T
Jag blir lite förbannad på min mäklare, jag har ett hus till salu, ett helt nytt hus i ett attraktivt område i Östersund, först en köpare, visa sig sedan att denne inte fick beviljat från bank att låna, nu kom nästa köpare, dom pruta lite ,jag accepterar budet, men har ännu inte fått skriva kontrakt, då väljer mäklaren att plocka bort huset och menar att den är såld, som sagt inget är ännu klart i affären. inget kontrakt, handpenning eller besiktning av fastigheten, som gör att alla känner sig trygga och få ett avslut med på skrivet kontrakt.
Detta är tydligen köparen som bestämde att den ska plockas bort snabbt efter som han vill avsluta och flytta in så fort som möjligt.

Nu under februari har fler hus kommit ut som ligger i liknande prisklasser och i vissa fall även högre, i förra veckan kom även ett grann hus till mig ut av samma mäklare, priset på det huset kom utöver mitt, samt att det huset är ca 68 m2 mindre och mycket billigare att uppföra än mitt hus, ang både material, inredning, maskinpark. samt att det huset inte ens har garage, men det har mitt hus, som dock inte är varmbonat som verka vara ett himla liv om att den inte är helt färdig ställd, men tar jag lite tid och isolera den lägger på skivor och målar, så är det inte stora pengar det handlar om.

Jag förstår att marknaden kommit mer igång, samt att visningen av grann huset är till veckan, att mitt hus som är ute med samma mäklar firma kommer plocka på uppmärksamhet eller konkurrera med den.

Hur skulle ni ha gjort?
Avbryta med mäklaren och kontrakt som är på gång? jag har låga kostnader på huset och behöver inte sälja den.

Är det ändå inte jag som bestämmer när den ska plockas bort från försäljning? inte som nu med mäklare och köpare? som gör detta val? inte jag som betalar arvodet och är säljaren?

Claes Sörmland
Du verkar tveka på om du vill sälja eller inte. Varför sa du då till mäklaren (som jobbar för dig) att du ville sälja till det givna budet? Var helt öppen och rak med din mäklare så att denne kan ta tillvara dina intressen.

Drar du dig ur vad du lovat nu så har du ett problemhus. Hela marknaden ser att ditt hus eller du är strulig. Så om du ändrar dig lär det krävas något års karantän innan du säljer igen.

Du har ju inte skrivit något kontrakt ännu, så vill du kan du avbryta det hela och mäklaren får exakt 0 kronor.

Låter för övrigt som att du och mäklaren behöver kommunicera lite mer än vad ni gör och att du behöver förmedla dina önskemål.

Allt beror på vilka summor det gäller. Drar du dig ur riskerar huset att bli paria på marknaden och ännu mer svårsålt.

• Gilla
MaKje
  • Laddar…
T
Huset är mycket fint, jag har lagt in extremt mycket tid på huset, andra mäklare tror den har högre försäljningsvärde än den låg ute för.

Jag har låga omkostnader på huset och hyr ut den lätt med vinst, som gör mitt andra boende gratis ,så jag bor utan månadskostnad, har ingen panik att sälja den. eller så flyttar jag själv in i den, just nu står den "bara" jag jobbar i en annan ort, men jag gillar verkligen huset. Helt klart ett drömhus för mig, jag har bott i den i 1,5 år innan jag var tvungen å ta jobbet på annan ort, men nu har allt löst sig och har som sagt lite tvekat om jag ska sälja eller inte,
Men lite rätt pris, så kan jag sälja, nu var priset lite under vad alla tror den går för, samt vad jag oxå tror, har sålt förut där en köpare kom in på slutet och la ett högre bud just innan kontrakt, samt att jag gjort liknande själv, där mäklare tänkt sälja till en som var klar för kontrakt skrivning, så ringde jag säljare, gav ett högre bud och på så sätt tag jag det objektet, även om mäklarfirman inte ville chansa på det sättet.

Enda jag vet är att allt kan hända, just innan försäljning, köparen kanske inte får lån, eller något annat innan allt är på skrivet och klart, på så sätt tycker jag huset ännu ska vara ute.

T
B boohoo skrev:
Du har ju inte skrivit något kontrakt ännu, så vill du kan du avbryta det hela och mäklaren får exakt 0 kronor.

Låter för övrigt som att du och mäklaren behöver kommunicera lite mer än vad ni gör och att du behöver förmedla dina önskemål.

Allt beror på vilka summor det gäller. Drar du dig ur riskerar huset att bli paria på marknaden och ännu mer svårsålt.
Enda jag vill är att allt ska fungera som det ska fungera, där alla känner att detta är en bra affär, att den ska fungera och följa reglerna som är lovade mellan mig och mäklaren. inte nu som att mäklaren och kund tar kommando av försäljningen , jag är beställaren av uppdraget, då vill jag att allt går rätt till.inte bli överkörd på detta sättet, och det är det som gör att jag kan avvakta och hyra ut huset istället, ja helt enkelt behålla huset eftersom den inte är förenad med kostnader.utan med vinst ifall jag hyr ut den istället och säljer den om något år senare.

Om du inte känner att det är en bra affär och du inte har förtroende för mäklaren så är det bara att avbryta och hyra ut.

• Gilla
Linderödsåsen och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T Takläggare skrev:
Enda jag vill är att allt ska fungera som det ska fungera, där alla känner att detta är en bra affär, att den ska fungera och följa reglerna som är lovade mellan mig och mäklaren. inte nu som att mäklaren och kund tar kommando av försäljningen , jag är beställaren av uppdraget, då vill jag att allt går rätt till.inte bli överkörd på detta sättet, och det är det som gör att jag kan avvakta och hyra ut huset istället, ja helt enkelt behålla huset eftersom den inte är förenad med kostnader.utan med vinst ifall jag hyr ut den istället och säljer den om något år senare.
Det låter som att du la ut huset till försäljning innan du bestämt dig att du verkligen ville sälja. Ta en funderare vad du verkligen vill och kommunicera detta till din mäklare.

Mäklaren har i nuläget uppdrag att sälja huset och när du accepterade budet räknade mäklaren med att det var din vilja och avslutade affären. De absolut flesta köpare och säljare står vid sitt ord. Eftersom ditt kontrakt kommer att ha öppen besiktningsklausul så blir det alltid en vecka eller två av osäkerhet för säljaren efter att kontraktet är skrivet. Det är en del av processen.

Om du o köparen har kommit överens om ett pris så är det ju det som gäller kan jag tycka, även om inte kontraktet är undertecknat.
Men att mäklaren plockar bort huset innan något är skrivet och/eller utan att ni kommit överens om det verkar konstigt.
O ännu konstigare om mäklaren gör det för att köparen säger det. Då hade jag reagerat o frågat vad fan mäklaren sysslar med.
Det är du som avgör sådant i samråd med mäklaren.
Men som sagt, har ni kommit överens om ett pris så kör på det.

• Gilla
c0Cb3i9Q och 5 till
  • Laddar…
T
B boohoo skrev:
Om du inte känner att det är en bra affär och du inte har förtroende för mäklaren så är det bara att avbryta och hyra ut.
Ja lite därför jag ställer lite frågor här, jag har sett att mäklaren gjorde liknande ett halvår innan jag gick ut till försäljning, där dom plockade bort ett hus i mitt område, sedan kom den ut igen efter en månad, jag frågade varför när jag snackade med han, då var det liknande, kom en köpare, allt klart för kontrakt, dom plocka bort , sedan fick inte kund lån, och huset var tvungen å läggas ut på nytt.
Så självklart funderar jag på backa, har man varit lite osäker på sälja eller inte, men samtidigt har marknaden nu vaknat igen efter jul å nyårs helgerna , det syns på priserna i området, samt att köparen ställde krav på bort plockning från hemnet samt att huset nu står som såld, trotts att inget är helt i hamn. det är detta jag inte gillar. betalar man 100 tusen till mäklare så ska han representera även säljarens krav och inte ta ett eget beslut med köparen.

T
K knipo skrev:
Om du o köparen har kommit överens om ett pris så är det ju det som gäller kan jag tycka, även om inte kontraktet är undertecknat.
Men att mäklaren plockar bort huset innan något är skrivet och/eller utan att ni kommit överens om det verkar konstigt.
O ännu konstigare om mäklaren gör det för att köparen säger det. Då hade jag reagerat o frågat vad fan mäklaren sysslar med.
Det är du som avgör sådant i samråd med mäklaren.
Men som sagt, har ni kommit överens om ett pris så kör på det.
Men exakt, jag har sålt många hus, detta är mitt 5 hus jag säljer, och har aldrig blivit bemött på detta sättet , där beslut tas över själva säljaren, eller betalaren av uppdraget.

BirgitS
Du måste prata med mäklaren och just säga att du är missnöjd med hur hen har skött sitt jobb och anledningarna till det.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
T
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det låter som att du la ut huset till försäljning innan du bestämt dig att du verkligen ville sälja. Ta en funderare vad du verkligen vill och kommunicera detta till din mäklare.

Mäklaren har i nuläget uppdrag att sälja huset och när du accepterade budet räknade mäklaren med att det var din vilja och avslutade affären. De absolut flesta köpare och säljare står vid sitt ord. Eftersom ditt kontrakt kommer att ha öppen besiktningsklausul så blir det alltid en vecka eller två av osäkerhet för säljaren efter att kontraktet är skrivet. Det är en del av processen.
Fast samtidigt har jag som sagt nu ute även grann huset, den är ute för högre pris än mitt hus och har som sagt lägre standard och sämre läge än mitt hus, ca 1 miljon i själva byggnadsvärde och uppförande som skiljer våra hus åt, jag skulle aldrig förlåta mig själv om det huset blir sålt för mer av samma mäklare, magkänslan och dom som känner till området huset mitt säger åt mig och backa direkt.

Claes Sörmland
När jag har sålt/köpt hus så har annonsen plockats bort från Hemnet illa kvickt men det har i de fallen sammanfallit med kontraktsskrivning. Rent generellt finns ingen anledning att vänta med kontraktsskrivning, det är lite för viktigt för att prioritera annat. Om det nu inte är så att köparen inte är likvid eller ännu saknar ett reellt lånelöfte. (Jag har själv varit en sån strulköpare en gång i 20-årsåldern.)

Annars är det nog klokt av dig att plocka bort Hemnetannonsen så fort som möjligt. Lyckas du inte med denna köpare så behövs ju nya intressenter och då vill du lägga ut annonsen efter att Hemnets karantänstid för pågående försäljningar har klickat in.

Claes Sörmland
T Takläggare skrev:
Fast samtidigt har jag som sagt nu ute även grann huset, den är ute för högre pris än mitt hus och har som sagt lägre standard och sämre läge än mitt hus, ca 1 miljon i själva byggnadsvärde och uppförande som skiljer våra hus åt, jag skulle aldrig förlåta mig själv om det huset blir sålt för mer av samma mäklare, magkänslan och dom som känner till området huset mitt säger åt mig och backa direkt.
Då låter det som att du redan har bestämt dig. Du accepterade muntligen ett pris som du nu inte vill sälja för. Meddela mäklaren omedelbart att du inte vill sälja till det priset så att köparna inte slösar mer tid på ditt objekt.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
T
BirgitS BirgitS skrev:
Du måste prata med mäklaren och just säga att du är missnöjd med hur hen har skött sitt jobb och anledningarna till det.
Ja ska göra det, bara bollar lite ideer här, köparna av mitt hus är ett stort byggföretag så dom har tillgång och se huset som dom vill nu när dom bestämde sig, så huset är verkligen gediget byggt samt 1 miljon högre byggkostnad än grannhuset, som köpare hade jag oxå viljat att den plockas bort direkt, spec nu när grannen kom ut med en högre prislapp.Grannar ska ha visning nu i veckan, och det råder ingen tvekan på att mitt hus helt klart konkurrerar ut grannen, även grannen och alla grannar säger att jag har områdets värsta hus, men som sagt 1 milj högre bygg kostnad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.