friskahus
C cpalm skrev:
Blev nyfiken och läste på lite. Det verkar stämma att max släpvagnsvikt osv. formellt inte gäller när man drar ett efterfordon. Intressant. Förvisso har föraren fortfarande ansvar för att fordonskombinationen kan framföras på ett säkert sätt, så den nitiske skulle säkert påstå att den gränsen går vid den maxvikt som dragfordonet är typat för.

Ser bilden framför mig med två glada studenter som kommer stånkande i 30 i en Fiat Punto med ett 5-tons hus på släp. :rofl:
Hej! Här står det vad som gäller. Jag hade valt en traktor som dragare. 3500kg är alldeles för lite hus för mig - hus/släp+bil=3500kg=B-kort. Traktor får dra m y c k e t och ca 30km/tim rullar på det också.
https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Slap/Efterfordon/
 
friskahus friskahus skrev:
Hej! Här står det vad som gäller. Jag hade valt en traktor som dragare. 3500kg är alldeles för lite hus för mig - hus/släp+bil=3500kg=B-kort. Traktor får dra m y c k e t och ca 30km/tim rullar på det också.
[länk]
Nej, det finns ingen begränsning vid 3500 kg. Ett bromsat efterfordon har ingen maxvikt, med ett obromsat får bruttovikten inte överstiga dragfordonets bruttovikt. (Bruttovikt på ett efterfordon är vad fordonet väger inklusive last, inkl kultrycket från efterfordonet som får dras bort från efterfordonets vikt).
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
R bossebyggarn skrev:
Den här kommentaren är riktad till zzoink och hens påstående generellt, inte till personerna i programmet.

Jag tror inte att du förstått hur ett skattefinansierat samhälle fungerar. Att välja (notera välja) att jobba 10% men samtidigt kräva och förutsätta att till fullo kunna nyttja 100% av gemensamt finansierad service och infrastruktur är problematiskt både moraliskt och finansiellt. För att ett skattefinansierat system ska fungera kan det inte vara valfritt att vara med och betala men samtidigt fritt att ta del av allt det som andra betalat.
Det har ingenting med "leva på bidrag" att göra. Bidrag finns där som ett skydd för dem som av olika skäl inte kan tjäna in pengar till sig själv och den gemensamma kassan.

Ditt resonemang hade varit mer korrekt om den som väljer att jobba 10% också bara kan nyttja 10% av vägnätet, endast få svar från SOS alarm var 10:e gång man ringer, endast gå i skolan en månad om året osv.

Många "jag ska rädda planeten"-människor gör samma tankevurpa. De löser problemet för sig själva och tror att de gör något bra, men bidrar minimalt till övriga samhället. Varje gång de lämnar sin off grid-koja i skogen för att handla mat på Ica Maxi så nyttjar de dock tjänster och infrastruktur som någon annan får betala. Det kommer en gräns för när dessa "någon annan" inte längre räcker till för alla som väljer att inte bidra.
Tja, omställningen är ju på väg, varesig någon vill det eller inte. Det. Kommer. INTE finnas jobb till alla. Av den anledning att all teknisk utveckling sedan stenåldern har haft som syfte att effektivisera sysslor och minska slitet.

När vi då inom några få decennier sitter med 90 % av allt arbete automatiserat och AI-styrt, då kan vi ändå inte bygga ett samhälle på skatteintäkter, så det är lika bra att börja lite lätt nu och anpassa samhället.

Det enklaste är att ställa om samhället mer åt hur vissa samhällen varit uppbyggda förr, hur underligt det än låter, alltså slavekonomier. Under rätt långa perioder utfördes merparten av allt arbete i romarriket av obetalda slavar. När man behövde mer slavar invaderade man ett närliggande område och plockade på sig. Man kan se "robotar" (alltså automatiserade och AI-styrda processer, inte nödvändigtvis "stålgubbar") som obetalda slavar och bygga samhället på att dessa inte är privat ägda, eller ens ägda av någon utan de får uppgifter som sedan utförs "gratis". Den enda kostnaden är råmaterial och energi, och produktionen av båda dessa läggs rimligtvis ut på AI-entreprenad. Samma sak med underhåll.
 
H
8 86Tompa skrev:
Men herregud! Dom spänner ju fast huset med spännband mot trailern! :dizzy::seenoevil: känns ju fantastiskt trafiksäkert!
Inga konstigheter. 9 av 10 lastbilar du möter dagligen har långt mycket mer på sina flak... fäst med spännband.
Hon läser upp siffrorna för korrekt lastsäkring av vikten i programmet. Precis som alla vi med C-kort en gång fått lära oss.
 
Hemmakatten
Det mest problematiska med tiny houses/husvagnar är att det krövs bygglov för att stå på en pkats någon längre tid än några månader.

Dessutom vill paret vara "on grid", dvs koppla på sig på el och va vilket kräver tillstånd. Att vara två bostadshus på samma tomt är i sig för det mesta bygglovspliktigt.

Trevlig dröm och trevligt tiny house, men inte praktiskt genomförbart.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.