Så fick man hem sin klippare igen efter 7 veckor på verkstan och nu med vad jag tror nytt kretskort. Körde ca 10min innan den ville ladda och den hittade hem till huset utan problem. Efter färdig laddning backade den ut och stannar med "Klipphöjdsproblem". Hasdisken under klipparen är fullt ut så framhjulen lyfter och den vill inte ändra på sig trots jag har inställd höjd på MAX vilket borde innebära handsken med tillhörande knivar är indragna så långt det bara går. Men denna inställning klipper den ned till jorden i princip så inte konstigt den klagar - blir för mycket motstånd. Försökt kalibrera om klipphöjden i servicemenyn men vet inte ens om det försöker göra något. Den bara kör på och stannar efter 1m. Blir att åka tillbaks till återförsäljaren igen. Känns rätt surt just nu.
 
D dozepih skrev:
Så fick man hem sin klippare igen efter 7 veckor på verkstan och nu med vad jag tror nytt kretskort. Körde ca 10min innan den ville ladda och den hittade hem till huset utan problem. Efter färdig laddning backade den ut och stannar med "Klipphöjdsproblem". Hasdisken under klipparen är fullt ut så framhjulen lyfter och den vill inte ändra på sig trots jag har inställd höjd på MAX vilket borde innebära handsken med tillhörande knivar är indragna så långt det bara går. Men denna inställning klipper den ned till jorden i princip så inte konstigt den klagar - blir för mycket motstånd. Försökt kalibrera om klipphöjden i servicemenyn men vet inte ens om det försöker göra något. Den bara kör på och stannar efter 1m. Blir att åka tillbaks till återförsäljaren igen. Känns rätt surt just nu.
Har hört detta från andra användare. Kanske stressar verkstaden med byte av kretskorten och missar vissa åtgärder.
Tänk på att du är berättigad till kompensation i form av presentkort på 1000 kr vid rep.tid som överstiger 3 veckor.
 
galento
Verkar vara en hel del problem med de nya modellerna , nu
förstår man varför återförsäljaren sa att vi ska vara glada för
att vi har en äldre modell :thinking::confused:
 
Så äntligen är den hemma igen efter ytterligare en sväng på verkstan. Behövde byta klippmotor efter bara 51h drift. Om det berodde på de nya kretskorten som byttes som garantireparation #1 vet jag inte men nu lirar allt på fint. Fått gått 8-10h idag utan problem. Nu är man lite glad igen.
 
Härligt att det funkar. Själv så bytte jag bort min 415 och gick upp ett steg till 430 istället. Inte bara för att kretskortet la av efter 4 dagar utan mer för kapaciteten.
 
Ush låter ju inte så bra med dom där x modeller från 2021 och fel kretskort mv. Någon som vet hur det ser ut i år? Har problemen löst? Hadde egentligen kollat på 405x men vet inte om den är för liten för 540m2 eller ska man gå på någon annan model.. ex 415x eller?
 
P preben89 skrev:
Ush låter ju inte så bra med dom där x modeller från 2021 och fel kretskort mv. Någon som vet hur det ser ut i år? Har problemen löst? Hadde egentligen kollat på 405x men vet inte om den är för liten för 540m2 eller ska man gå på någon annan model.. ex 415x eller?
Komponentfelet identifierat och åtgärdat sedan lång tid.
Du tror väl inte att HQ levererar klippare med samma problem en gång till?
 
  • Gilla
preben89
  • Laddar…
P preben89 skrev:
Ush låter ju inte så bra med dom där x modeller från 2021 och fel kretskort mv. Någon som vet hur det ser ut i år? Har problemen löst? Hadde egentligen kollat på 405x men vet inte om den är för liten för 540m2 eller ska man gå på någon annan model.. ex 415x eller?
Aldrig fel med en större modell så jag skulle tittat på 415x. Blir lite effektivare om budget finns. Angående problemen så skall de förhoppningsvis vara åtgärdade som du reda fått svar på.
 
  • Gilla
preben89
  • Laddar…
Tack!
 
E etompau skrev:
Komponentfelet identifierat och åtgärdat sedan lång tid.
Du tror väl inte att HQ levererar klippare med samma problem en gång till?
Ser dessvärre ut så. Jag köpte en ny 405x i vintras och körde nu 128 timmar drift sedan "hjulmotor höger problem" verkstad säger att det sannolikt är fel på kretskort.
 
H hubbe86 skrev:
Ser dessvärre ut så. Jag köpte en ny 405x i vintras och körde nu 128 timmar drift sedan "hjulmotor höger problem" verkstad säger att det sannolikt är fel på kretskort.
Mig veterligen skulle alla maskiner som fanns på lager åtgärdas innan utlev enl. serviceinstruktioner från HQ.
Kanske misstag/slarv eller ren lathet som har gjort att du fick en maskin med ett icke åtgärdat komponentfel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.