Status
Tråden går ej att kommentera.
Min första säsong med en AM börjar gå mot sitt slut.

När slutar gräset växa egentligen, och när plockar man in honom för säsongen?

Går det bra att låta laddstationen stå kvar utomhus hela vintern?
Någon annan förebyggande åtgärd man bör göra?
 
Jag plockade in min 230 idag, så nu står den nydiskad i källaren och väntar på våren. Jag har haft min laddstation ute över vintrarna dock inte inkopplad på elnätet och det verkar fungera fint.
Årets kostnader utöver knivar och ström är 2 nya batterier nya bakhjul + att jag fick byta en kontakt på kretskortet i laddstationen och motsvarande kontakt på kabelhärvan i densamma. Är det någon som har varit med om uppbränd kontakt?
 
Vi rekommenderar alltid att ta in stationen över vintern, lämnas den ute ska strömmen vara på.

För övrigt så finns det ett bra avsnitt om vinterförvaring i instruktionsboken.
 
Känner också att det börjar bli dags att plocka in min 220 nu. Det har inte hänt mycket med gräset sedan jag parkerade den i basstationen i onsdags. Det är ju alltid bra att lämna kvar lite längre gräs över vintern.
 
Regnar det enormt mycket på hösten, som det gjort i år, är det bara att ta in den för säsongen. Vill inte riskera att klipparen drunknar i vattensjuk gräsmatta vilket händer på ett ställe. Två veckor nu och gräset har inte växt enormt mycket och i natt kom frosten.
 
Nonkan skrev:
Vi rekommenderar alltid att ta in stationen över vintern, lämnas den ute ska strömmen vara på.
Det känns ju rätt naturligt att ta in den men om man nu lämnar den ute, varför ska strömmen vara på?
 
Alfredo skrev:
Det känns ju rätt naturligt att ta in den men om man nu lämnar den ute, varför ska strömmen vara på?
Kretskortet blir uppvärmt och håller sig torrt vilket minskar risken för problem. Men att ta in stationen är rekommendationen i Sverige.
 
Nonkan skrev:
Kretskortet blir uppvärmt och håller sig torrt vilket minskar risken för problem. Men att ta in stationen är rekommendationen i Sverige.
OK, tack!
 
pacman42 skrev:
Det finns tre riktigt bra saker med denna maskin jämfört med 220AC:
- mycket bättre däck
- dubbel batterikapacitet
- dubbla Guidekablar (mycket viktigt om man har en komplex tomt)
apropå det sistnämnda så fick jag svar från min ÅF där jag köpte min 220 att det går utmärkt att dela upp en ensam guidekabel till två slingor. Någon av er som har testat detta?
 
Johan Gunverth skrev:
Känner också att det börjar bli dags att plocka in min 220 nu. Det har inte hänt mycket med gräset sedan jag parkerade den i basstationen i onsdags. Det är ju alltid bra att lämna kvar lite längre gräs över vintern.
Jag kikade på prognosen men det blir lite varmare i nästa vecka, så jag tror att jag väntar åtminstone en vecka till.. funderar på att släppa ut min Flossy en sväng till på högsta klippläget bara för att toppa det sista på gräsmattan.
 
shadowfire skrev:
apropå det sistnämnda så fick jag svar från min ÅF där jag köpte min 220 att det går utmärkt att dela upp en ensam guidekabel till två slingor. Någon av er som har testat detta?
Skulle det innebära att man kan ha fyra guidekablar till 230? Ytterst tveksam till detta påstående. Funkar möjligtvis för hemgång, men knappast för utgång längs guiden.
 
shadowfire skrev:
Jag kikade på prognosen men det blir lite varmare i nästa vecka, så jag tror att jag väntar åtminstone en vecka till.. funderar på att släppa ut min Flossy en sväng till på högsta klippläget bara för att toppa det sista på gräsmattan.
Respekt på namnet :D
/f.d. Amigaägare med både Flossy 1 & 2 på liggandes på diskett nånstans.

Ang. guidekabeln så går det inte att dela upp den.
 
Då vet vi det och slipper spekulera om saken.
 
Tog av skalet idag för att rengöra. Så här såg det ut innan diskborsten fick göra sitt arbete:

20121014_160428.jpg

Blev dock chockad när jag såg att denna delen var borta:

20121014_161716.jpg

Det är väll en del av skrovet där pinnen sitter som håller stöt-censorn? Börjar allt mer undra över Huskvarnas kvalité. Eller kan det ha hänt under vårens service?
 
johnjensen skrev:
Tog av skalet idag för att rengöra. Så här såg det ut innan diskborsten fick göra sitt arbete:

Blev dock chockad när jag såg att denna delen var borta:

Det är väll en del av skrovet där pinnen sitter som håller stöt-censorn? Börjar allt mer undra över Huskvarnas kvalité. Eller kan det ha hänt under vårens service?
Sådär brukar de se ut när vi får in dem för service också. Mycket mysigt, speciellt möglet. Bra arbetsmiljö.

Ser jäkligt skumt ut, det ska liksom inte kunna hända anser jag. Det jag sett gå sönder när klipparen .t.ex. voltar utför en slänt (klantig kabeldragning) är att den fasvulkade metallbiten med gängor släpper från gummit, aldrig att karossen gått sönder.
Det är ingen som snubblat över klipparen? Inga barn som åkt på den (jo, det händer)? Skulle tro på belastning uppifrån. Klipparen borde inte gått då magneten inte bör ha varit i läge för lyftsensorkortet, det blir ett omvänt lyft om magneten droppar ner.

Hör med din åf om ev goodwill, svårt att säga att det är fabrikationsfel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.