F
useless useless skrev:
Det är ett underhållningsprogram, inte en instruktionsvideo för solceller i ödrift.
Betyder det att man då tillåts tulla hårt på sanningen?

• Gilla
HasvaH
  • Laddar…
Ja. I sann kvällstidningsanda.

• Gilla
HasvaH
  • Laddar…
Bra avsnitt. och det var inte det lilla tillbyggnad. Jag tänker bara hos mig i lilla Ödåkra, där jag inte får bebygga mer än en tredjedel av tomten, där det skett sig bara med garagedrömmar

Tyckte det var ett sorgligt program.
Helt tondövt att lägga ett sådant hus (/tillbyggnad) på den platsen. Att skohorna in bygget på i princip hela tomten (byggnadsnämden sovit, eller?). Dessutom inte anpassat nybyggnationen till befintlig byggnad är också svagt. Anslutning huskropp och takkupa borde väl rimligtvis hamnat i linje med ursprungsbyggnaden, på mittskeppet, eller? Till grannarna/ invånarna i Abbekås; blir så ledsen för Er skull..

• Gilla
Engeln och 9 till
  • Laddar…
J jaronsso skrev:
Enligt marknadsdomstolen ligger det där.
Lantmäteriet säger det ej är en geografisk fråga.

[länk]
Du såg datumet på artikeln?

J Jarlsgård skrev:
Jag förstod tanken i huset, deras vision också men kan la spontant känna att det utan problem kunnat vara 100kvm mindre! :rofl: 5 sällskapsrum (med relaxen inkluderad) är liite overkill :)
Ja, jag tittar och tittar på planlösningen och undrar vad de ska ha alla de jättestora ytorna till, när sovrummen ändå är såpass få. Eller bor alla vännerna i närområdet? Jag uppfattade det som att det var sommarstuga från början och att de flyttar dit i samband med pension, så jag tänker att gästerna ofta är tillresta och ska övernatta?

Sedan inget sovrum alls på bottenvåningen? (antar att relaxen är klassad som sovrum för att uppfylla tillgänglighetsregelrna)
Och takterassen där man kan vilja sitta en blåsig kväll nås genom ett av sovrummen? Hade det inte varit bättre att ha den mitt på?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Ja, jag tittar och tittar på planlösningen och undrar vad de ska ha alla de jättestora ytorna till, när sovrummen ändå är såpass få. Eller bor alla vännerna i närområdet? Jag uppfattade det som att det var sommarstuga från början och att de flyttar dit i samband med pension, så jag tänker att gästerna ofta är tillresta och ska övernatta?

Sedan inget sovrum alls på bottenvåningen? (antar att relaxen är klassad som sovrum för att uppfylla tillgänglighetsregelrna)
Och takterassen där man kan vilja sitta en blåsig kväll nås genom ett av sovrummen? Hade det inte varit bättre att ha den mitt på?
Jag håller med dig!

Som sagt, jag förstod visionen med att kunna erbjuda husrum åt nära och kära och ha stora sällskapsytor men man hade nog kunnat göra det avsevärt mycket yteffektivare :D 400kvm.. Ja de hade utan bekymmer kunnat ha detta som ett lyx B&B:crysmile:

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
H Herc skrev:
15000 kWt / år Dream on
Ja jag funderade på va poolen drog.

• Gilla
joelpap
  • Laddar…
F
T topmount skrev:
Ja jag funderade på va poolen drog.
Vi har på vår 8x3,5m pool gått från 9800kWh till ca 12500kWh för 29 grader vatten från mitten av Maj till September. Deras beräknade förbrukning låter låg, skulle gissa på att dom får kriga och ha innetofflor för 18000kWh.

Jaa, det blir nog dyra fester för 4 mille, även om man lever länge, ska vi säga 35 år till? 10.000 i månaden? Och då har vi inte räknat in champagnen och maten :/ Jag tyckte också att "flygeln" med terrassen skulle kommit i samma höjd som det gamla huset, det måste ha varit en miss. Även om man använder bra energi, är det för mig otänkbart hur man kommer på idén att ha 400 kvadrat till en bostad för två äldre personer, det är väl enklare att hyra en lokal till varje fest? Varför ha lokalerna tomma på dagarna och använda dem till bara fester? Eller gillar man att gå genom tomma 400 kvadrat dagligen? Som en annan skrev, hade de gott kunnat göra planritningen så det passar även till affärsverksamhet, till ett hotell, motell eller B&B, läget är ju utmärkt för det. Det kostar mer att bygga om senare, än att göra så från början och byggnaden skulle fått extra värde.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Riktigt bra avsnitt. En frisk fläkt som står och röker i DDR-TV och skiter i allt vad jante heter. Bästa hittils!

• Gilla
jocke31 och 5 till
  • Laddar…
H Harald Boye skrev:
Alltså. Vi slapp relationssnack och annat tjafs men vill ju gärna se ett färdigt hus? Kasst avsnitt, besviken! :thinking:
Fattar inte varför inslagen där det diskuteras hur husbygget påverkar relationen stör så många.
Alla som byggt hus vet hur det påverkar relationen och alla skilsmässor som startat i sådana projekt är väl ett tydligt exempel på hur påfrestningar påverkar relationen. Det är väl knappast tyngdpunkten i programmet någonsin.
Dessutom är relationen med byggaren också av karaktären ”relation” så den som tror att ett husbygge bara handlar om reglar och planlösning har nog aldrig byggt nytt eller en större ombyggnad.
Tjafset som du kallar det avgör om någon ska bo i huset eller om det ska ut till försäljning!

• Gilla
K@tten
  • Laddar…
IngemarB IngemarB skrev:
Fattar inte varför inslagen där det diskuteras hur husbygget påverkar relationen stör så många.
Alla som byggt hus vet hur det påverkar relationen och alla skilsmässor som startat i sådana projekt är väl ett tydligt exempel på hur påfrestningar påverkar relationen. Det är väl knappast tyngdpunkten i programmet någonsin.
Dessutom är relationen med byggaren också av karaktären ”relation” så den som tror att ett husbygge bara handlar om reglar och planlösning har nog aldrig byggt nytt eller en större ombyggnad.
Tjafset som du kallar det avgör om någon ska bo i huset eller om det ska ut till försäljning!
Programidén har aldrig, och kommer nog inte matcha mina önskemål om vad den ska innehålla, jag är förmodligen fel målgrupp (mina barn uppskattar programmet mer dock..). Men det har jag konstaterat sedan länge. "Grand designs" är mer min smak, men det är ett annat kapitel.

• Gilla
Engeln och 4 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Riktigt bra avsnitt. En frisk fläkt som står och röker i DDR-TV och skiter i allt vad jante heter. Bästa hittils!
DDR-TV, vad menar du?

• Gilla
Bazz86
  • Laddar…
Ja en serie där man i 40 minuter diskutera vilken borrmaskin man skall välja (av två top of the line maskiner), för att i avsnitt två bara diskutera trallskruv kanske inte skulle attrahera massorna

• Gilla
Henrik.S och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.