Status
Tråden går ej att kommentera.
E
Visst får elektronik störa, men inte över fastställda gränsvärden. Elektronik måste dock tåla störningar i stor omfattning.
 
peternicklas skrev:
De FÅR inte störa annan utrustning såsom ragiostyrda klocker och liknande, om den gör så uppfyller den inte CE märkningen vilket är ett krav.
Det finns inlägg i det här forumet där AM stört ADSL telefon samt radiostyrda klockor. Störning av fast telefon har bara en skrivit om så det verkar inte vara ett stort problem som tur är för annars kan man få gräva upp kablar och lägga om telekabeln.
 
peternicklas
elf98 skrev:
Visst får elektronik störa, men inte över fastställda gränsvärden. Elektronik måste dock tåla störningar i stor omfattning.
Jo visst men inte när det gäller trådlös utrustning. Var ju därför som trådlösa telefoner från bl.a. USA inte var godkända i Sverige. Kan dock inte gränsvärdena.
 
E
I princip allt som du ansluter el till genererar störningar/elektromagnetiska fält. Det finns gränsvärden för dessa störningar/elektromagnetiska fält som inte får överskridas.

Vidare så måste alla apparater även tåla att det finns störningar/elektromagnetiska fält i omgivningen. Gränsvärdet för hur mycket som skall tålas är högre än vad som får strålas ut.
 
S
Vi har nu fått ner guide slingorna och allt fungerar mycket bättre.
Har dock några funderingar.
1. Några gånger har det hänt att jag burit den till laddstationen pga lite batteri ca 10-15% men när jag satt den i laddstationen har det bara blinkat till och AM230 har sagt batteri fullt dvs batterimätaren visar fullt, hur kommer det sig? är batteriet dåligt, trasigt eller är det så på modellen?
2. Jag har programmerat in områden på tomten, ex område 1 25% osv kan man ställa den så att den ex kör område 1 Måndag-tisdag och område 3 onsdag. osv? inte hittat något sådant i instruktionerna....
Bör jag sätta begränsningsslingans korridor värde till 0 när jag använder guidekabel?

3. Vad har ni för klipphöjd på gräset, kör just nu på inställning 4.
 
Mckie skrev:
Jag har gjort en passage över en 3-4 meter bred grusgång till min andra gräsyta. Passagen är 1,5 meter bred. Begränsningsslingorna ligger 30 cm från passagens kanter. Alltså är avståndet mellan begränsningsslingorna 90 cm.
Guidekabeln ligger 30 cm från ena begränsningsslingan.
30 cm är närmsta tillåtna avstånd mellan begränsning och guide har jag för mig.
Eftersom klipparen alltid går till höger om guiden ut och till vänster om guiden in. Får man tänka sig för vilken del av begränsningsslingan man drar guiden närmast. Har för mig att jag ställt in korridorbredden för guiden på 3.
Får klipparen problem att följa guiden genom passagen, är mitt första tips att minska korridorbredden.

Har kört så i drygt 2 månader nu och det fungerar hur bra som helst.
Nu har jag idag efter långt funderande och studerande i denna tråd köpt en AM 230 av min lokala ÅF. Priset var 22900 som jag tror är ganska bra. Bara sätta igång och lägga kabel i regnet.
 
elf98 skrev:
I princip allt som du ansluter el till genererar störningar/elektromagnetiska fält. Det finns gränsvärden för dessa störningar/elektromagnetiska fält som inte får överskridas.

Vidare så måste alla apparater även tåla att det finns störningar/elektromagnetiska fält i omgivningen. Gränsvärdet för hur mycket som skall tålas är högre än vad som får strålas ut.
Ja har köpt 2 nya brandvarnare av typen som är sammanlänkade med radiosignal. Jag har inte gjort försök under vetenskapliga former men jag kan nog säga att min 220 AC har satt i gång brandvarnarna 2 gånger i dag. Båda gångerna har min automower letat laddstationen och altandörren var öppen. Ingen annan störningskälla funnen.
 
peternicklas
tom j skrev:
Ja har köpt 2 nya brandvarnare av typen som är sammanlänkade med radiosignal. Jag har inte gjort försök under vetenskapliga former men jag kan nog säga att min 220 AC har satt i gång brandvarnarna 2 gånger i dag. Båda gångerna har min automower letat laddstationen och altandörren var öppen. Ingen annan störningskälla funnen.
Lustiga fel som kan inträffa. Men detta måste vara ett fel som inte ska få förekomma. Hur är det då med larm, fjärrlåsning av bilar, trådlösa telefoner mm.?
 
Simba83 skrev:
1. Några gånger har det hänt att jag burit den till laddstationen pga lite batteri ca 10-15% men när jag satt den i laddstationen har det bara blinkat till och AM230 har sagt batteri fullt dvs batterimätaren visar fullt, hur kommer det sig? är batteriet dåligt, trasigt eller är det så på modellen?
2. Jag har programmerat in områden på tomten, ex område 1 25% osv kan man ställa den så att den ex kör område 1 Måndag-tisdag och område 3 onsdag. osv? inte hittat något sådant i instruktionerna....
Bör jag sätta begränsningsslingans korridor värde till 0 när jag använder guidekabel?

3. Vad har ni för klipphöjd på gräset, kör just nu på inställning 4.
1. och 2.
Vill gärna ha ett snack med programmerarna av AM230 i enrum.................. Finns det ingen som känner till nån sajt som har hackat AM230:x

3. Har just nu 5, delvis därför att jag har så mycket mossa att den sjunker ned och börjar fyrkantklippa.
 
Jag ska snart installera min nya 230. Ni som har hus till AM eller placerar LS i ett hörn som jag sett på bilder, hur drar Ni begränsningskabeln? Jag tänkte placera LS mot väggen på mitt uterum men problemet då är att jag på ena sidan mot väggen på uterummet har en rabatt (1m bredd) som jag inte vill klippa. Enligt bruksanvisningen så måste man dra BS rakt bakom LS och inte snett ut. Hur göra?
 
rca1959 skrev:
1. och 2.
Vill gärna ha ett snack med programmerarna av AM230 i enrum.................. Finns det ingen som känner till nån sajt som har hackat AM230:x
Det jag irriterar mig på är att så fort man stänger av 230 för att den har fastnat eller man vill borsta av hjulen söker den sig till laddningsstationen istället för att fortsätta fast den är nästan fulladdad. Undrar också hur de tänkt här och måste slita på batteristerna. Som det är nu får man passa klipparen och ta rengöring när den är på väg in till laddning.

2068204448.png
 
Redigerat:
johnjensen skrev:
Det jag irriterar mig på är att så fort man stänger av 230 för att den har fastnat eller man vill borsta av hjulen söker den sig till laddningsstationen istället för att fortsätta fast den är nästan fulladdad. Undrar också hur de tänkt här och måste slita på batteristerna. Som det är nu får man passa klipparen och ta rengöring när den är på väg in till laddning.
Varför stänger du av den? Det behövs inte för allmän rengöring eller fixande. Anledningen till att den söker sig till basstationen efter kallstart kan ju var t.ex. stöldskydd eller kontroll av funktion.
 
Någonstans gör du fel, min går att få att fortsätta.
stäng bara luckan, sedan frågar den om att fortsätta får man öppna igen och trycka YES.

Protte
 
S
Har märkt att min efter ca 1veckas 12timmars pass nu bara klipper nästan 1timme innan den behöver ladda.
Har dock sänkt klipp nivån från ~5-6 till 4 kan vara det som ställer till det, i annat fall hur lång garanti är det på batteriet?
 
Simba83 skrev:
Har märkt att min efter ca 1veckas 12timmars pass nu bara klipper nästan 1timme innan den behöver ladda.
Har dock sänkt klipp nivån från ~5-6 till 4 kan vara det som ställer till det, i annat fall hur lång garanti är det på batteriet?
Klipper den ofta i fyrkantsmönster, som det blir vid tjockt gräs, lär den dra mer ström.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.