34 003 läst · 94 svar
34k läst
94 svar
Husdrömmar: Tiny house på hjul
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Det är det som gör detta till en liten nischföreteelse. Samma "problem" finns nästan överallt. Man får inte ställa upp hus var man vill även om de råkar ha hjul under sig (förutom problemet med vatten o avlopp)D Daniel 109 skrev:
Läst artiklar från USA, England och Tyskland med samma problematik. Entusiaster bygger ett Tiny House, och sedan har man ingenstans att ha dom stående i längden.
Ja vid en tvär inbromsning så borde det bli en brädhög över bilen.Stringfellow Hawke skrev:
Frågan är om inte ett tinyhus behöver besiktigas så det uppfyller alla trafiksäkerhets och miljö regler?
Vad är skillanden med en husvagn/husbil mot detta?
Annars kan jag ju bygga en egen bil och kör runt med men kalla den något annat och slippa alla regler.
- Nej konstapeln det är inte en bil det är är en "Bliw" en rullande tvålkopp som är senaste trenden och behöver inte besiktigas.
T Thörre skrev:Ja vid en tvär inbromsning så borde det bli en brädhög över bilen.
Frågan är om inte ett tinyhus behöver besiktigas så det uppfyller alla trafiksäkerhets och miljö regler?
” rullande tvålkopp”
Annars kan jag ju bygga en egen bil och kör runt med men kalla den något annat och slippa alla regler.
- Nej konstapeln det är inte en bil det är är en "Bliw" en rullande tvålkopp som är senaste trenden och behöver inte besiktigas.
Jag funderade först på varför de inte bultade fast huset i släpet istället för att hålla på med spännband. Det måste vara just på grund av enkelheten vid ex. besiktning, lyfta av huset och endast behöva besiktiga chassiet. Varför skulle det bli en brädhög av det hela vid inbromsning? Skivorna stabiliserar upp det hela bra, värre är det med all inredning som inte sitter fast. Jag såg inte att det satt riktiga lås på alla luckor och lådor.T Thörre skrev:Ja vid en tvär inbromsning så borde det bli en brädhög över bilen.
Jag skulle säga att själva huset är bättre surrat än flertalet av det ekipage som rullar ut från byggmax en lördagseftermiddag.
Jag tycker huset bjöd på några smarta lösningar som jag inte sett förut. MEN VARFÖR MÅLADE DEM DET BLÅTT?! Hade i mitt tycke kommit mycket bättre till sin rätt i t.ex. mattsvart. Har också varit inne på att skapa ett tinyhouse som ett hideaway i skogen för fiske och rekreation, för att ladda batterierna från stress och brus. Har sållat igenom olika tinyhouse på youtube. Varit inne på både containerhus, byggbarack och lösvirke. Hade kanske inte valt plywood till ytterbeklädnad av egna erfarenheter av hur en bit plywood ser ut efter ett år utomhus.
Om jag skulle drista mig till att bygga ett "Tiny house", hade jag konstruerat det av egentillverkade SIP´s element, vilket är 2 st. plywood alternativt OSB-skivor sammanlimmade med t.ex. Kingspan PIR-isolering mellan.
Det ger "lätta", självbärande samt vridstyva vägg-, tak- och golvelement utan köldbryggor.
I en sådan liten byggnad skulle det dessutom vara tämligen enkelt att uppnå "Passivhus-standard", med ett marginellt behov av värmekällor.
(PIR-isolering är en modifierad variant av polyuretan, som är självslocknade och helt diffusionstät. Isoleringsskivan är fiberfri och luft-, gas- och fukttät samt "thermoset", dvs den tål höga temperaturer utan att deformeras eller förbrännas. Kingspan finns med i BASTA-registret och är bedömd enligt Byggvarubedömningen och Sunda Hus.)
https://www.kingspan.com/.../kingspan-tek-building-system
Det ger "lätta", självbärande samt vridstyva vägg-, tak- och golvelement utan köldbryggor.
I en sådan liten byggnad skulle det dessutom vara tämligen enkelt att uppnå "Passivhus-standard", med ett marginellt behov av värmekällor.
(PIR-isolering är en modifierad variant av polyuretan, som är självslocknade och helt diffusionstät. Isoleringsskivan är fiberfri och luft-, gas- och fukttät samt "thermoset", dvs den tål höga temperaturer utan att deformeras eller förbrännas. Kingspan finns med i BASTA-registret och är bedömd enligt Byggvarubedömningen och Sunda Hus.)
https://www.kingspan.com/.../kingspan-tek-building-system
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 958 inlägg
Jag funderade också på hur mycket köldbryggor man kunde få in på så liten yta. Vad jag kunde se hade de bara ett lager isolering, reglar och plyfa på båda sidor. Hoppas de satte ångspärr på insidan.R Resiliens skrev:Om jag skulle drista mig till att bygga ett "Tiny house", hade jag konstruerat det av egentillverkade SIP´s element, vilket är 2 st. plywood alternativt OSB-skivor sammanlimmade med t.ex. Kingspan PIR-isolering mellan.
[länk]
Bultas det fast hör det till vagnens konstruktion och måste då uppfylla olika krav på hållfasthet osv.N NoOne2k skrev:
Fastsatt med spännband räknas det som en ”last” precis som när du placerar vanlig last på ett släp. Och därmed ska det lastsäkras enligt samma reglemente som vanlig last. Inte olagligt att transportera ”ömtålig” last på släp.
Finns många som gör liknande slags ”påbyggnader/konstruktioner” som spänns fast som last. Har fått förklarat ens man egentligen inte ens får använda fasta spännanordningar typ ”släpvagnslås” för att säkra lasten.
Det där är en spännande tanke. Det finns ju de som har räknat på vilka personer som är lönsamma och vilka som bara kostar pengar. Och då har man räknat just på hur mycket skattepengar normalpersonen använder. Alla som tjänar för lite för att betala in så mycket i skatt är därmed olönsamma.Jakobk skrev:
Detta används sedan för att bevisa att invandring kostar för mycket pengar, eftersom invandrare som grupp oftare har låginkomstjobb eller inget jobb alls. Man undviker att räkna in att de gått mycket färre år i skola (eftersom de inte varit här de första åren) eller att de inte kostar lika mycket som äldre (många dör yngre, flyttar tillbaka till hemlandet, eller finns helt enkelt inte, invandringen har ju ökat på senare år). Man undviker också att räkna in att oerhört många svenskar skulle tvingas gå från arbeten som "lönar sig" till olönsamma arbeten, eftersom städjobb och sådant trots allt måste utföras.
Denna tanke kan givetvis även appliceras på personer som väljer att leva billigt och därmed slippa arbeta för lön, personer med funktionsnedsättningar, barn, sjuka och andra som samhället inte tjänar pengar på.
För att de gillar blått kanske?M mahus skrev:Jag tycker huset bjöd på några smarta lösningar som jag inte sett förut. MEN VARFÖR MÅLADE DEM DET BLÅTT?! Hade i mitt tycke kommit mycket bättre till sin rätt i t.ex. mattsvart. Har också varit inne på att skapa ett tinyhouse som ett hideaway i skogen för fiske och rekreation, för att ladda batterierna från stress och brus. Har sållat igenom olika tinyhouse på youtube. Varit inne på både containerhus, byggbarack och lösvirke. Hade kanske inte valt plywood till ytterbeklädnad av egna erfarenheter av hur en bit plywood ser ut efter ett år utomhus.
Inte svårare än så.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 873 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 873 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 517 inlägg
Nu har jag sett programmet, och jag tyckte det blev riktigt bra!
Att killen tröttnade på att bygga och slutade klockan 3 när han kände för det, kanske inte behöver förväxlas med att gå in i väggen..
Planlösningen var ju bland de mer genomtänkta jag sett i pyttehus-sammanhang...
Jag hade velat veta hur stor del av de 230000 kronorna som bestod av själva släpvagnen...
Att killen tröttnade på att bygga och slutade klockan 3 när han kände för det, kanske inte behöver förväxlas med att gå in i väggen..
Planlösningen var ju bland de mer genomtänkta jag sett i pyttehus-sammanhang...
Jag hade velat veta hur stor del av de 230000 kronorna som bestod av själva släpvagnen...