S SueCia skrev:
Du kan ställa vilka krav du vill, vad det kostar att bygga har absolut noll korrelation med hur bra byggt det blir. Om ditt hus är byggt utan fusk rakt igenom så är det snudd på otroligt, bara att gratulera!
Jag säger inte att allt är perfekt, jag är inte direkt fackman och således inte koll på allt.

Men jag är nöjd, och det är det nyheten handlar om. Att kunder är missnöjda. Och det kan jag förstå, hela hantverkar branschens klagomål överlag har ökat enormt och det kan jag förstå med tanke på vad saker kostar numera. Är det onormalt dyrt (som många hantverkare tjänster är idag) så ställer folk högre krav.
 
S
H hablam skrev:
Jag säger inte att allt är perfekt, jag är inte direkt fackman och således inte koll på allt.

Men jag är nöjd, och det är det nyheten handlar om. Att kunder är missnöjda. Och det kan jag förstå, hela hantverkar branschens klagomål överlag har ökat enormt och det kan jag förstå med tanke på vad saker kostar numera. Är det onormalt dyrt (som många hantverkare tjänster är idag) så ställer folk högre krav.
Och det är det jag försöker förklara. Som beställare av hantverkartjänster så måste man vara medveten om att man inte kommer få jobnet utfört perfekt, det ska endast duga, där ligger ribban. Är man medveten om det så är chansen att bli nöjd betydligt högre.
 
S SueCia skrev:
Och det är det jag försöker förklara. Som beställare av hantverkartjänster så måste man vara medveten om att man inte kommer få jobnet utfört perfekt, det ska endast duga, där ligger ribban. Är man medveten om det så är chansen att bli nöjd betydligt högre.
Definitionen perfekt är svårt att definiera. Man ska inte godta uppenbara fel.
Man ska heller inte godta väl synligt slarv. Sen är självklart inte ett nybyggt hus ett konstverk där allt är gjort in i minsta detalj, men en del stolthet kan man absolut räkna med, speciellt med tanke på många hantverkares höga löner och orimligt höga priser.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Och det är det jag försöker förklara. Som beställare av hantverkartjänster så måste man vara medveten om att man inte kommer få jobnet utfört perfekt, det ska endast duga, där ligger ribban. Är man medveten om det så är chansen att bli nöjd betydligt högre.
Egentligen är det inte så invecklat, det finns standarder och regler att uppfylla. Problemet är att man förväntas acceptera att inte allt blir rätt och att det inte blir helt perfekt. Självklart kan det ibland uppstå byggtekniska situationer som man inte klarar att lösa, då får man klargöra det eller se till att ta hjälp som hantverkare med lite stolthet.
 
  • Gilla
P-KAR
  • Laddar…
S
H hablam skrev:
Definitionen perfekt är svårt att definiera. Man ska inte godta uppenbara fel.
Man ska heller inte godta väl synligt slarv. Sen är självklart inte ett nybyggt hus ett konstverk där allt är gjort in i minsta detalj, men en del stolthet kan man absolut räkna med, speciellt med tanke på många hantverkares höga löner och orimligt höga priser.
Vilka hantverkare tänker du på som har höga löner?
Det kan inte vara anställda snickare, rörmokare eller elektriker du tänker på iallafall.
 
RoTe
S SueCia skrev:
Vilka hantverkare tänker du på som har höga löner?
Det kan inte vara anställda snickare, rörmokare eller elektriker du tänker på iallafall.
Nyss innan räntorna, maten, bränslet osv gick bärsärk hade vi ju ganska höga löner. Nu är vi alla fattiga.
 
S
RoTe RoTe skrev:
Nyss innan räntorna, maten, bränslet osv gick bärsärk hade vi ju ganska höga löner. Nu är vi alla fattiga.
Har jobbat med många hantverkare och har inte träffat någon som har hög lön. Är vi överens om att 36k inte är en hög lön?
 
RoTe
S SueCia skrev:
Har jobbat med många hantverkare och har inte träffat någon som har hög lön. Är vi överens om att 36k inte är en hög lön?
Jag var nöjd med min lön för ett par år sedan, nu lever jag på marginalen.
 
S SueCia skrev:
Har jobbat med många hantverkare och har inte träffat någon som har hög lön. Är vi överens om att 36k inte är en hög lön?
Hantverkare har hög lön utifrån utbildningsnivå, man ligger i spannet 35-45.000kr som anställd med kanske 10år+ i branschen beroende på om man jobbar på ackord eller inte. Liknande lön kan man tex få som sjuksköterska eller lärare med 3års universitetsutbildning. Tex Poliser med 2 års universitetsutbildning tjänar klart mindre. Övriga yrken utan krav på eftergymnasial utbildning tex chaufför ligger klart under 30.000kr.

Man kan också betänka att i princip alla inom hantverksyrken ligger med marginal över medianlönen i Sverige. Att kunna uppbringa denna lön utan att det ska förväntas av en att leverera ett gott resultat på jobbet är ju ganska anmärkningsvärt... tänk om man skulle tillämpa detta på tex lärare "Hej mamma, idag fick vi lära oss att Trondheim är Norges huvudstad"...
 
S
L Liljeros skrev:
Hantverkare har hög lön utifrån utbildningsnivå, man ligger i spannet 35-45.000kr som anställd med kanske 10år+ i branschen beroende på om man jobbar på ackord eller inte. Liknande lön kan man tex få som sjuksköterska eller lärare med 3års universitetsutbildning. Tex Poliser med 2 års universitetsutbildning tjänar klart mindre. Övriga yrken utan krav på eftergymnasial utbildning tex chaufför ligger klart under 30.000kr.

Man kan också betänka att i princip alla inom hantverksyrken ligger med marginal över medianlönen i Sverige. Att kunna uppbringa denna lön utan att det ska förväntas av en att leverera ett gott resultat på jobbet är ju ganska anmärkningsvärt... tänk om man skulle tillämpa detta på tex lärare "Hej mamma, idag fick vi lära oss att Trondheim är Norges huvudstad"...

Håller egentligen med dig i sak förrutom att jag anser att du lägger alldeles för mycket vikt på utbildningsnivå.

Hade hantverkare legat på 45 hade jag nog tyckt det hade en relativt hög lön, men här ligger dom snarare mellan 33-39 skulle jag säga. Det är inte en hög lön enligt mig.
 
S SueCia skrev:
Håller egentligen med dig i sak förrutom att jag anser att du lägger alldeles för mycket vikt på utbildningsnivå.

Hade hantverkare legat på 45 hade jag nog tyckt det hade en relativt hög lön, men här ligger dom snarare mellan 33-39 skulle jag säga. Det är inte en hög lön enligt mig.
Kan du ge ett exempel på ett yrke utan krav på eftergymnasial utbildning som ger bättre lön än vad hantverkare får? För min uppfattning är att man som hantverkare har bland dom högsta lönerna som är realistiska för den som inte har yrken med krav på högre utbildning.

Självklart kan man som tex läkare eller jurist få ut högre lön, men då har man också helt andra krav på sig samt utbildning.
 
R
L Liljeros skrev:
Kan du ge ett exempel på ett yrke utan krav på eftergymnasial utbildning som ger bättre lön än vad hantverkare får? För min uppfattning är att man som hantverkare har bland dom högsta lönerna som är realistiska för den som inte har yrken med krav på högre utbildning.

Självklart kan man som tex läkare eller jurist få ut högre lön, men då har man också helt andra krav på sig samt utbildning.
Du är någ ute och cyklar lite😉😂
Säljare tjänar ganska bra utan vidare utbildning det gör de flesta industriarbetare, vet några som jobbar på Volvo som tjänar ungefär samma som hantverkare..

Det du inte får glömma är att de flesta hantverksyrken är väldigt slitsamma samt krävande man jobbar utomhus i alla väder tex. arbetsmiljön för tex. en lärare är ju lika bra som att vara hemma alltså inomhus i en kontrollerad miljö..

Det är inte så enkelt som du vill få det att låta…
Sedan håller jag med om att yrkena håller på att lakas ur kunskapsmässigt men det är inte hantverkarnas fel utan EUs regler om en gemensam arbetsmarknad som har öppnat för alla typer av olika länders människor att komma hit och jobba..
 
J
L Liljeros skrev:
Kan du ge ett exempel på ett yrke utan krav på eftergymnasial utbildning som ger bättre lön än vad hantverkare får? För min uppfattning är att man som hantverkare har bland dom högsta lönerna som är realistiska för den som inte har yrken med krav på högre utbildning.

Självklart kan man som tex läkare eller jurist få ut högre lön, men då har man också helt andra krav på sig samt utbildning.
Så är det väl. Snickarna är egentligen de som för 20 år sen var de snusande höhö-ande hårdrockarna som gjorde kalsongrycket på oss pluggisar i högstadiet. Vi får trösta oss med att de numera är slut i axlarna och ryggen. 😎
 
S
L Liljeros skrev:
Kan du ge ett exempel på ett yrke utan krav på eftergymnasial utbildning som ger bättre lön än vad hantverkare får? För min uppfattning är att man som hantverkare har bland dom högsta lönerna som är realistiska för den som inte har yrken med krav på högre utbildning.

Självklart kan man som tex läkare eller jurist få ut högre lön, men då har man också helt andra krav på sig samt utbildning.
Ett exempel? Det var inte svårt. Industriarbetare på random industri. Men vi kan väl dra det vidare:

it-tekniker, larmtekniker, säljare, utvecklare, drifttekniker osv. Listan går väl egentligen att göra hur lång som helst

Merparten av dessa yrken sliter dessutom inte det minsta på sina kroppar.

Varför tycker du studier är så viktigt för lönenivå? :O
 
S SueCia skrev:
Ett exempel? Det var inte svårt. Industriarbetare på random industri. Men vi kan väl dra det vidare:

it-tekniker, larmtekniker, säljare, utvecklare, drifttekniker osv. Listan går väl egentligen att göra hur lång som helst

Merparten av dessa yrken sliter dessutom inte det minsta på sina kroppar.

Varför tycker du studier är så viktigt för lönenivå? :O
Vill inte påstå att random industriarbetare lyfter en lön på 35.000+

Larmtekniker skulle jag personligen likställa med hantverkare.

Säljare har väl nån form av glorifierad titel men dom har också ett lönespann som startar runt 20.000kr, av personligheten som dras till dessa yrken så kan det ofta låta väl flådigt när det berättas.

IT-tekniker, drifttekniker, utvecklare är ju yrken som är ganska breda begrepp men nånstans skulle jag säga att det ändå motsvarar en eftergymnasial utbildningsnivå.

Tycker kopplingen mellan lön/utbildning är ganska naturlig. Ställer man som arbetsgivare högre krav på kompetens är det också naturligt att man behöver betala en högre lön. Säger inte att man nödvändigtvis behöver ha fått kompetensen genom universitetsstudier utan har man byggt upp dom på annat vis kan det också i många fall vara meriterande.

Sen gällande det att det är slitsamt vill jag inte hålla med om, dom som går i pension nu kanske hade det så en gång i tiden. Men jag mådde betydligt bättre i kroppen som hantverkare än vad jag gör som tjänsteman…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.