richardtenggren
M maria01 skrev:
lite ot men byggkläder måste vara nåt svenskt har bekanta i usa som är i byggbranschen där har alla byggarbetare jeans har en bekant i london som jobbar som stenhuggare där på byggen är adidas byxor som är standard på hans 20 anstälda. det gubbarna har på sig här i frankrike är overall eller mjukisbyxor så klart finns det typ blåkläder men används mest av elektriker o vvs
Det skiljer ju sig en del i arbetsmiljökulturen mellan oss nordbor och tex USA/Kanada.
Har gjort några säkerhetsutbildningar i gruvmiljö här och några på andra sidan.
Kontentan där var i princip att allt kunde härledas till att vara ditt eget fel, medan man i Norden mer vill belysa risker och faror som man ska undvika för att skapa en säker arbetsmiljö för alla.

M maria01 skrev:
lite ot men byggkläder måste vara nåt svenskt har bekanta i usa som är i byggbranschen där har alla byggarbetare jeans har en bekant i london som jobbar som stenhuggare där på byggen är adidas byxor som är standard på hans 20 anstälda. det gubbarna har på sig här i frankrike är overall eller mjukisbyxor så klart finns det typ blåkläder men används mest av elektriker o vvs
Handlar om arbetsmiljöfrågor och dylikt. I Sverige så förser oftast företagen dig med arbetskläder, till skillnad från andra länder där du får köpa ditt eget. Då är det naturligt att snickare har snickarbyxor, målare har målarkläder osv

L LIkonen skrev:
Handlar om arbetsmiljöfrågor och dylikt. I Sverige så förser oftast företagen dig med arbetskläder, till skillnad från andra länder där du får köpa ditt eget. Då är det naturligt att snickare har snickarbyxor, målare har målarkläder osv
då är det nåt helt nytt vet många som inte gör det i sverige förutom bygg då

• Wow
Kjell_G
  • Laddar…
M maria01 skrev:
då är det nåt helt nytt vet många som inte gör det i sverige förutom bygg då
Arbetskläder är nog vanligt förekommande i många branscher. Förutom vård, post, transport, handel så är det många mindre företag som erbjuder arbetskläder. Finns hyfsat stora företag som jobbar med arbetskläder ex Toni Lee, blåkläder, fristad

Färgen på fasaden måste blivit fel? Skulle den inte vara vit?

interiör fint i övrigt

K Kjell_G skrev:
Arbetskläder är nog vanligt förekommande i många branscher. Förutom vård, post, transport, handel så är det många mindre företag som erbjuder arbetskläder. Finns hyfsat stora företag som jobbar med arbetskläder ex Toni Lee, blåkläder, fristad
fast det jag menar är inte många branscher där man får det av arbetsgivaren tror var donken man tvungen att köpa kläderna och skor själv

är själv en blåkläder o fristads nörd köper ganska mycket från dom varje år privat

Rea0407 Rea0407 skrev:
Varifrån kommer köket?
Skulle gissa på ett omlackerat IKEA kök.

S steve5432 skrev:
- Vad var det som hade varit jobbigt, det var ju nästan som om huvudpersonen var på väg att börja gråta mot slutet när de frågade hur det hade gått?
/S
Det var ganska tydligt att hon var en känslig person som har lätt för att bli stressad och gå in i väggen.

B Baskavoda skrev:
Såg ut som att putsen på fasaden gillade att suga på snön som låg på marken. Kan vara bra med en sockel trots att det inte är lika snyggt?
Håller med om putsen som på flera ställen inte såg alls bra ut. Dessutom var väll färgen på putsen så där?

Att döpa rum är inget nytt. Det har vi haft länge. Döpt rummen efter platser.

Mitt och frugans sovrum - Lake Disappointment
Tonårsdotterns rum - Disaster Bay
Toan - Mensträsk
Matkällaren - Rom (Vi har mest Rom där)

• Gilla
  • Haha
shtob och 5 till
  • Laddar…
T
P Pankow skrev:
Hur många förstår att detta program handlar om husdrömmar och INTE hur man bygger hus?,
Fast anledningen att man tittar är ju att man vill se ett husbygge eller renovering. Jag är helt ointresserad av personerna och deras tankar och drömmar.

Men tyvärr har svensk TV generellt mer fokus på personerna för samma kritik kommer ju i GD avsnitten.
Vet inte om det är mer ekonomiskt att göra en intervju på en timme och klistra in i bitar för att få ihop en timme TV istället för att låta en kamera vara på plats under en längre tid och följa byggandet.

Nu förstår man det geniala i original serierna där man får person storyn samtidigt som hela byggprocessen utan att känna avsaknad av något.

• Gilla
splinter och 1 till
  • Laddar…
T Thörre skrev:
Fast anledningen att man tittar är ju att man vill se ett husbygge eller renovering. Jag är helt ointresserad av personerna och deras tankar och drömmar.

Men tyvärr har svensk TV generellt mer fokus på personerna för samma kritik kommer ju i GD avsnitten.
Vet inte om det är mer ekonomiskt att göra en intervju på en timme och klistra in i bitar för att få ihop en timme TV istället för att låta en kamera vara på plats under en längre tid och följa byggandet.

Nu förstår man det geniala i original serierna där man får person storyn samtidigt som hela byggprocessen utan att känna avsaknad av något.
Jag tror nog SVT och produktionsbolaget vett exakt vad stora delen av tittarna vill se ingen är intresserad av se teknik i bygget vem vill se 45 minuter program om hur ett ftx system funkar svenskar över lag bygger väldigt lite själv idag det ser du ju bara gå in på bygghandeln idag väldigt få produkter eller på forumet här där det är 10 % som bygger själva och resten ställer bara frågor och klagomål om hantverkarna dom har hyrt in

Jag rekommenderar du kollar på youtube istället om du vill se själva byggandet finns mängder från hela världen

L LIkonen skrev:
Det där är rätt intressant, även om de måste köpa kläderna själv så verkar det vara relativt ovanligt att de köper "riktiga" arbetskläder. Frågan är om det är en arbetskultur "alla andra har jeans" eller om arbetskläder är så mycket dyrare?

S Strontus skrev:
Det där är rätt intressant, även om de måste köpa kläderna själv så verkar det vara relativt ovanligt att de köper "riktiga" arbetskläder. Frågan är om det är en arbetskultur "alla andra har jeans" eller om arbetskläder är så mycket dyrare?
Jeans är ju arbetskläder kolla upp det om du inte tror mig

M maria01 skrev:
Jeans är ju arbetskläder kolla upp det om du inte tror mig
Det vet jag, men jag menade mer yrkesanpassade arbetskläder som snickarbyxor mm. Sedan så är ju frågan hur pass mycket arbetsbyxor dagens jeans är?

S Strontus skrev:
Det vet jag, men jag menade mer yrkesanpassade arbetskläder som snickarbyxor mm. Sedan så är ju frågan hur pass mycket arbetsbyxor dagens jeans är?
det beror på vilket märke du köper

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.