B BCAB skrev:
Hej, det verkar som lagren på något av dom främre hjulen inte rullar, som de skall. Det kommer lätt in gräs/grus i kullagren, om vi antar att det är något fabrikationsfel på din nya maskin. Du har plockat av och spolat rent, säger du och det man kanske undrar är om det kan snurra fritt både hjul och axel, när klipparen ligger på rygg.
Du kan även ha fel på ena motorn som sitter ute vid hjulhuset. Klipparen beter sig lite som det är någon av dessa alternativ.
Uppdatering: Klipparen tillbaka idag efter 23 dagar hos ÅF, nu hoppas jag att den ska fungera med nytt moderkort.
Angående det kompensationspaket som jag fick svar angående av Husqvarna: ÅF har fått information att kompensationspaketet består av följande:
Första garantireparationen = ingen kompensation
Andra garantireparationen = 1000kr i värdecheck på Husqvarnas sortiment
Tredje garantireparationen = 1500kr i värdecheck på Husqvarnas sortiment
Är det ett skämt eller?? Förutsätter Husqvarna att klipparna ska komma in både två och tre gånger på garantireparation????
 
M Mimsan4 skrev:
Uppdatering: Klipparen tillbaka idag efter 23 dagar hos ÅF, nu hoppas jag att den ska fungera med nytt moderkort.
Angående det kompensationspaket som jag fick svar angående av Husqvarna: ÅF har fått information att kompensationspaketet består av följande:
Första garantireparationen = ingen kompensation
Andra garantireparationen = 1000kr i värdecheck på Husqvarnas sortiment
Tredje garantireparationen = 1500kr i värdecheck på Husqvarnas sortiment
Är det ett skämt eller?? Förutsätter Husqvarna att klipparna ska komma in både två och tre gånger på garantireparation????
Grattis till lagad maskin (om den nu är ok?). Min är på verkstaden fortfarande (22 dagar nu) och jag frågade igår och de lovar inte säga något annat än att de väntar reservdelar.
Angående kompensation borde Husqvarna tänka till igen. Det handlar inte bara om antal gånger utan mest om väntetider pga deras fel (denna gång brist på reservdelar). Basera på antal garantireparationer är galet kan jag tycka även om också relevant. Jag är mer irriterad av total väntetid än antal inlämningar. Där kanske vi tycker olika (?)
Vi får se hur länge det dröjer, men som nyinköpt produkt bör man vara vaken på att helst reklamera till ÅF inom 2 månader. Detta enligt konsumentverket. Då kan det lite lättare till att häva köp. Låt oss hoppas det inte ska gå till det!... och att Husqvarna vaknar till när många haft problem och garantireparationerna börjar bli orimligt långa.
 
Nu har den gått 2 dygn utan problem. Inget svar från HQ angående kkompnsation…,
 
Ny på forumet men med samma problem, 415x som stannade i går med fel höger hjulmotor. 5 dagar efter installation så de som gick ut förra veckan har samma problem som tidigare. Jobbigt läge utan maskin....
 
Min 415x har gjort så två gånger, första gången var efter fem dagar och andra 2 veckor efter reparation. Har fått förklaringen att det är ett kretskort som är odugligt och att Husqvarna har stora problem med att få fram nya. Efter senaste gången som den var på verkstad så har klipparen funkat bra i fyra veckor. Skrev och skällde på Husqvarna och de gjorde en klädsam pudel och gav mig en värdecheck som plåster på såren. Har förstått att jag inte är den första som skickat skällbrev i ärendet.
 
L lazarro skrev:
Min 415x har gjort så två gånger, första gången var efter fem dagar och andra 2 veckor efter reparation. Har fått förklaringen att det är ett kretskort som är odugligt och att Husqvarna har stora problem med att få fram nya. Efter senaste gången som den var på verkstad så har klipparen funkat bra i fyra veckor. Skrev och skällde på Husqvarna och de gjorde en klädsam pudel och gav mig en värdecheck som plåster på såren. Har förstått att jag inte är den första som skickat skällbrev i ärendet.
Det är väl inte deras fel att det är svårt att få fram kretskort ??
 
RubenD RubenD skrev:
Det är väl inte deras fel att det är svårt att få fram kretskort ??
Nej, men deras fel att kretskortet kom ut till kund ;)
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Nej, men deras fel att kretskortet kom ut till kund ;)
Nja håller inte med där. Oftas så upptäcks ju kretskort-fel när de väl får börja ”arbeta”
 
RubenD RubenD skrev:
Nja håller inte med där. Oftas så upptäcks ju kretskort-fel när de väl får börja ”arbeta”
Låter som nått som borde upptäckts i QA tycker jag.
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Låter som nått som borde upptäckts i QA tycker jag.
Kan man tycka ! Men hur mycket upptäcks innan när tusentals olika märken av bilar måste återkallas pga olika fel som upptäckts ?
 
C
Det sura är ju att de verkar forsätta sälja maskinerna som finns i lager trots att de är medvetna om felet.
 
  • Gilla
Takko
  • Laddar…
A
C cpalm skrev:
Det sura är ju att de verkar forsätta sälja maskinerna som finns i lager trots att de är medvetna om felet.
De säljer produkten för att återförsäljarna ska byta grejer på garanti.. Blir billigare än att dra tillbaka produkter och åtgärda i fabriken..

Sedan är det inte säkert att alla har samma defekter... Men störande för kund oavsett...
 
  • Gilla
Takko och 1 till
  • Laddar…
Jag har sett en servicebullentin från HQ som klart säger vilka serier som är berörda och att ÅF ska åtgärda dessa maskiner innan utlev. får ske.
Sedan finns det "box moving-företag som kan ha missat detta.

Det går bara att spekulera om vad som har hänt, men kanske har komponenttbrist gjort att man har varit tvungen att ersätta någon komponent som sedan inte visade sig hålla spec, eller så är det kvalitetsbrister från någon leverantör.

HQ har väl gjort över en miljon klippare så sluttesterna har fram till denna incident nog fungerat OK, det luriga har varit att det har krävts kanske 20-30 timmars drifttid innan komponentfelet visade sig.
 
  • Gilla
RubenD
  • Laddar…
A
E etompau skrev:
Jag har sett en servicebullentin från HQ som klart säger vilka serier som är berörda och att ÅF ska åtgärda dessa maskiner innan utlev. får ske.
Sedan finns det "box moving-företag som kan ha missat detta.

Det går bara att spekulera om vad som har hänt, men kanske har komponentetbrist gjort att man har varit tvungen att ersätta någon komponent som sedan inte visade sig hålla spec, eller så är det kvalitetsbrister från någon leverantör.

HQ har väl gjort över en miljon klippare så sluttesterna har fram till denna incident nog fungerat OK, det luriga har varit att det har krävts kanske 20-30 timmars drifttid innan komponentfelet visade sig.
Jo då dessa går ut men få läser dem..
när man sedan ringer till serviceavdelningen på Hva så får man till svar..
Nä, men byt det där när kunden kommer åter.. Blir bara besvär att fixa en arbetsorder på icke sålda produkter...
 
Maskintok skrev:
Jo då dessa går ut men få läser dem..
när man sedan ringer till serviceavdelningen på Hva så får man till svar..
Nä, men byt det där när kunden kommer åter.. Blir bara besvär att fixa en arbetsorder på icke sålda produkter...
Ok, det låter ju slarvigt. Det borde ligga i allas intresse av att ta del av dessa utskick och agera efter prioritetsnivå på åtgärderna.
Kan tänka mig att det finns något servicepartnerprogram som åf får gå med i och därmed uppfylla HQ krav på service mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.