20 525 läst · 66 svar
21k läst
66 svar
Huset felplacerat med 80cm av totalentrepenör, får ej bygglov
Moderator
· Stockholm
· 52 281 inlägg
Men lägeskontrollen 28e Juni. Vad gav den? Eller kontrollerades det mot fel ritningar?
Bästa svaret
Moderator
· Stockholm
· 52 281 inlägg
För att få fram en grov uppskattning av värdet av skadan, så borde du kontakta en värderingsman som bör kunna ge en siffra på vad fastigheten är värd med eller utan dubbelgarage. Ev. är utsikten du nämner ännu mera värd.
Ett sådant värde kan vara en botten för dina anspråk.
Är det orealistiskt att lösa genom en fastighetsreglering, att du köper en bit av marken åt det felaktiga hållet (på entreprenörens bekostnad)?
Ett sådant värde kan vara en botten för dina anspråk.
Är det orealistiskt att lösa genom en fastighetsreglering, att du köper en bit av marken åt det felaktiga hållet (på entreprenörens bekostnad)?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 879 inlägg
Lägeskontroll brukar man göra och skicka in till kommunen innan man gjuter.
Skall se om jag hittar tråden som också handlade om fel utsatt hus...
Skall se om jag hittar tråden som också handlade om fel utsatt hus...
Det är entrepenören som har hjälpt oss att rita samt skicka in alla bygglov, så visst var det med på noterna när vi inte tyckte att deras första förslag var tillräckligt bra och ritade om.P Poxeman skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 879 inlägg
Kollade och hittade inte den jag tänkte på. Finns dock flera trådar med liknande problem. Jag skulle ställa frågan hur det gått för dem så du får lite "prerjudikat" att ta med till dina förhandlingar.
Rent spontant skulle jag gå på hur mycket mervärde ett dubbelgarage har på marknaden -kostnaden för att bygga det.
Rent spontant skulle jag gå på hur mycket mervärde ett dubbelgarage har på marknaden -kostnaden för att bygga det.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Länk till tidigare tråd med liknande problem
https://www.byggahus.se/forum/threads/huset-har-hamnat-3-5m-fel-vad-kan-jag-kraeva.288005/
https://www.byggahus.se/forum/threads/huset-har-hamnat-3-5m-fel-vad-kan-jag-kraeva.288005/
Självbyggare
· Stockholm
· 9 879 inlägg
Om du är med i Villaägarna så går det att få rådgivning även från dem. Att maila frågor till deras experter är helt gratis och har för mig att det även ingår 1 tim individuell juridisk hjälp.