Mycket av diskussionen har varit kring U-värde, och att det skiljer x% (34?) på fönstren.

De må så vara att i pengar så är detta en liten försämning på totalen. MEN om fönstren inte har någon som helst brandklassning så är det ju värre, eller?

Om det i avtalet står att de ska vara brandklassade så hade jag varit mer förbannad över att de inte är det, än U-värdet (där hade jag bara varit lite förbannad :) )
 
T
T Polos skrev:
Vad heter fönstren som ts beställt ? Och vad har ts betalt för dom ?
dom har beställt ett funktionskrav eller två i detta fall, de är så en totalentreprenad fungerar.

TS har betalt en kontraktsumma och där ingick de u-värde och brandklass alltså har TS betalt för de
 
S Solis80 skrev:
Hej

Jag har några saker du bör tänka på innan du sätter dig i en juridisk tvist.
1. Framgår det tydligt att hela fönsterkonsturktionen skall ha ett u-värde på 0,79? Eftersom ett fönster har ett u-värde för kassetten och ett för fönstrets totala konstruktion. t.ex Sp-fönsters Balans (alu) har ett u-värde på 1,2 men kassetten har 0,86. Kassettens u-värde skiljer mellan leverantörerna beroende på vilken konstruktion resten av fönstret har.

2. Vill du verkligen ha 0,79? du kommer under de fuktiga månaderna få imma på glaset och i vissa fall is. Detta sker när utetempen är högre än glasets utsida (som när du tar ut ett mjölkpaket ur kylen, då bildas kondens på paketets utsida) Kondensen under förmiddagen oftast.
Jag pratar av egen erfarenhet då jag har 0,9 på mina fönster. Hade jag fått välja om idag, hade jag valt över 1,1.
Energibesparingen är minimal. ( [länk] )

3. Sista rådet, undvik en juridisk tvist om du inte gödslar med pengar. Det kommer ta enormt mycket tid, psyke och pengar. Det finns hur många kryphål som helt. Försök hitta en förlikning.
Neee, bra isolerade fönster ska man ha.
Numera väljer man Antifog glas som ytterruta, 0,9 i U-värde med 0gg kondens på 4år :)

Med vänlig hälsning, fremax
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
I första posten.
Står inget om att ts har gjort specefika krav på fönster
 
A
Första inlägget:

”Enligt avtalet ska jag ha fönster med u-värde 0,79 och brandklassning på EI45. ”

Inlägg 105
”1. Beställaren och Totalentreprenör skrev under anbud. I anbud står det hur väggar, tak, fönster, dörrar ska vara utförmade. Det står inget om märket (tillverkaren), bara att de ska uppfylla tekniska egenskaper t.ex u-värde på tak, vägg och fönster.
2. B och TE skriver under entreprenadsavtal.”


Inlägg 131 och efterföljande”
N Nagra skrev:
[bild]
Detta finns i avtalet.”



Vänligen läs inläggen instället för att kapa tråden med onödiga inlägg.


Så utifrån TS inlägg är väldigt tydligt att det står specificerat U-Värde och brandklassning i avtalet.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Finndjävel och 6 till
  • Laddar…
Nu har ju inte trådstartaren uttryckligen efterfrågat brandklassade fönster utan detta har stått i en spec som entreprenören tagit fram vilken utgör del av avtalet. Trådstartaren var inte mer intresserad av fönsterna än att hon/han lät entreprenören välja fabrikat så detta bör inte varit någon fråga av vikt direkt.

Jag förstår överhuvudtaget inte varför man skulle få för sig att sätta in brandklassade fönster i en hel villa och med tanke på att entreprenören är en ekonom med begränsad byggkompetens (han anlitar en lettisk firma som tillverkar prefabhus och har egna montörer) lär det handla om en felskrivning snarare än om att han försöker lura byggherren.

Om man nu ska bygga komplementbyggnader som garage och attefallare nära bostadshuset i framtiden så räcker det att ha brandklassade väggar och fönster i de väggar på dessa som vetter mot bostaden.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
T
N Nybygge2015 skrev:
Nu har ju inte trådstartaren uttryckligen efterfrågat brandklassade fönster utan detta har stått i en spec som entreprenören tagit fram vilken utgör del av avtalet. Trådstartaren var inte mer intresserad av fönsterna än att hon/han lät entreprenören välja fabrikat så detta bör inte varit någon fråga av vikt direkt.

Jag förstår överhuvudtaget inte varför man skulle få för sig att sätta in brandklassade fönster i en hel villa och med tanke på att entreprenören är en ekonom med begränsad byggkompetens (han anlitar en lettisk firma som tillverkar prefabhus och har egna montörer) lär det handla om en felskrivning snarare än om att han försöker lura byggherren.

Om man nu ska bygga komplementbyggnader som garage och attefallare nära bostadshuset i framtiden så räcker det att ha brandklassade väggar och fönster i de väggar på dessa som vetter mot bostaden.
spelar ju ingen roll vem som upptagit de i avtalet.
de står med i avtalet och då ska de levereras.

En en treprenör kan ju självklart inte stryka saker ur avtalet efter det är påskrivet lite godtyckligt för som anser att de var feltryckt etc.

om du köper en volvo med viss utrustning sen får du bara hälften av den pga att volvo hade skrivit fel så hade självklart du accepterat de eller?
Du har ju förväntat dig en viss typ av bil och betalat för de då ska du självklart få detta
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
T totalpeter skrev:
spelar ju ingen roll vem som upptagit de i avtalet.
de står med i avtalet och då ska de levereras.

En en treprenör kan ju självklart inte stryka saker ur avtalet efter det är påskrivet lite godtyckligt för som anser att de var feltryckt etc.

om du köper en volvo med viss utrustning sen får du bara hälften av den pga att volvo hade skrivit fel så hade självklart du accepterat de eller?
Du har ju förväntat dig en viss typ av bil och betalat för de då ska du självklart få detta
En bättre jämförelse är om jag beställer en bil och säljaren råkat använda en gammal offermall där det är ikryssat att bilen är försedd med skottsäkert glas. Jag som inte är gangster hade då bara varit nöjd om jag fått en bil med normala tunna fönster som går att öppna.
 
T
N Nybygge2015 skrev:
En bättre jämförelse är om jag beställer en bil och säljaren råkat använda en gammal offermall där det är ikryssat att bilen är försedd med skottsäkert glas. Jag som inte är gangster hade då bara varit nöjd om jag fått en bil med normala tunna fönster som går att öppna.
hade jag köpt en bil med skottsäkra fönster och sen fått en bil med vanliga fönster så självklart skulle jag vilja bli kompenserad för detta.
Vem avgör vad som är väsentligt och inte?

dessutom känns u-värde och brandklass som två av de viktigaste punkterna när de gäller fönster.
eller vad känner du kan vara viktigare? typ av beslag?
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Det har ju inte med saken att göra. Ombyggaren vill göra avsteg från specen så måste det ju till en överenskommelse med köparen.
 
A
Företaget offererar ett bubbelbad för 10 personer. Köparen blir jättenöjd för de har en stor släkt eller en bubbelbadsklubb men nämner det inte för företaget. Får istället ett badkar för två för det måste ju uppenbarligen vara fel i offerten..

Exemplet går att tillämpa på alla delar, även taket, det blev betongpannor och inte tegel. Köparen glömde säga hur mycket hen uppskattade att det redan från början stod tegel i offerten..

Fakta är att det fanns i avtalet! Nu är frågeställningen vad är en skälig kompensation eller åtgärd.
 
Merkostnaden för uppvärming av huset med de fönstren som är monterade kontra de som står i avtalet motsvarar väl på årsbasis att man skulle glömma ett fönster öppet under en vinterdag. Det som påverkas marginellt är husets bruttoenergibehov. Beroende på husets uppvärmningskälla så kommer det slå väldigt lite på netto-behovet (köpt energi). De kanske bör kompensera med ett par tusenlappar, men så mycket mer känns ganska overkill. Har man byggt mot BBR så kommer garanterat att ha ett nytt hus med fantastiskt bra egenskaper vad gäller energiåtgång och inomhuskomfort! (y):D
 
  • Gilla
Nybygge2015
  • Laddar…
T
A AM86 skrev:
Merkostnaden för uppvärming av huset med de fönstren som är monterade kontra de som står i avtalet motsvarar väl på årsbasis att man skulle glömma ett fönster öppet under en vinterdag. Det som påverkas marginellt är husets bruttoenergibehov. Beroende på husets uppvärmningskälla så kommer det slå väldigt lite på netto-behovet (köpt energi). De kanske bör kompensera med ett par tusenlappar, men så mycket mer känns ganska overkill. Har man byggt mot BBR så kommer garanterat att ha ett nytt hus med fantastiskt bra egenskaper vad gäller energiåtgång och inomhuskomfort! (y):D
så kan du självklart inte räkna.
kolla vad ett fönster med u-värde 1,2 och ingen brandklass kontra ett fönster med u-värde 0,7 och EI45 kostar.
så kommer du få en rejäl skillnad i kostnad sedan multiplicerar du detta med hela huset fönster.

självklart är de en enorm summa TS har förlorat.
 
T totalpeter skrev:
så kan du självklart inte räkna.
kolla vad ett fönster med u-värde 1,2 och ingen brandklass kontra ett fönster med u-värde 0,7 och EI45 kostar.
så kommer du få en rejäl skillnad i kostnad sedan multiplicerar du detta med hela huset fönster.

självklart är de en enorm summa TS har förlorat.
Har TS betalat för fönster med 0,7 är det givetvis en annan sak. Kunde inte läsa mig till att han gjort det
 
T
A AM86 skrev:
Har TS betalat för fönster med 0,7 är det givetvis en annan sak. Kunde inte läsa mig till att han gjort det
han skriver i sitt första inlägg att de står i avtalet att fönstren ska vara 0,7 och EI45.
alltså har han beställt och betalt för det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.