanske är ett önsketänkande.
 
Kan inte låta bli att dela med ett kul klipp på en djurplå....jag menar Automowerplågare..: http://www.youtube.com/watch?v=ZmVlQgU51x0 :rolleyes:
Stackarn darrar innan den kommer fram till laddning....

Vad har ni för namn på era maskiner. Min kommer att få heta Elvis !

jokomoko :)
 
Skalman heter vår trotjänare...
 
ANDHOL skrev:
Skalman heter vår trotjänare...
Passande namn onekligen :)
Till alla: Fyll gärna på med namnförslag i denna tråd !

Jag har nog aldrig surfat så mycket på nätet de senaste dagarna som inför detta inköp, som för mig är mycket pengar. Snubblade igår på ett test mellan Robomow och Automower men det är på Tyska. Min Tyska är tyvärr obefintlig, jag förstår dock så mycket att Robomow tycks "vinna" testet. Vilka punkter vinner den på? Någon som är bra på Tyska här som kan hjälpa med en kort sammanfattning?

http://blog.myrobotcenter.de/rasenroboter-test-galileo-bietet-einen-vergleich-602

jokomoko
 
Våran heter Gunnar :)
 
Bezt skrev:
Om man har en gräsmatta som är väldigt knölig p.g.a. maskrosor, kommer Automowern ta kål på dessa och man fyller på med jord i groparna sen?
Kanske är ett önsketänkande.
Alltså nu är jag ju inte någon gräsmatteexpert (än) men så här tänker jag, som också har maskrosor i massor..

(1)
På längre sikt "tror" (hoppas) jag på Automowern kommer att jämna ut min gräsmatta, eftersom grässpillet har en utjämnande effekt.

(2)
Om man låter Autmowern få gå ofta (vilket man ska göra) så plockar den kontinuerligt bort maskrosblommorna och förhindrar maskrosspridning till viss del. Dock tror jag inte att maskrosplantan i sig påverkas, eftersom maskrosbladen har en besynnerlig förmåga att lägga sig platt. Knivarna kommer nog inte åt dom så bra tyvärr, oavsett klippartyp.

(3)
Min egen plan är strö Stroller Kombi gödningsmedel nu i sommar (en ursäkt till alla som ogllar bekämpningsmedel :rolleyes:) för den kommer att ta bort maskrosorna. En nackdel med Kombin är att gräset kommer att växa häftigt och kräva tätare klippningar - men, det spelar ju liksom ingen roll längre.., eller hur:cool:

Om man dessutom, som du skriver, hjälper till med att jämna ut med jord (och kanske även förbättringssår ibland) så tror jag du får en finfin gräsmatta över sommarn.:)

jokomoko
 
Redigerat:
mikkola skrev:
Våran heter Gunnar :)
Haha - Gunnar ! :D Min syster, vars man heter Gunnar skulle nog gilla det :)

jokomoko
 
jokomoko skrev:
Min Tyska är tyvärr obefintlig, jag förstår dock så mycket att Robomow tycks "vinna" testet.

[länk]

jokomoko
Min riktigt usla och avsomnade skoltyska säger att Robomow var bättre för att den var snabbare att installera, mer kraftfull (de körde av någon anledning i högt gräs), klippte gräs intill trädet (medan AM plattade till det) och att knivarna stannade snabbt vid upplyft/vält. Automower var dock bättre för att den var tyst och lätt kunde köras även på natten, tror även den var in mer sällan i laddstation och kom ut snabbare därifrån fast jag hängde inte med i språket där. Programledarens favorit blev Robomow även om de inte riktigt utsåg någon vinnare.
 
Tobbe Arnesson skrev:
Min riktigt usla och avsomnade skoltyska säger att Robomow var bättre för att den var snabbare att installera, mer kraftfull (de körde av någon anledning i högt gräs), klippte gräs intill trädet (medan AM plattade till det) och att knivarna stannade snabbt vid upplyft/vält. Automower var dock bättre för att den var tyst och lätt kunde köras även på natten, tror även den var in mer sällan i laddstation och kom ut snabbare därifrån fast jag hängde inte med i språket där. Programledarens favorit blev Robomow även om de inte riktigt utsåg någon vinnare.

Tack för översättningen Tobbe :) Nåja, det finns fördelar & nackdelar med de flesta märkena antar jag.

Inga fler namn på Automowers därute? :cool:


jokomoko
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.