Bjor Bjor skrev:
Hur är det med köldbryggor i att mura med isolerblock? Är bara bruk mellan varven, inte nå mellan blocken, så där blir det nog inte så tätt. Isolerar man med isolerskivor är det viktigt att man lägger dom med överlapp.
Blir väldigt tätt när putsen appliceras. Har gjort blowdoor test på liknande block med fina resultat.

Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag byggde det helt själv jo.....
Dessutom i lösvirke....
Självklart kan man bygga billigare. Många sådana byggen är med på arga snickaren.

Det är lite missvisande att jämföra en utbyggnad med ett helt hus, det beror ju helt på vad det finns i utbyggnaden.
Men åter till huset i Husdrömmar, det är två pensionärer som inte gör något själva så det borde vara mycket dyrare än vad deras budget är.
Inlägg i tråden bara. Att jämföra ett lösvikshus med ett murat stenhus är som att jämföra en skoda med en porsche. Det är alltid något dyrare att mura i sten men det är ju en helt annan livslängd på ett murat hus samt en massa andra fördelar. Täthet- tillika energiprestanda etc. Tålighet mot brand, fukt osv. Oftast när priserna springer iväg på ett hus beror det snarare på övriga materialval än just byggsystem för stommen/ytterväggen.. Viktigt att komma ihåg.
Äpple ska jämföras med äpple. Inte gungor mot karuseller.. Motsvarande brandtekniskklass, Uvärde osv för de olika byggsystemen bör ställas mot varandra.

O O_Andersson skrev:
Inlägg i tråden bara. Att jämföra ett lösvikshus med ett murat stenhus är som att jämföra en skoda med en porsche. Det är alltid något dyrare att mura i sten men det är ju en helt annan livslängd på ett murat hus samt en massa andra fördelar. Täthet- tillika energiprestanda etc. Tålighet mot brand, fukt osv. Oftast när priserna springer iväg på ett hus beror det snarare på övriga materialval än just byggsystem för stommen/ytterväggen.. Viktigt att komma ihåg.
Äpple ska jämföras med äpple. Inte gungor mot karuseller.. Motsvarande brandtekniskklass, Uvärde osv för de olika byggsystemen bör ställas mot varandra.
Då väljer jag en ferrari (timmer hus) håller i flera hundra år. Och bra att hålla värmen med lite isolering på utsidan.

• Gilla
Pankow
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Då väljer jag en ferrari (timmer hus) håller i flera hundra år. Och bra att hålla värmen med lite isolering på utsidan.
Ja timmer isolerar ju fantastiskt bra. ;) Och brinner knappt heller... Lycka till. :)

O O_Andersson skrev:
Ja timmer isolerar ju fantastiskt bra. ;) Och brinner knappt heller... Lycka till. :)
Lecka block isolerat jätte bra, u-värde på 2.0 och timmer 1.3, så leka är nog bättre på att isolera Sen beror det på vad det är på insidan av väggen som avgör hur det brinner. Jag har 5cm lerklining, så det brinner inte så bra, om det nu inte börjar brinna på utsidan. Men isoleringen inne i dom där blocken kan man ju undra hur den är efter en brand. Inte så lätt att bara byta ut det.

O O_Andersson skrev:
Det stärker mitt argument. Åsikten var att jag byggt dyrt, i lösvirke och jag menar då att de bör vara ännu dyrare att bygga i sten. Alltså lär inte budgeten i husdrömmar hålla. Så du missförstod nog helt. Jag håller med dig.....

• Gilla
O_Andersson
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Lecka block isolerat jätte bra, u-värde på 2.0 och timmer 1.3, så leka är nog bättre på att isolera Sen beror det på vad det är på insidan av väggen som avgör hur det brinner. Jag har 5cm lerklining, så det brinner inte så bra, om det nu inte börjar brinna på utsidan. Men isoleringen inne i dom där blocken kan man ju undra hur den är efter en brand. Inte så lätt att bara byta ut det.
Sorry, men du har nog missförstått termen "u-värde" något. Ett fönster har uvärde på ca 1,0 som standard... (finns bättre) Lambdavärdet på lättklinker ligger mellan 0,18 och 0,22 beroende på typ av recept. Lambdavärde relaterat till bredd ger uvärde. Ett massivt ytterväggs lkl-block har u-värde från 0,59.. Se urklipp som jag hittade på Finjas hemsida.
Isoblocken i detta husdrömmar avsnitt (Finjas Exakt -block) ligger från 0,12 och uppåt i u-värde. Och brandklasserna uppges vara REI240 för en putsad vägg, vilket är riktigt bra. Om inte jag missminner mig är det högsta möjliga värde.
Teknisk data tabell som visar olika mått på byggblock, deras u-värden mätt och efter puts, samt vikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

MVH Murblocks -nörden

O O_Andersson skrev:
Sorry, men du har nog missförstått termen "u-värde" något. Ett fönster har uvärde på ca 1,0 som standard... (finns bättre) Lambdavärdet på lättklinker ligger mellan 0,18 och 0,22 beroende på typ av recept. Lambdavärde relaterat till bredd ger uvärde. Ett massivt ytterväggs lkl-block har u-värde från 0,59.. Se urklipp som jag hittade på Finjas hemsida.
Isoblocken i detta husdrömmar avsnitt (Finjas Exakt -block) ligger från 0,12 och uppåt i u-värde. Och brandklasserna uppges vara REI240 för en putsad vägg, vilket är riktigt bra. Om inte jag missminner mig är det högsta möjliga värde.
[bild]
MVH Murblocks -nörden
massivt ytterväggs lkl-block har u-värde från 0,59 och en massiv timmerväg i samma tjocklek har u-värde 0,43.

Och tsbbelen visar det jag skrev, 90mm block 2,22 och jag skrev 2.0 på 100mm.

Vad säger den brandklssden om hur isoleringen i blocken är efter en brand? Vad jag vet så står det för att det ska klara av en brand i 4h utan att det ska kollapsa.

Är det inte bättre att du först ser programmet innan du skriver en massa inlägg. De murade INTE med massiva Leca block så värde för ett sådant är helt ointressant.

• Gilla
O_Andersson
  • Laddar…
Det består av 2 material det vet nog alla här redan.

Men ska man jämföra det med nå annat så måste msn dela upp materialen. Skulle kunna ta två timmerväggar med isolering i mellan, eller en kubb vägg med isolering mellan. Hur jämför man annars byggmaterial som består av flera olika material om man inte kan dela upp och räkna på dom olika materialen?

Tråkigt att det var så stressigt med att få ett avslut på programmet att de inte kunde lagt in det i nästa säsong.
Det här är ju inget färdigt hus...

Sen känns det som om byggarna blivit lite lurade av vindkraften. Det där är ju en leksnakssnurra som producerar knappt för att driva lite lampor. Och blanda olika modeller av solceller ser ju helt.... Det hade nog varit smartare att lägga de där 65.000 de blev lurade på för vindkraftleksaken på solceller av samma modell och flera paneler.

Hade gärna sett det färdiga huset då det var en del detaljer jag gärna hade sett hur de blev när det var färdigt.

• Gilla
martin43
  • Laddar…
K kalleninen skrev:
Österlen? Lika mycket som det ligger i Malmö.
Appendix Appendix skrev:
Tråkigt att det var så stressigt med att få ett avslut på programmet att de inte kunde lagt in det i nästa säsong.
Det här är ju inget färdigt hus...

Sen känns det som om byggarna blivit lite lurade av vindkraften. Det där är ju en leksnakssnurra som producerar knappt för att driva lite lampor. Och blanda olika modeller av solceller ser ju helt.... Det hade nog varit smartare att lägga de där 65.000 de blev lurade på för vindkraftleksaken på solceller av samma modell och flera paneler.

Hade gärna sett det färdiga huset då det var en del detaljer jag gärna hade sett hur de blev när det var färdigt.
Hej
Efter 1år har vi väldigt mycket fakta.
Solpanelerna har medfört att vi inte betalat elräkning på en längre tid.
Vindsnurran har sänkt elkostnaderna under den mörka tiden av året med upp till 35%. Med nu vetskap att vi säljer el även under den mörka tiden och elpriset går och kommer att gå upp är investeringen en vinst.

J justusandersson skrev:
Alla som undrar hur en takstol för ett hus utan taksprång kan se ut (och de är ganska många just nu) fick sitt lystmäte tillgodosett. Även om vi inte fick en budgetsummering är jag säker på att byggnadssättet med isolecablock som putsas på båda sidor både är billigt och bra. Suveränt med hänsyn till inomhusklimatet och ur

underhållssynpunkt. Blandningen av problemfokus och byggmetoder mellan de olika avsnitten är lärorik. Skönt att se gamla erfarna konsulter i aktion.
Hej
Valet av material är lika med att anpassa huset till området. Dock valde vi finja-block med isolering istället för sand, Sten och cement.
Resultat ett mycket varmt hus

H Herc skrev:
15000 kWt / år Dream on
Hej
Beräkningar för huset skulle kunna bli 30.000KWatt.
Resultat 9.000kWatt och med detta inräknat uppvärmning av pool som är speciellt isolerad.
Vi är nöjda

M Mikedigitize skrev:
Tyckte det var ett sorgligt program.
Helt tondövt att lägga ett sådant hus (/tillbyggnad) på den platsen. Att skohorna in bygget på i princip hela tomten (byggnadsnämden sovit, eller?). Dessutom inte anpassat nybyggnationen till befintlig byggnad är också svagt. Anslutning huskropp och takkupa borde väl rimligtvis hamnat i linje med

ursprungsbyggnaden, på mittskeppet, eller? Till grannarna/ invånarna i Abbekås; blir så ledsen för Er skull..
Hej
I området finns olika tillbyggnader på fastigheterna.
Vårt bygge följer gällande riktlinjer för tillbyggnad.
Värt att notera:
Vi har byggt för att bo här året om.
Tyvärr finns det andra från andra delar av landet som bygger ”till” men inte bor året om.
Detta är och har blivit ett stort problem - särskilt i Skåne där handlare m.m. får lägga ner.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.