D Daniel 109 skrev:
Det är klart att annonsen tas bort om man är överens. Det är inte mäklaren som gjort något konstigt här.
Överens om vadå? Det enda som fanns var ett bud från en möjlig köpare och en muntlig accept från säljaren. Inga påskrifter, inga pengar som bytt ägare. Försäljningen är långt ifrån genomförd. Klart mäklaren gjort något konstigt: Denne har tagit bort annonsen utan att kolla av med säljaren.

Ett muntligt avtal är också ett avtal. Har man accepterat så är det formalia kvar. Då tar man ner annonsen.

Ett muntligt avtal om en husförsäljning är värd i princip noll. Påskrift gäller. Funkar åt båda håll.
Oavsett vad du tycker om det handlar det snarare om att mäklaren borde kolla av med säljaren innan annonsen tas bort, definitivt inte göra det på köparens begäran.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ursäkter, ursäkter...

Ni kan skylla på att fastighetsaffärer ska vara skriftliga att mäklaren var lite otydlig i kontakten med säljaren osv.

Det enda jag hoppas på är att jag inte blir inblandad i affärer/jobb med nån av er då det uppenbart inte går att lita på er.

Me, myself and I.

/ATW

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Märkligt. I tråd efter tråd om hantverkare påpekas hur viktigt det är med kommunikation och att vara tydlig. Gäller inte det mäklare?

Angående affärer/jobb så är det nog lugnt, oddsen säger att vi aldrig råkar på varandra. (y)

T ToRy skrev:
Märkligt. I tråd efter tråd om hantverkare påpekas hur viktigt det är med kommunikation och att vara tydlig. Gäller inte det mäklare?

Angående affärer/jobb så är det nog lugnt, oddsen säger att vi aldrig råkar på varandra. (y)
Du förtränger den förste köparen som gjort upp om försäljningen muntligt, men visst skyll på mäklaren.

/ATW

PS jag använder ignore knappen nu så jag slipper få förhöjt blodtryck under semestern ds

Förtränger ingenting. Visst är det tråkigt för den förste köparen, denne satt definitivt med Svarte Petter i ett fall av dålig kommunikation mellan säljare och mäklare. Trist, men ibland händer sånt. HADE mäklaren pratat med säljaren innan så hade situationen blivit en helt annan, och då hade köparen kunnat ta ställning till det och kanske riktat sitt önskemål/ultimatum till säljaren istället.

Ignorera på du. Oavsett om du läser det här eller ej får jag beklaga att du mår dåligt av att inse att folk kan ha andra åsikter om saker och ting än du. Speciellt om det handlar om relativt vanliga och oskyldiga saker som husförsäljningar. Hänger man på ett forum där det diskuteras sånt här så får man nog acceptera en viss skillnad på folk.

Trevlig semester!

PS. Kommer ingen revolutionerande intressant synpunkt avslutar jag härmed diskussionen. DS.

Mäklaren har ju pratat med TS, och TS har accepterat slutbudet som försäljningspris. Om nu inte TS menar det så kam man inte skylla på mäklaren. Det är TS som gjort fel här.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Jag håller med om att TS gjort fel. Han har accepterat ett bud men ångrar sig sen när han får ett högre. Tänk på stackaren som trodde dom fått huset.

Men sen gör mäklaren fel, man tar inte bort annonsen innan det är klart. Köparen kunde ju hoppat av, men säljaren får ju stå för att han accepterat ett pris och skriva på.

Det kan köparen tills besiktnings klausulen har gått ut. Det är inte rimligt att ha annonser ute på objekt som är sålda.

D Daniel 109 skrev:
....... Det är inte rimligt att ha annonser ute på objekt som är sålda.
(Iofs inget revolutionerande, men dock en viktig detalj.) Huset var inte sålt.

Om man väntar så länge köparen kan ångra sig är huset sålt innan annonsen försvinner. Det var vad jag svarade på. Jag ser en muntlig överenskommelse som sålt också. Även om det kanske inte är juridiskt bindande.

Varför ursäktar folk en mäklare som är utbildad att veta bättre? En fastighetsaffär avgörs skriftligt. Därför är det viktigt för en köpare som för stunden leder budgivningen och har fått sitt bud accepterat att avsluta fort. Och mäklaren bör veta att det händer att det ramlar in sena bud som ställer saker på ända och vara tydlig med att inget är klart för köparen förrän pappren är påskrivna. Och för säljaren är det ju inte klart ens då, utan därpå kommer en besiktningsperiod då köparen helt utan några skäl kan välja att bryta avtalet.

Det är så reglerna ser ut, och det är bara att finna sig i. Sen borde folk förvisso lära sig att inte ställa ut löften de inte nödvändigtvis avser att hålla, men att många lätt offrar ett slentrianlöfte till en anonym person för ett antal tiotusenlappar, det förvånar mig inte.

• Gilla
ToRy och 1 till
  • Laddar…
Detta är väldigt stora affärer för de flesta, det borde vara bådas intresse att avsluta omgående.

Nån gång har det säkert varit köparen som backat ur för att det kommit ett annat MER intressant objekt på marknaden,
vars prislapp eller läge varit mer intressant.

Skulle ni hedra ert ord och köpa ett hus som är sämre än ett annat som ni fick accept på senare?
Tror de allra flesta skulle hoppa av köp#1 och skriva på papperen för hus#2.
Eller har jag fel?

• Gilla
ToRy och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.