Hemmakatten
Vi fick betala ändå mer! Huset i yttre Sthlmstrakten. Fick dock någon/flera miljoner mer än vad någon förväntat sig. Med rätt mäklare och rätt marknadsföring så lönar det sig att betala mer.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Jag tycker inte detta har gått rätt till, mäklaren har gjort bort sig rejält. Har besvarat TS i en tidigare tråd ang denna försäljning. Det kan vara så att köparen sagt till mäklaren att ”vi betalar detta men då ska huset bort från hemnet nu”, skulle det vara så ska ju mäklaren informera TS om detta ”krav”.
Huset är väldigt fint och ligger i en vettig prisklass . Tyvärr är det så att mäklarna i Östersund är riktigt kassa . Jag tycker som många andra: bryt kontraktet med mäklaren och försök hitta en annan mäklare som har nått hyfs (om det nu finns någon )....

Redigerat:
Jag tycker att det låter helt korrekt. När vi sålde tog jag ner skylten när budgivningen var över och ett möte för att skriva var planerat. Jag tror annonsen togs bort då också. Att skrivs är ju det formella, men är man överens om ett pris är det fult att fortsätta försäljningen.

Jag tycker att det är lite fult att backa från en annonseras visning också. Alla de som följer instruktionen om hur försäljningen ska gå till får inte en chans att vara med.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Jag kan minnas fel men har det inte funnits en lång tråd om detta hus och problem med mäklare för nåt år sedan??

Samma hus?

Blev förstås nyfiken, och enligt mäklarsidan såldes huset den 17 februari 2020, vilket är i morgon...

Mike

• Wow
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
T
Jag har fått svar från mäklaren varför den plockades bort. Huset har lite kvar och göra, som matjord och gräsmatta/stenlägga infart,(ca 50 kvm) sedan lite jobb inne som ett litet skafferi som behövs målas ca 1,3 kvm(trapp räcke, överstycken är på plats men mellan trapp å övrehandledare) lite målning utvändigt men totalt ca 100 tusen i jobb. ett företag lämna pris på matjord rullgräs på ca 80 tusen, men kör vi själva ut matjorden mindre än halva priset.
Men som sagt huset har ca 1 miljon i högre byggkostnad än grann husen. och har mycket bättre energi förbrukning än övriga hus trotts 68 kvm större och högt till tak, stora fönster,grymt FTX system,smart el, appstyrd inbyggd stereo, mycket bättre än sonos. 3 wc i huset.
Självklart byggdes huset i fel stad, skulle jag byggt den i Umeå, där jag bott och ska tillbaka så lätt över 8 milj som den står.

Men det bästa är nog och behålla huset, har låga lån på den och den kostar inte mycket per månad, nackdel är alla pengar uppbundna i den,men vid uthyrning ger den vinst, och i långa loppet blir det en vinnare, samt att min son kan köpa den senare till rätt pris för han så klart, men det är kanske om 10-15 år , han är nu 19 år, men vid 30 när han funderar på familj och familjeliv så har han ett bra hus och en bra start på livet, arvet ska ändå den vägen.

Hej Anders.

Som du skriver så är du inte bunden av avtalet förrän du skriver på det. Du har två huvudalternativ:

Sälja för 5,7 mkr med en bra köpare i detta fall som inte ställer några krav överhuvudtaget på dokumentation o dyl eftersom han bl a ser och förstår huset konstruktion. Du blir klar med affären och behöver inte längre ta ansvar för huset. Priset speglar värdet bra det har vi fått ett bra kvitto på eftersom vi verkligen testatmarknaden.

Alternativ 2 är precis som du skriver att behålla huset, färdigställa det och då se vad marknaden säger. Det priset blir högre än grannens och jag skulle gissa att priset skulle kunna hamna runt 6,5 mkr med rätt köpare.

Vi har en köpare att ta hänsyn till och som det var tänkt att jag skulle skriva med imorgon.

Hur vill du göra?

Mvh

Ännu mera nyfiken och kollar på bilder, även om det inte är min kopp te så verkar det väldigt påkostat.

Mike

• Gilla
Takläggare
  • Laddar…
Om man avlutar budgivningen med ett bud över utgångspris, avtalat om ett möte för det formella och sedan backar ur affären så är det säljaren som är oseriös. Inte mäklaren.

Jag förstår inte alla de i tråden som kritiserar mäklaren i det här fallet.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
T
M Myckling skrev:
Jag kan minnas fel men har det inte funnits en lång tråd om detta hus och problem med mäklare för nåt år sedan??
Jag starta en linje i samband med försäljning så inte flera år sedan, huset är nybyggt.
Men självklart drog den uppmärksamhet till sig, spec när jag kommer från Umeå, kände bara min son som bor där, men tog inte lång stund innan folk förknippa mig med huset medans den byggdes, kunde få frågan på öppen gata om det var jag som byggde där,eller på byggvaruhus samma fråga fast jag håller extremt låg profil.
Men jag gjorde allt, från grävning med fullstor maskin, gjuter plattan helt ensam med k-30 betong, saker som få människor gör helt ensam.reser upp ett hus av den storleken, vinklar, helt själv, går ledig i 2 år, Behövde tiden för mig själv efter en uppriven skilsmässa. hatade uppmärksamhet och behövde tid för mig själv. Därför flytten från Umeå, där kunde jag inte ens gå ut utan att helt vilt främmande människor jag träffar säger ,jag vet vem du är! Men nu på väg tillbaka, fick samtal från en stor kund i Umeå i veckan, han jag hör att du är på väg tillbaka, ring mig när du är här, hur fan kan han veta om det? har bara nämnt det till min familj, varit borta 5 år,men ändå positivt han ringde:)
https://www.byggahus.se/forum/threads/enorma-extra-kostnader-att-saelja-huset-via-maeklare.356890/

T
D Daniel 109 skrev:
Om man avlutar budgivningen med ett bud över utgångspris, avtalat om ett möte för det formella och sedan backar ur affären så är det säljaren som är oseriös. Inte mäklaren.

Problemet är att som du ser så har inte jag ens sett kontraktet och den utformas med köparen trotts att jag har alla skyldigheter/upplysnings om huset ,där köparen och inte säljaren är med och utformar kontraktet, där han skriver om dokumentation saknas, trotts att allt finns, som konstruktörer, KA osv, allt finns noggrant dokumenterat , var även ett krav från kommunen som följt detta projekt mycket noggrant och varit ut flera vänder till huset medans det byggdes, ibland med 2 st från kommun, där även dom sa att detta är mycket ovanligt att någon bygger helt ensam, blev som en sightseeing tur för kommun.så allt är utfört "buy the book".

T
mikethebik mikethebik skrev:
Ännu mera nyfiken och kollar på bilder, även om det inte är min kopp te så verkar det väldigt påkostat.

Mike
Ja den är som sagt påkostad , ca 1 milj mer än grannhusen , där bara kamin luckan går rakt upp och in i kamin när man öppnar den (inte som en slagdörr)samt 70 cm pannved kan eldas.
Finns enormt mycket tidsödande arbeten i huset, som dusch har 600*600 mm stenar hela vägen trotts 3 brunnar i badrum och allt har bra lutning och fungerar även med dubbla duschar med fullt öppna kranar utan att rinna fel.Det är ett tidskrävande hus och bygga. varav jag ser att det är bättre jag behåller den, kommer inte bygga något liknande igen, är 48 år och förmodligen mitt sista hus bygge. bättre det än att bara ge bort den.

D Daniel 109 skrev:

Det handlade väl om att mäklaren inte ska ta bort huset innan kontraktet är skrivet? Huset ska vara kvar tills kontraktet är signerat av båda parter

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Varför det? Har man kommit överens om ett pris och tid man ska skriva på så ser jag det som fult att fortsätta försöka sälja huset.
Det är definitivt inte fel att ta bort annonsen efter avslutad budgivning.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför det? Har man kommit överens om ett pris och tid man ska skriva på så ser jag det som fult att fortsätta försöka sälja huset.
Det är definitivt inte fel att ta bort annonsen efter avslutad budgivning.
Men om köpare än dra sig ur budgivningen då?
Då måste man lägga ut huset igen, vilket medför ytterligare en kostnad.
Även om någon vinner budgivningen så är det inte säkert att de ens har ett lånelöfte mm. Finns en hel del hinder i vägen innan kontraktskrivning.

Med det sagt så tycker jag trots allt att TS bör sälja till köparna men att mäklaren ska förstå att denna gjorde fel...

• Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.