B bingoberra skrev:
Hej! Vi har en svart aluminiumlist som man inte tänker på, den känns som en integrerad del av skjutpartiet (y)
Tack, ser fint ut
 
  • Gilla
bingoberra
  • Laddar…
B bingoberra skrev:
Absolut! :giggle:
Går precis i samma tankar nu. Har du fler bilder på ditt lamelltak, både i sol på dagen, och med belysning på kvällen, så vore jag supertacksam!

Hur är det förresten med snö och lamelltak? Bor långt ner i söder, men ibland snöar det ju även här...
 
rampante rampante skrev:
Går precis i samma tankar nu. Har du fler bilder på ditt lamelltak, både i sol på dagen, och med belysning på kvällen, så vore jag supertacksam!

Hur är det förresten med snö och lamelltak? Bor långt ner i söder, men ibland snöar det ju även här...
Här är från tidigare inlägg, kanske kan hjälpa till? :)
Kväll med belysning: https://www.byggahus.se/forum/threa...esvirke-anno-2018.310954/page-13#post-3375057
Dag med sol: https://www.byggahus.se/forum/threa...esvirke-anno-2018.310954/page-12#post-3372637

Och just ja, glömde frågan om snö: Vi kör underhållsvärme på poolen vintertid, så det blir inte så mycket snö ovanpå (och så klart ingen is). Någon period av riktigt kallt väder och snöfall så kan det bli "isslask" på några centimeter, men det gör inte någon skada på lamellerna och smälter undan rätt fort. (Med skimmer-pool ska man tänka på att skimmern kan frysa om man låter ytvattnet frysa, så rekommenderar underhållsvärme om man inte gör som vanligt och tömmer och kör vinterplåtar.)
 
Sitter också i samma tankar med infinity-pool. Docck undrar jag lite hur inlopp (och utlopp för ”intern” cirkulation) är placerade?
 
N ninjaharry skrev:
Sitter också i samma tankar med infinity-pool. Docck undrar jag lite hur inlopp (och utlopp för ”intern” cirkulation) är placerade?
Inloppen monteras antingen i bottenplattan eller, som i vårt fall, längs långsidan mitt emot overflow-kanten.
Utloppen för intern cirkulation är placerade på kortsidan som vätter mot teknikrummet och balanstanken.
Den går på intern cirkulation när täcket är på, och när man öppnar övergår poolen automatiskt i overflow-läge vilket stänger interna cirkulationen (säkerhetsgrej, man vill inte ha inloppen igång när någon badar för det blir bra sug där...) och ökar hastigheten på cirkulationspumpen. Det är väldigt mycket mer teknik och styrning som krävs med en overflow än en skimmerpool, men det är väldigt snyggt :)
 
  • Gilla
Robert Kooijman
  • Laddar…
Ok, tack för svar! Jag funderar på att istället för utsug sätta ett bräddavlopp för intern cirkulation. Då skulle man kunna köra poolen som en klassisk även med täcknigen av (iof lite slöseri om man väl byggt en overflow)
 
N ninjaharry skrev:
Ok, tack för svar! Jag funderar på att istället för utsug sätta ett bräddavlopp för intern cirkulation. Då skulle man kunna köra poolen som en klassisk även med täcknigen av (iof lite slöseri om man väl byggt en overflow)
Japp, men du behöver då också kunna stänga breddavloppet när overflow går igång, annars kan du få svårt att knuffa vattnet över kanten! Sedan blir det ett till ställe att rensa löv på som man annars slipper. Ser som du säger inte poängen när man tagit sig besväret att bygga en overflow! :D
 
B bingoberra skrev:
Japp, men du behöver då också kunna stänga breddavloppet när overflow går igång, annars kan du få svårt att knuffa vattnet över kanten! Sedan blir det ett till ställe att rensa löv på som man annars slipper. Ser som du säger inte poängen när man tagit sig besväret att bygga en overflow! :D
Absolut. Enda fördelen med skimmer är väl att man grovfiltrerar vattnet då den är igång. Stängning/omkoppling får göras med elektronisk ventil. Hur sker det i din anläggning?
 
N ninjaharry skrev:
Absolut. Enda fördelen med skimmer är väl att man grovfiltrerar vattnet då den är igång. Stängning/omkoppling får göras med elektronisk ventil. Hur sker det i din anläggning?
Behöver inte en skimmer för det! Grovfiltret sitter efter overflow-rännan innan vattnet går in i balanstanken (y) Den tömmer jag manuellt en gång i månaden typ, men har väl en idé om att det ska automatiseras också så småningom. Har haft svårt att motivera pengarna, blir dyra tömningar om man inte slår ut det på 40 år eller nåt :crysmile:
 
B bingoberra skrev:
Behöver inte en skimmer för det! Grovfiltret sitter efter overflow-rännan innan vattnet går in i balanstanken (y) Den tömmer jag manuellt en gång i månaden typ, men har väl en idé om att det ska automatiseras också så småningom. Har haft svårt att motivera pengarna, blir dyra tömningar om man inte slår ut det på 40 år eller nåt :crysmile:
Jag tänkte mest på när man kör intern cirkulation. Då borde en skimmer vara att föredra famför ett hål/utlopp såvida det inte finns något filter på den också.
Tack för alla dina snabba svar btw :D
 
N ninjaharry skrev:
Jag tänkte mest på när man kör intern cirkulation. Då borde en skimmer vara att föredra famför ett hål/utlopp såvida det inte finns något filter på den också.
Tack för alla dina snabba svar btw :D
Spelar egentligen ingen roll eftersom inloppen sitter 15-20 cm upp från botten på poolen, dvs ytterst lite skräp sugs in den vägen. Täcket är ju också på när den går på intern cirkulation så det mesta skräpet ligger ovanpå det ändå och hamnar i poolen först när man öppnar. Då brukar jag fånga upp det mesta med en håv innan jag hoppar i, resten knuffar man över overflow-kanten när man badar:) Har behövt rengöra balanstanken en gång per säsong! Så av alla skäl skulle jag inte bygga en overflow med skimmer. Ska tilläggas att jag själv hade den idén från början, men han som byggde vår pool förklarade hur fel jag hade och fick mig på bättre tankar :geek:
 
B bingoberra skrev:
Här är från tidigare inlägg, kanske kan hjälpa till? :)
Kväll med belysning: [länk]
Dag med sol: [länk]

Och just ja, glömde frågan om snö: Vi kör underhållsvärme på poolen vintertid, så det blir inte så mycket snö ovanpå (och så klart ingen is). Någon period av riktigt kallt väder och snöfall så kan det bli "isslask" på några centimeter, men det gör inte någon skada på lamellerna och smälter undan rätt fort. (Med skimmer-pool ska man tänka på att skimmern kan frysa om man låter ytvattnet frysa, så rekommenderar underhållsvärme om man inte gör som vanligt och tömmer och kör vinterplåtar.)
Stort tack för infon och bilderna! Det hjälper oss stort i vårt kommande poolprojekt! Får man fråga vad det är för fabrikat på ert lamelltak?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.