31 753 läst · 173 svar
32k läst
173 svar
Husdrömmar - jättelik tillbyggnad i Abbekås med solpaneler och vindkraftverk
Riktigt så funkar det inte. Eftersom det är växelström med samma frekvens i båda riktningarna så tar dom ut varandra. Dvs, 'skickar du in' 20A åt ena hållet och 15 A åt andra hållet så blir strömmen i kabeln 5A.S Skarby skrev:I en kabel kan ström gå åt båda hållen och samtidigt!
Ex. Sverige säljer och köper ström i samma kabel.
Men för att detta ska kunna vara möjligt krävs:
- en kraftigare kabel pga. Värmeutveckling. Vanligtvis en aluminium kabel
- en elmätare som mäter in och utgående ström.
- vid produktion tar vi producerad ström först / säljer överskott.
M MagHam skrev:
Hej
Bygget och att vara med i bygget och efter arbetat med huset har gjort mig ännu piggare/ rörligare.
Att röra på sig kan aldrig vara fel - dock en fördel jag slipper gå på något sport hus samt mitt moment behöver inte pressas till en köpt tid utan ges möjlighet till längre tid= mindre slitage/skador.
Vi kan ju bara se hur friska våra idrottsmän är!?
HejAppendix skrev:Tråkigt att det var så stressigt med att få ett avslut på programmet att de inte kunde lagt in det i nästa säsong.
Det här är ju inget färdigt hus...
Sen känns det som om byggarna blivit lite lurade av vindkraften. Det där är ju en leksnakssnurra som producerar knappt för att driva lite lampor. Och blanda olika modeller av solceller ser ju helt.... Det hade nog varit smartare att lägga de där 65.000 de blev lurade på för vindkraftleksaken på solceller av samma modell och flera paneler.
Hade gärna sett det färdiga huset då det var en del detaljer jag gärna hade sett hur de blev när det var färdigt.
Nej, vi blev inte lurade - snarare glatt överraskade över vad vindmöllan ger när det är mörkt, ger under det mörka halva året - bara det är vind.
Bor man som vi vind kusten finns det alltid någon form av vind.
Så, vad är återbetalningstiden på vindsnurran? Vad är sannolikheten att en väderutsatt mekanisk anläggning håller den tiden?S Skarby skrev:
HejRamnemark skrev:
Helt korrekt. Det krävs en elmätare som kan mäta, elbolaget vill ha betalt, in och utgående ström.
Dock värt att veta - vi tar egen prod. ström först säljer överskott MEN växlingen in ut kan ske på en nano sekund, eller hur!
HejRamnemark skrev:
Vet inte vad du dagligen arbetar med men om det går mycket ström i en kabel blir den varm - väldigt varm. Att köra den mängden ström i befintlig kabel modell gammal ansåg elleverantören - livsfarligt.
Kabeltrummor i backen skall vara den största dimensionen pga. alstrad värme samt val av kabel blev avgörande. Ja det valdes inte en kopparkabel pga. värmen.
Ja du, jag jobbar dagligen med just det här, och just därför så kan jag se att de du skriver inte stämmer. Det är helt rätt att kabelns area avgörs av vilken effekt/ström som ska användas. Dock finns det ingen tvåvägskabel som du benämner det. När du pratar om Alu kontra Cu så är det bara priset som är skillnad där. Du behöver grövre Alu-kabel för att kunna belasta den lika mycket som koppar. Så koppar är egentligen det bättre alternativet, men dyrare och tyngre.S Skarby skrev:Hej
Vet inte vad du dagligen arbetar med men om det går mycket ström i en kabel blir den varm - väldigt varm. Att köra den mängden ström i befintlig kabel modell gammal ansåg elleverantören - livsfarligt.
Kabeltrummor i backen skall vara den största dimensionen pga. alstrad värme samt val av kabel blev avgörande. Ja det valdes inte en kopparkabel pga. värmen.
Hejuseless skrev:
Skönt att tala med en elektriker.
Ja du har helt rätt det uttrycks/ skrivs 14 kWh.
Hur många av dina bekanta kan läsa ut dessa tre bokstäver och förstå ekvationen bakom.
Ex. De köper en 60watt lampa och en 49watt lampa.
Vad blir skillnaden i kWh.
Säkert klara du ut detta men inte gemene man.
De köper en el-bil; pluggar in/laddar och förstår vad inte varför elräkningen gått upp
HejF fsn skrev:liner, puts mm gör inget till uppvärmningsbehovet, inte heller vilken värmekälla den är kopplad till spelar nån roll om poolen inte behöver nån tillförsel av värme. Isolering i väggar och botten spelar såklart en viss roll men mest skillnad gör taket.
Behovet av tillförd värme under säsong beror på när man startar poolen och hur länge på hösten man har igång den. En pool där ingen effekt tillförs blir ganska exakt lika varm som dygnsmedeltemperaturen. Har man glastak så får man soliga dagar ett ordentligt tillskott via solen (på bekostnad av klor).
Klart att jag har tak.
Självklart dimensionerar man kabeln utifrån den tänkta användningen och belastningen. Till en normal villa är serviskabeln dimensionerad för minst 25 A, dvs ca 17 kW total effekt jämnt fördelat över faserna.S Skarby skrev:Hej
Om huset förbrukar 17 kW och solpanelerna 0 går det 25 A i kabeln. Om solpanelerna producerar 17 kW och huset förbrukar 0 så går det 25 A i kabeln. Om huset förbrukar 17 kW och solpanelerna producerar 17 kW går det 0 A i kabeln.
Dvs, det kommer aldrig att gå mer ström i kabeln på grund av solpanelerna - Bara mindre (såvida dom inte har högre maxeffekt än 17 kW).
HejS svannis skrev:Som det har nämnts tidigare så tänker du nog fel i omvandling från ”momentan” effekt till total producerad effekt (energi) över en dag. Det du läser av på är alltså 14kW momentant, har du denna effekt i en sekund så har du producerar 14kWs, har du den effekten i en timme så är det 14*60*60kWs=14kWh.
Jag har tre omvandlare. Dessa har var sin display.
Beroende på ljus och vind kan displayens uppgifter variera ( ett moln passerar; vindstyrkan avtar).
Samtliga visar Watt.
Mitt ex. var 14.000 WATT när jag läst av tre mätare och summerat ihop deras del information.
Min kalkylator ger dock inte samma svar.
Hejuseless skrev:
Ja så är det och vad vill du komma med denna diskussionen.
Elbolagen väljer en kabel de vill ha hos dem som producerar ström. Så är det och vi lär inte komma längre här.
HejG Guson skrev:
Vem har sagt 14kW - inte jag.
Det jag skrev var att den samlade mängden WATT vid ett ögonblick avläsning gav 14.000WATT.
Om alla förutsättningar var konstanta kan man använda gängse formel och kan då få ett tal som redovisar en summa som anger kWh.
Tror inte vi kommer längre i detta sammanhanget.
Solceller är inte direkt ett exotiskt inslag i Sverige heller. Jag tror att jag har betydligt fler kWp installerat än vad ni har, jag producerar säkert 5000kWh mer än jag förbrukar på årsbasis. Det är som sagt inte samma sak som att vara självförsörjande. Och min absoluta övertygelse är att det är samma sak för er, ni är inte i närheten av att vara självförsörjande.S Skarby skrev:Hej
I Tyskland är solpaneler en naturlig del i ett bygge.
Detta Bolund m fl. ägna mer tid och sätta sig in i vad - ”många bäckar små………”.
Vindmöllan ger ström dygnet runt när det blåser.
Solpaneler ger inte ström när det är mörkt men vindmöllan ger ström- och blåser gör det alltid vid kusten mer eller mindre.