Status
Tråden går ej att kommentera.
Min fortsätter också klippa om jag slår av och på den...
 
S
Johan Gunverth skrev:
Klipper den ofta i fyrkantsmönster, som det blir vid tjockt gräs, lär den dra mer ström.
Nix klipper sällan fyrkantsmönster, dock har den sänkt hastigheten på vissa ställen...
Höjde klipphöjden lite får se om det blir bättre...
 
Jag plågade den från början, sänkte ett steg från leveransinställningen och lite vildvuxen matta och klipparen fick stanna helt för att få fart på disken igen då och då. Men den tuggade sig igenom och efter 3 dagar så var det bara en liten tofs kvar.

Protte
 
Simba83 skrev:
Har märkt att min efter ca 1veckas 12timmars pass nu bara klipper nästan 1timme innan den behöver ladda.
Nu vet jag inte vilken klippare du har, men jag tror aldrig min 220 klippt i en timme innan den laddar.
 
S
Pepparkaka skrev:
Nu vet jag inte vilken klippare du har, men jag tror aldrig min 220 klippt i en timme innan den laddar.
Jag har ACX230 den har en drift tid på 90minuter enligt HQ
 
OK - då är inte våra maskiner direkt jämförbara.
 
Simba83 skrev:
Jag har ACX230 den har en drift tid på 90minuter enligt HQ
Står det inte upp till 90 min? Omgivningstemperaturen styr laddning, så är det varmt blir klipp/laddcyklerna kortare. Det spelar ingen roll för klippresultatet.
 
d98tp skrev:
[video=youtube_share;8YZFVBJJQaw]http://youtu.be/8YZFVBJJQaw[/video]
Sjukt cool ramp(y)
 
  • Gilla
Rover75s
  • Laddar…
prototypen skrev:
Någonstans gör du fel, min går att få att fortsätta.
stäng bara luckan, sedan frågar den om att fortsätta får man öppna igen och trycka YES.

Protte
Ibland funkar det ibland inte. Och att jag stänger av den är för att hjulens motstånd då släpper.
 
Jag har en 220 som rullat i två år (innan det en G1 som gick i 15 år). Jag har en guideslinga på c:a 80 m som fungerat bra tills för några dagar sedan. Nu vägrar den hitta hem via guiden. Ut går det ganska bra, om än något ryckigt.

Tittar jag på signalerna i service-menyn når Guide1 upp till 90 som mest nära slingan, vilket ju är alldeles för lågt om jag läser manualen rätt. Det finns inga avbrott och jag har mätt motståndet i hela begränsningslingan, halva slinga + guide samt andra halvan + guide och alla tre ligger kring 10 ohm vilket ju är rimligt. Begränsningsslingan fungerar som den ska, signalen är OK och lampan lyser.

Om jag lägger en kort guide (5 m) till en annan punkt på slingan kommer Guide1 signalen upp till 130, vilket ju är bättre, men fortfarande lågt.

Har någon sett något liknande? Kan laddstationen ha tröttnat? Det vore lättare att förstå om den lagt av helt i stället för att bli svagare.
 
Redigerat:
Stoneage: Drabbats av åska? Det kan ge många konstiga fenomen.

Ett annat problem kan vara att du har "jordning" via skador i trådarna. Provat att mäta mot jordspett eller mäta resistansen mellan trådarna om du delar dem?
 
S
Vår ACX230 hade precis kört fast i vår komposthög, den stog med baken mot högen och rapporterade något felmeddelande som löd: krocksensor vänster trasig. eller liknande.
Dock tog jag lös klipparen och startade denna och den gick som vanligt så långt jag kunde se..
Kan det vara en felrapport eller är det något trasigt??..
Känns ju konstigt om något skulle vara trasigt redan...
i övrigt börjar gräsmattan se trevlig ut nu...
 
Om den fastnar med sensor aktiv länge så blir det ett felmeddelande, mest för att man ska se vad det är som har hänt. Att det står "defekt" behöver inte betyda att sensorn är trasig.

Går den efter att du tryckt bort meddelandet är det inget problem.

Simba83 skrev:
Vår ACX230 hade precis kört fast i vår komposthög, den stog med baken mot högen och rapporterade något felmeddelande som löd: krocksensor vänster trasig. eller liknande.
Dock tog jag lös klipparen och startade denna och den gick som vanligt så långt jag kunde se..
Kan det vara en felrapport eller är det något trasigt??..
Känns ju konstigt om något skulle vara trasigt redan...
i övrigt börjar gräsmattan se trevlig ut nu...
 
pacman42 skrev:
Stoneage: Drabbats av åska? Det kan ge många konstiga fenomen.

Ett annat problem kan vara att du har "jordning" via skador i trådarna. Provat att mäta mot jordspett eller mäta resistansen mellan trådarna om du delar dem?
Tack för bra tips.
Ja det har varit ordentligt med åska, inkl en med 0.0 s mellan blixt och knall.

Jag har också försökt mäta läckström till jord och tolkar det som det läcker. Om jag mäter strömmen från slingan vid laddstationen till jord i ett eluttag får jag c:a 0,8 mA på ena sidan och 0,1 mA på andra. Mäter jag mot en "pinne" i marken blir det ungefär hälften. Jag vet inte om det är en bra sätt att mäta eller om det finns något bättre sätt?

Om detta är orsaken påverkar det uppenbarligen guiden mycket mer än begränsningsslingan.
 
Jag har en ny ACX230. Bara gått drygt 50 timmar. När den klipper låter det mer på låg klipphöjd. Det blir en sorts resonans i klipparen. Ett brummande. Det hörs inte från klipphöjd 4-5 och uppåt. Ska det vara så? Jag tog den till Husqvarna servicecenter. Man fettade in lite kullager. Jag tycker inte det blev mycket bättre. Den svarta knivplattan av plast vobblar lite när man snurrar på den. Jag vet inte hur den var från början. När maskinen var en timme gammal var den uppe och gnagde på metallstödet till hoppmattan. Den lät gräsligt efteråt eftersom alla knivarna fick stryk, men jag tycker den har högra ljud allmänt sedan dess. Samtidigt provade jag inte lägre klipphöjd precis i början så det är svårt att avgöra.
Låter era klippare lika lite oavsett klipphöjd?
Sen kan jag tillägga att jag inte kan få upp klipphöjden till max. Inte ens 8 tror jag. Kommer inte ihåg hur det var när den var sprillans, innan jag hade den på service.
mvh Eric
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.