F
O Offshore1 skrev:
227.000:-
Jag kanske är orättvis och elak men jag tycker att sånt här skall kännas. Hur i hela helvete skulle du kunna tänka dig att gå med på 80000kr????
Varje gång du försöker knö in två bilar i ditt lite för pyttiga garage så kommer du att vara förbannad och tycka att du släppte det för lätt.

Låt firman driva allt mot kommunen med avsteget från detaljplan för att få det garaget du hade tänkt dig (eller så nära det du hade tänkt dig som möjligt) och håll dom 227000 kronorna tills dess.

Jag kanske är naiv men jag har en känsla av att det brukar finnas kreativa lösningar när ekonomiska constrains är tydliga. Det går kanske att bygga lite närmare grannen genom att sänka väggen lite mot grannan, skita i fönster åt det hållet och dubbel gips både invändigt och utvändigt för IE60 brandskydd tex eller nåt sånt?
 
  • Gilla
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
O Offshore1 skrev:
Vi har varit på byggplatsen varje vecka under processen då vi samtidigt grävde ner ecobox, fällde skog, byggde altan etc. vi har haft vår beskärda del av upptäckta fel men att sätta ett hus på rätt plats trodde vi inte att de skulle klara av att misslyckas med.

Då jag kommer från en bransch där ett likvärdigt misstag skulle kunna kosta miljarder kronor eller hundratals liv har jag svårt att förstå hur man inte har utvecklat procedurer eller checklistor som förhindrar sådant här slarv inte förekommer. Speciellt inte när man har byggt flera tusen hus.

Att låta dem komma undan med detta gynnar ingen, inte oss, inte dem, och definitivt inte framtida husbyggare som anlitar dem framöver.
Du sätter fingret på ett av de stora problemen i branschen enligt mig. Man har checklistor och rutiner, de kallas ”Egen kontroller” och är inte värda pappret det är skrivna på. Min uppfattning är att det ofta fylls i så sent som möjligt gärna precis innan besiktning och gärna hemma på kontoret långt ifrån verkligheten. Jag har till och med sett förifyllda protokoll. Ett steg i rätt riktning vore om KA hade ett riktigt ansvar att kontrollera kontrollernas riktighet och inte bara som nu ett ansvar för att de är ifyllda.
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
F
A and_h01 skrev:
Du sätter fingret på ett av de stora problemen i branschen enligt mig. Man har checklistor och rutiner, de kallas ”Egen kontroller” och är inte värda pappret det är skrivna på. Min uppfattning är att det ofta fylls i så sent som möjligt gärna precis innan besiktning och gärna hemma på kontoret långt ifrån verkligheten. Jag har till och med sett förifyllda protokoll. Ett steg i rätt riktning vore om KA hade ett riktigt ansvar att kontrollera kontrollernas riktighet och inte bara som nu ett ansvar för att de är ifyllda.
Kan bara hålla med. Mer "en administrativ belastning" än en kvalitetskontroll.
 
O Offshore1 skrev:
Vi har varit på byggplatsen varje vecka under processen då vi samtidigt grävde ner ecobox, fällde skog, byggde altan etc. vi har haft vår beskärda del av upptäckta fel men att sätta ett hus på rätt plats trodde vi inte att de skulle klara av att misslyckas med.

Då jag kommer från en bransch där ett likvärdigt misstag skulle kunna kosta miljarder kronor eller hundratals liv har jag svårt att förstå hur man inte har utvecklat procedurer eller checklistor som förhindrar sådant här slarv inte förekommer. Speciellt inte när man har byggt flera tusen hus.

Att låta dem komma undan med detta gynnar ingen, inte oss, inte dem, och definitivt inte framtida husbyggare som anlitar dem framöver.
Ni verkar ha koll på situationen, har diskussion med entreprenören om ersättning för att han placerat huset fel. Denne verkar erkänna att allt inte gått rätt till.
Ni verkar vara inne på ett bra spår att hålla inne pengar och i förlängning hamnar detta i någon slags tvist om Ni inte når samförstånd.
Så länge ni har dialog och håller inne pengar så kan man föra fram åsikter, känslor etc men när man kommer till tinget är det fakta vs lagboken, svensk standard som gäller och då kan bedömningen bli annorlunda än rådande sunt förnuft.

Som exempel så för du fram massor med saker som man lyfter på ögonbrynet över, men var för sig kan det finnas förklaringar, konstiga förklaringar. Och dessa konstiga förklaringar kan ta en vändning med förskräckelse i en domstol. Där vet du att entreprenören skarvar men det ska även bevisas.

Frågan som du måste ställa dig är om du har ett fall som gynnar dig.
Min poäng är inte att de ska slippa undan, tvärtom tryck till om du kan, men det kan kosta och ska du vinna kriget måste du välja dina slag!
 
  • Gilla
Offshore1
  • Laddar…
Man måste var på plats personligen när man bygger hus, det räcker inte med att titta på ritningar eller prata på telefon, annars kommer man garanterat bli missnöjd. Om man inte kan vara på plats varje dag så i alla fall vi viktiga milstolpar.
 
Att firman som gör lägeskontroll mäter mot fel ritningar, är helt deras fel. Om de skall kontrollera läget mot det givna bygglovet så är det mätfirmans ansvar att de har fått fram de gällande bygglovshandlingarna.

De skall framförallt inte mäta mot byggarens handlingar. Det är som att anlita björnligan som nattvakt hos farbror Joakim.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Efter ett möte och en hel del mail där deras regionschef tillslut fick kopplas in kom vi överens om att våra ersättningkrav på ca 80.000kr var det bästa alternativet. I detta fall var det delvis kvårstående obetalda fakturor och delvis nya planerings/ dräneringsjobb som fick utgöra ersättningen. Vi slapp alltså koppla in jurister i detta fall. Men det var inte lätt och trägen vinner.

Tack för alla inputs i tråden!
 
  • Gilla
Fred_HL och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.