R Rejäl skrev:
Du är någ ute och cyklar lite😉😂
Säljare tjänar ganska bra utan vidare utbildning det gör de flesta industriarbetare, vet några som jobbar på Volvo som tjänar ungefär samma som hantverkare..

Det du inte får glömma är att de flesta hantverksyrken är väldigt slitsamma samt krävande man jobbar utomhus i alla väder tex. arbetsmiljön för tex. en lärare är ju lika bra som att vara hemma alltså inomhus i en kontrollerad miljö..

Det är inte så enkelt som du vill få det att låta…
Sedan håller jag med om att yrkena håller på att lakas ur kunskapsmässigt men det är inte hantverkarnas fel utan EUs regler om en gemensam arbetsmarknad som har öppnat för alla typer av olika länders människor att komma hit och jobba..
Tror nog många högstadielärare i mindre bemedlade områden i Sverige inte är beredda på att säga att dom har en bättre arbetsmiljö än hantverkare…
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Jag skulle inte ha några problem att betala en hantverkare som av mer klassiskt snitt hade yrkesskicklighet. Har nog aldrig stött på byggfusk i samma bemärkelse som idag i hus byggda tex på 50-60talet.

Självklart gjorde man lite snedsteg i val av metoder men överlag så är det korrekt utfört enligt vald metod.
 
R
L Liljeros skrev:
Tror nog många högstadielärare i mindre bemedlade områden i Sverige inte är beredda på att säga att dom har en bättre arbetsmiljö än hantverkare…
Ja och det beror på?
 
R Rejäl skrev:
Ja och det beror på?
Skulle nog säga att det främst beror på decennier av misskötsel när den kommer till integration och politisk hantering av dom socioekonomiskt utsatta områdena i Sverige.

Detta i kombination med att man minskat lärares auktoritet samt mandat att bestämma i klassrummet.

Samtidigt har man tagit otroliga kliv framåt gällande arbetsmiljö på byggena i Sverige dom senaste 30 åren.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
R
L Liljeros skrev:
Skulle nog säga att det främst beror på decennier av misskötsel när den kommer till integration och politisk hantering av dom socioekonomiskt utsatta områdena i Sverige.
Helt enig..
L Liljeros skrev:
Detta i kombination med att man minskat lärares auktoritet samt mandat att bestämma i klassrummet.
Hårdare tag behövs..
L Liljeros skrev:
Samtidigt har man tagit otroliga kliv framåt gällande arbetsmiljö på byggena i Sverige dom senaste 30 åren.
Ja säkerheten mot fallskador och dödsfall har förbättrats enormt, men utsattheten och slitsamheten går inte att förebygga på byggerna det är oerhört tunga och slitsamma jobb i ur och skur…
 
S SueCia skrev:
Hade hantverkare legat på 45 hade jag nog tyckt det hade en relativt hög lön, men här ligger dom snarare mellan 33-39 skulle jag säga. Det är inte en hög lön enligt mig.
S SueCia skrev:
Liljeros:

Självklart kan man som tex läkare eller jurist få ut högre lön, men då har man också helt andra krav på sig samt utbildning.
Vill bara i diskussionen uppmärksamma er på att läkare med 5-9 års yrkeserfarenhet tjänar knappt mer än vad en snickare gör. 42-46 000kr är idag en inte alls dålig lön för läkare i det erfarenhetsspannet. Det är typiskt sett denna läkare som opererar dig eller ditt barn med blindtarmsinflammation, räddar ditt liv när du varit i en trafikolycka, ser till att din förälders sista natt i livet inte blir plågsam, eller behandlar sepsis eller hjärnhinneinflammation hos barnet i förskoleålder (som det ju stått mycket i tidningarna om). Tycker bara det är tänkvärt i sammanhanget när vi också pratar om vad för krav man har på sig att prestera på jobbet och vad för resultat som är tillräckligt bra.
 
S SueCia skrev:
Om man låter hantverkare bygga huset åt en så måste man vara medveten om att man kommer inte att få ett hus som är välbyggt rakt igenom, det kommer finnas slarv överallt där man granskar noggrant. Är man medveten om detta innan man beställer ett husbygge så är chansen att bli nöjd betydligt högre.

Det är alldeles för många som tror att alla inblandade hantverkare i ett husbygge är kompetenta och har yrkesstolthet. Efter 15 år som elektriker är jag fullt medveten om att det går minst 9 dåliga snickare på varje bra snickare. Detsamma gäller inom alla yrkeskategorier på bygget.
Sen på det.
Men du är fullt medveten om att fabrkshusen byggs oftast inte av utbildade från bygg? Utan det kan vara exakt vad som helst för folk som står där i fabriken utan grund i bygg.
De får snabbutbildning på plats och förväntas vara självgående efter nån vecka. Fast det är klar, gör du exakt samma moment varje dag så är det som att jobba i industrin med samma moment =)

Faktum är dock att fabriksbyggarna har egna besiktningsgubbar som får åka ut och anmärka och ändå blir det tydligen inte jättebra.
 
R Rejäl skrev:
Ja säkerheten mot fallskador och dödsfall har förbättrats enormt, men utsattheten och slitsamheten går inte att förebygga på byggerna det är oerhört tunga och slitsamma jobb i ur och skur…
Det jag upplever som tråkigt efter snart 20 år i branschen är hur mycket som är orsakas av dom som faktiskt är dom utsatta och i farozonen, man växlar mellan att tjata, skälla och avvisa från bygget. Klassiker är alla typer av fallskydd, det är som om dom är gjorda av taggtråd…
 
  • Wow
Rejäl
  • Laddar…
S
R Rkarlsson skrev:
Sen på det.
Men du är fullt medveten om att fabrkshusen byggs oftast inte av utbildade från bygg? Utan det kan vara exakt vad som helst för folk som står där i fabriken utan grund i bygg.
De får snabbutbildning på plats och förväntas vara självgående efter nån vecka. Fast det är klar, gör du exakt samma moment varje dag så är det som att jobba i industrin med samma moment =)

Faktum är dock att fabriksbyggarna har egna besiktningsgubbar som får åka ut och anmärka och ändå blir det tydligen inte jättebra.
Modulhus har jag alldeles för mycket dåliga erfarenheter av. Där kan inte all yrkesstolthet u världen rädda verkar det som.
 
S SueCia skrev:
Vilka hantverkare tänker du på som har höga löner?
Det kan inte vara anställda snickare, rörmokare eller elektriker du tänker på iallafall.
Det finns väldigt många elektriker/rörmokare/snickare som jag känner som har närmare 40k i månaden.

Medellönen (efter snabb googling) visar att en elektriker har 34500kr i månaden i medel, och efterssom branschen har lärlings löner så har en fullärd elektriker en hel del mer.
 
S SueCia skrev:
Modulhus har jag alldeles för mycket dåliga erfarenheter av. Där kan inte all yrkesstolthet u världen rädda verkar det som.
Nej den blir svår, för det jobbar inte så mycket folk som har gått bygg på sådana ställen. Känner en del och jag har såklart inte insyn i hur de sköter sitt jobb (jag hoppas ju bra) men de har inte relevant utbildning eller erfarenhet av hus.
Precis likadant med värmepumpar, det är ju inte utbildat folk som inom vvs eller dylikt som tillverkar värmepumparna. Utan folk som blir inhyrda för säsongen =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.