151 009 läst · 282 svar
151k läst
282 svar
Huset på berget - arkitektritat lösvirke anno 2018
Då har lite gejer igen! Vindduk på, skjutpartier monterade och fönstermontage pågår. Väljer mellan lackade svarta eller obehandlade fönsterbleck (båda i aluminium) och funderar på järnvitriolen. Vad jag kan läsa på forumet så fäller det ut, men mindre om man behandlar panelen i förväg? (Vi kommer sätta färdigbehandlad panel, järnvitirol med silverbets)
Plasta in plattan, vi köpte färdigbehandlat men det har runnit ganska mkt på grunden vilket medför missfärgning som ser ut som rost. Fönstren behöver du inte bry dig om, vi har också svarta alufönsterB bingoberra skrev:Då har lite gejer igen! Vindduk på, skjutpartier monterade och fönstermontage pågår. Väljer mellan lackade svarta eller obehandlade fönsterbleck (båda i aluminium) och funderar på järnvitriolen. Vad jag kan läsa på forumet så fäller det ut, men mindre om man behandlar panelen i förväg? (Vi kommer sätta färdigbehandlad panel, järnvitirol med silverbets)
Fint hus! Vi lämnade in vårt elskåp för lackering i samma färg som aluminiumfönstren och hängrännor och stuprör. Det är i en mörk grå färg, själva huset är i en svart nyans. Blev mycket snyggt.
Tycker man ska hålla sig till ett fåtal färger på hus fönster mm. Blir snyggast så. Vårt förra hus var vitputsat, vita fönster, vita hängrännor och stuprör och vita markiser.
Tycker man ska hålla sig till ett fåtal färger på hus fönster mm. Blir snyggast så. Vårt förra hus var vitputsat, vita fönster, vita hängrännor och stuprör och vita markiser.
Håller med!Hemmakatten skrev:Fint hus! Vi lämnade in vårt elskåp för lackering i samma färg som aluminiumfönstren och hängrännor och stuprör. Det är i en mörk grå färg, själva huset är i en svart nyans. Blev mycket snyggt.
Tror jag kommer köra med elementroller för säkerhets skull, brukar bli riktigt fin yta det med! Det sista jag vill göra är spraya ner panelen, går ju inte att dölja misstaget genom att måla över :-D Panelen är järnvitriolbehandlad (med silverbets i så den är lätt gråaktig redan från start) falspanel i gran. Osäker på tillverkare men Moelven ligger nog nära till hands? Derome eller Beijer som levererar.E erikjakan skrev:
Inplastat och klart! Grunden skyddad mot ev. utfällning. Har du någon känsla för hur länge det kan tänkas fälla ut som mest? (beror på väder och vind är min gissning?)P patfred skrev: