Jag har ett par veckor på raken lyckats zappa in på något TV-program i TV4+ där två mäklarlag skall försöka gissa priset på bostäder som sålts i städer där de inte själva är aktiva.

När man hör hur de räknar och resonerar så pratar de om 15-20% nedgång under 2008, som de själva använder sig av för att försöka träffa rätt med priset. Det känns som att de har mer koll än mäklarstatistik.

För övrigt blir jag förvånad över två saker i programmet. Dels lyckas de ofta pricka rätt pris med en oerhört liten differens, inte sällan helt korrekt tusenlapp, dels är de ibland helt ute och cyklar och ligger 30-40% fel.
 
Swetrot skrev:
För övrigt blir jag förvånad över två saker i programmet. Dels lyckas de ofta pricka rätt pris med en oerhört liten differens, inte sällan helt korrekt tusenlapp, dels är de ibland helt ute och cyklar och ligger 30-40% fel.
(har inte själv sett programmet)

Kan det bero på att det är lättare att sätta en prislapp på ett radhus i ett stort område är än ett gammalt hus med stor tomt på landet?
 
Mäklarstatistik brukar inte vara långt ifrån SCB, om man tar hänsyn till förskjutningen. Om några dagar kommer SCB:s statistik som antagligen fortfarande kommer visa på nedgång, eftersom det är priser satta tidigare. I SCB:s undersökningar som presenteras i mars och april kommer det alltså att gå upp, vilket förutspås av dagens mäklarstatistik.

Varför de mäklare som gissar nedgång skulle ha bättre "koll" än mäklarstatistik övergår mitt förstånd.
 
-MH- skrev:
Varför de mäklare som gissar nedgång skulle ha bättre "koll" än mäklarstatistik övergår mitt förstånd.
Om det nu skulle stämma så är en tänkbar förklaring (även om jag inte är någon anhängare av den själv) att mäklare lever i marknaden och har en bättre fingertoppskänsla än siffror i en tabell.

Faktum är ju att man i statistiken inte kan se vilka hus som sålts. Vi har ju tyvärr inget Schiller-index i Sverige (där man mäter prisförändring genom upprepade försäljningar av ett och samma hus).

Långsökt. Men möjligt.
 
Nyfniken skrev:
(har inte själv sett programmet)

Kan det bero på att det är lättare att sätta en prislapp på ett radhus i ett stort område är än ett gammalt hus med stor tomt på landet?
Det kan bero på en massa saker, fast jag blir lite misstänksam när man ibland gissar rätt på exakt tusental kronor utan att det är en särskilt rund summa. Å andra sidan blir jag förvånad när de kan vara en närmare miljon fel på bostadsrättslägenheter.

Men, det är en akademisk fråga egentligen, och visar kanske mest att mäklare kanske inte har särskilt mycket koll egentligen, utan är mer duktiga på att sälja vad som än kommer i deras väg.
 
Nyfniken skrev:
Om det nu skulle stämma så är en tänkbar förklaring (även om jag inte är någon anhängare av den själv) att mäklare lever i marknaden och har en bättre fingertoppskänsla än siffror i en tabell.
Ja, eller direktkontakt med Gud. Också en tänkbar förklaring...

Om mäklare "lever i marknaden" kan de på sin höjd vara bättre på att komma närmare statistiken. Mycket av husvärdering är just statistikbehandling.

Mäklarstatisitk är säkert långt från perfekta, men det bygger på många gånger fler försäljningar än vad en "mäklare i marknaden" baserar sin fingertoppskänsla på.
 
-MH- skrev:
Varför de mäklare som gissar nedgång skulle ha bättre "koll" än mäklarstatistik övergår mitt förstånd.
Faktum är att alla mäklare i det där programmet har pratat nedgång, ingen har pratat uppgång. Sedan är det säkert väldigt olika från ort till ort, mellan olika typer av objekt och mellan olika mäklare också. Jag tror att mäklare i gemen ändå har koll på prisutvecklingen av specifika objekt mer än vad mer eller mindre obegriplig statistik visar.

Sedan är det upp till var och en att tro på vad man vill, det är inte förrän man lägger ut sitt hus till försäljning som man får något konkret svar på om ens tro är rätt eller inte.
 
Swetrot skrev:
Faktum är att alla mäklare i det där programmet har pratat nedgång, ingen har pratat uppgång. Sedan är det säkert väldigt olika från ort till ort, mellan olika typer av objekt och mellan olika mäklare också. Jag tror att mäklare i gemen ändå har koll på prisutvecklingen av specifika objekt mer än vad mer eller mindre obegriplig statistik visar.

Sedan är det upp till var och en att tro på vad man vill, det är inte förrän man lägger ut sitt hus till försäljning som man får något konkret svar på om ens tro är rätt eller inte.
Hur färska är inspelningarna?
 
De verkar vara gjorda strax före årsskiftet, man pratar om försäljningar som skett i perioden September - November 2008
 
Swetrot skrev:
Jag tror att mäklare i gemen ändå har koll på prisutvecklingen av specifika objekt mer än vad mer eller mindre obegriplig statistik visar.
Statistiken är både begriplig och byggd på flera tusen GJORDA KÖP.

Det FRÅN STATISTIKEN som mäklarna får sin uppfattning om fastigheters värde.

Litar du även mer på mäklares godtycke än på SCB?
 
Jag litar betydligt mer på enskilda människors kunnande om specifika marknadssituationer än vad jag litar på statistikens förmåga att berätta något specifikt. Om den statistiken sedan kommer från SCB, Mäklarstatistik eller byggahus.se har inte så stor roll, det är en statisk spegling av något dynamiskt.
 
Statistiken visar trender men kan sällan eller aldrig användas på ett enskilt objekt. Där kommer mäklarens fingertoppskänsla in.
 
Fastighetsmäklarens kunnande om specfika marknadssituationer är väl ungefär lika stor som tex aktiemäklare (varav de flesta inte slår index)?

Hur tror ni mäklare gör en värdering av huset? De slår lite i STATISTIKEN och drar ifrån och lägger till lite
 
-MH- skrev:
Statistiken är både begriplig...
Va?

Bara en sån sak som att pressmeddelandet aldrig följer samma struktur... :rolleyes:

Eller att man registrerar köpen på överlåtelsedatumet... :rolleyes:

Eller att man konsekvent undviker att redovisa underliggande data för diagrammen.

Eller det här, när genomsnittspriset föregående månad var högre:
 
  • ms.JPG
...samtidigt så ska man ju vara medveten om att de har ett tydligt egenintresse, så man kan knappast klandra dem om de försöker mörka vissa marknadstendenser. :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.