Mja ett lite knepigt avsnitt som inte handlade speciellt mycket om själva projektet utan mer om huvudpersonen.

Några saker som jag tyckte vara jättekonstiga, och som i vanlig ordning inte berördes alls

- Hade man gjort fel när man gjorde 3d-modellen för undervåningen? Jag tyckte mig se rum helt utan anslutning till en hall eller annat. Hur f-n tog man sig till dessa rum?

- Vad var det som hade varit jobbigt, det var ju nästan som om huvudpersonen var på väg att börja gråta mot slutet när de frågade hur det hade gått? Byggarna verkade duktiga och effektiva, de stötte inte på några allvarliga problem osv osv, vad var egentligen problemet? Det verkade ju vara det mest problemfria bygget i programmets historia. Att måla lite möbler och renovera några dörrar kan ju knappast vara så ansträngande, speciellt inte om man fick hjälp. Jag lider verkligen med de barnfamiljer som drar igång stora krångliga projekt, men här bodde hon ju helt själv.

- Jag fick googla vart detta samhället låg, men förstår ändå inte hur huset kunde vara så billigt. En timmes resväg till Malmö, ett stenkast till havet och nån halvtimme till Ystad. Antar det är för att det låg lite "utanför"... det gick i alla fall bussar, det såg man. Frågan är hur ofta. Vart jobbade huvudpersonen? Hur lång blir restiden dagligen? Kanske missade jag detta...

- Gert formligen älskar att briljera, det är väldigt tydligt. Dock verkade det inte som om det fanns några direkta "utmaningar" i detta projekt mer än lite tycker och smak kring utseendet. Han verkade inte ha några problem alls med den konstiga (enligt 3d-modellen) planlösningen som mest såg ut som en labyrint.

Gillar programmet men jag tycker att man över lag är alldeles för fega med att ställa frågor och följa upp direkta "konstigheter", det hela ska skyndas igenom vilket gör att det ofta blir ganska intetsägande, när viktig information utelämnas. Man blir dock lite glad i sinnet när de ägnade hela 10 sekunder av programtiden åt att berätta vilket värmesystem huset hade. Undrar dock varför man inte lade in golvvärme om man ändå gjorde en omfattade renovering. Kanske var det för dåligt isolerat i grunden (vars beskaffenhet är okänd).

/S

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
O oliva skrev:
Gick de in på varför hon skulle ha så många "gästrum"? Normalt sett om man bor själv i ett hus så har man väl inte sovrum i varenda utrymme utan fler vardagsrum, eller hobbyrum, biljardrum eller liknande? Hyr hon ut rummen på airbnb eller vad är grejen?
Prova och se programmet igen ....

S steve5432 skrev:
Gert formligen älskar att briljera, det är väldigt tydligt.
Tänk det tycker inte jag alls. Ju mer man ser av honom, en av våra främsta arkitekter, så måste jag säga
att han är verkligen prestigelös.
Jag hade i Malmö, en restaurang . En av mina gäster/vänner höll då på att bygga/renovera ett hus i Torekov ritat av Gert. Vi (gästen) satt ofta och pratade och tyckte till om hans ritningar.
Jag har god amatörbyggvana. Jag var mycket kritisk och tyckte att det var dyra lösningar.
Jag förstod inte alls att det var ett konstverk som skapades. All heder åt Gert och själv sitter jag nu i ett hörn med näsan in i väggen iförd dumstrut.

• Gilla
splinter och 6 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
I den sjätte delen av Husdrömmar 2021 åker Anne Lundberg och Gert Wingårdh till Östra Vemmerlöv på Österlen, där Pernilla snabbt och effektivt totalrenoverar ett 1930-talshus på ett riktigt bra sätt. Hon följer de flesta av Gert Wingårdhs råd och sparar flera hundra tusen kronor.

Du kan läsa artikeln här: Husdrömmar: Tegelhus i Östra Vemmerlöv ger själen ro
Skönt att slippa Gerts kindpussar.

• Gilla
Snicklas och 7 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Såg precis avsnittet. Snabbspolade stora delar.

1. 50 minuter av 60 var flum och inte om hus.
2. Hon hade ju hantverkare till allt utom att hon målade lite möbler. Då är det inte så svårt bli klart på 4månader om man betalar :)
3. Utöver fasaden var det ingen diskussion om huset att tala om. Möjligtvis lite färgval.
Programmet är ju vad det är just ett underhållningsprogram.
Att tro att svt skall göra något seriöst på bästa sändningstid är nog övertro.
Jämför i stället programmet med Lyxfälkan, Big brother, Ullared, Mello, Lets dance och annat strunt som svt matar oss skattebetalare med. Då tycker i alla fall jag att programmet har något att ge.
Och Wingård är ju en verkligt erkänd yrkesman. Skall han inte få skoja till det litet utan att få tummen ner?

• Gilla
Mach77777 och 1 till
  • Laddar…
G gunnar blomkvist skrev:
Programmet är ju vad det är just ett underhållningsprogram.
Att tro att svt skall göra något seriöst på bästa sändningstid är nog övertro.
Jämför i stället programmet med Lyxfälkan, Big brother, Ullared, Mello, Lets dance och annat strunt som svt matar oss skattebetalare med. Då tycker i alla fall jag att programmet har något att ge.
Och Wingård är ju en verkligt erkänd yrkesman. Skall han inte få skoja till det litet utan att få tummen ner?
Nu är det väl bara mellotramset av de du räknar upp som du betalar skatt för?
Illa nog kan jag tycka.....

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
P Plutus skrev:
Jag blev lite förvirrad, ungefär i mitten börjar de spackla fasaden, lite senare när det ska vara jul 2020 så är fasaden ospacklad och en månad senare så var huset klart? Blev det en bloop i klippningen eller har jag missat något? Snyggt blev det i alla fall, men jag skulle nog försökt få in en extra toa någonstans med så många gästrum
Tycker det nästan alltid är missar i klippningen vid panoreringar(?), ena stunden är något färdigt men i nästan stund är det inte det.

• Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
Tycker programmen i serien blir allt sämre,handlar inte längre om "att bygga hus" utan mer ett relations/individ program med alla konstiga inslag toppat av wingårds snaskiga pussande

• Gilla
pacman42 och 3 till
  • Laddar…
Hur många förstår att detta program handlar om husdrömmar och INTE hur man bygger hus?,

• Gilla
Purre och 8 till
  • Laddar…
P Pankow skrev:
Hur många förstår att detta program handlar om husdrömmar och INTE hur man bygger hus?,
Sitter väl folk på familjeliv.se och klagar över att det är för mycket bygg i programmet :)

Jag älskar serien som lätt underhållning på sega måndagskvällar men håller med i kritiken från andra på forumet. Tror det hade löst sig till stor del om den där inforutan de har i början av programmet med budget och tidsplan förlängdes 20 sekunder men lite punkter kring värmesystem, ventilation och annat.

Sen är väl programmet rätt populärt? Inte plats för ett bakom kulisserna-extraavsnitt varje vecka på 30 minuter där man får veta lite mer kring byggandet av huset, som bara körs på SVT-play...

• Gilla
  • Haha
Hipp och 4 till
  • Laddar…
L Thyrfalk skrev:
Sitter väl folk på familjeliv.se och klagar över att det är för mycket bygg i programmet :)

Jag älskar serien som lätt underhållning på sega måndagskvällar men håller med i kritiken från andra på forumet. Tror det hade löst sig till stor del om den där inforutan de har i början av programmet med budget och tidsplan förlängdes 20 sekunder men lite punkter kring värmesystem, ventilation och annat.

Sen är väl programmet rätt populärt? Inte plats för ett bakom kulisserna-extraavsnitt varje vecka på 30 minuter där man får veta lite mer kring byggandet av huset, som bara körs på SVT-play...
den stora massan är ju inte intresserad av fakta program om man nu ska ha nån byggfakta kan det ju sändas på ur kanalen

Jag tyckte det var lite kul att byggledaren inte hade arbetskläder på sig i en enda scen.
Det tycker jag är mer anmärkningsvärt än att ägaren inte utför något byggarbete.

G Gabbe1 skrev:
Jag tyckte det var lite kul att byggledaren inte hade arbetskläder på sig i en enda scen.
Det tycker jag är mer anmärkningsvärt än att ägaren inte utför något byggarbete.
lite ot men byggkläder måste vara nåt svenskt har bekanta i usa som är i byggbranschen där har alla byggarbetare jeans har en bekant i london som jobbar som stenhuggare där på byggen är adidas byxor som är standard på hans 20 anstälda. det gubbarna har på sig här i frankrike är overall eller mjukisbyxor så klart finns det typ blåkläder men används mest av elektriker o vvs

B
Såg ut som att putsen på fasaden gillade att suga på snön som låg på marken. Kan vara bra med en sockel trots att det inte är lika snyggt?

O oliva skrev:
Gick de in på varför hon skulle ha så många "gästrum"? Normalt sett om man bor själv i ett hus så har man väl inte sovrum i varenda utrymme utan fler vardagsrum, eller hobbyrum, biljardrum eller liknande? Hyr hon ut rummen på airbnb eller vad är grejen?
Hon nämnde att hon vill kunna bjuda hem släkt och vänner och alla ska få plats att umgås och sova. Därav även stort kök för umgänge. I sitt tidigare flackande liv hade hon inte möjlighet till detta. Dessutom hade hon ett stort hobbyrum, yogarummet, som är hennes intresse.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.