Avtalet är skäligt och ska därför följas! Ta själv reda på vad de korrekt fönstren kostar och håll inne med skillnaden. Bevaka att han inte debiterar för arbetet att byta.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Tyvärr finns det en del lurendrejare på marknaden som försöker byta ut det offererade materialet emot billig skit. Dom offererar ett lägre pris än konkurrenterna för premium grejer. När dom väl fått jobbet levererar dom en helt annan kvalitet än den utlovade och hoppas att kunden inte ska förstå nått. För det är exakt vad han har gjort.

Ett fönster med U-värdet 0,79 kostar garanterat mer än det dubbla gentemot ett med U-värde på 1,2. Din entreprenör är en bondfångare och du borde hänga ut honom med företagsnamnet så att inga andra byggahusare blir lurade. Det är därför det finns konsumentforum. För att rensa bort skräp från marknaden.
 
S Saxdaling skrev:
Avtalet är skäligt och ska därför följas! Ta själv reda på vad de korrekt fönstren kostar och håll inne med skillnaden. Bevaka att han inte debiterar för arbetet att byta.
Det är det som är problemet det finns inga fönster/märke ts kan gå efter. Ts skulle få lettiska fönster i alu med 0,79 och brandklassning el45.
 
F Finndjävel skrev:
Tyvärr finns det en del lurendrejare på marknaden som försöker byta ut det offererade materialet emot billig skit. Dom offererar ett lägre pris än konkurrenterna för premium grejer. När dom väl fått jobbet levererar dom en helt annan kvalitet än den utlovade och hoppas att kunden inte ska förstå nått. För det är exakt vad han har gjort.

Ett fönster med U-värdet 0,79 kostar garanterat mer än det dubbla gentemot ett med U-värde på 1,2. Din entreprenör är en bondfångare och du borde hänga ut honom med företagsnamnet så att inga andra byggahusare blir lurade. Det är därför det finns konsumentforum. För att rensa bort skräp från marknaden.
Tror du ska läsa tråden innan du ger svar om lurendrejare.
 
N Nagra skrev:
Hej, jag har precis byggt mitt första hus i Göteborg. Enligt avtalet ska jag ha fönster med u-värde 0,79 och brandklassning på EI45. Vad jag har fått i verkligheten är fönster med u-värde 1,2 och ingen brandklassning.

Husbyggare säger att det saknas relevans för att man uppfyller energikrav och funktionen uppfylls. Han menar även på att det som står i anbudet är en uppenbart felskrivning på grund av att huset är inte ett passivhus.

Jag håller förstås inte med husbyggaren. Jag tycker att fönster med u-värde 1,2 kommer höja mina uppvärmningskostnader och jag får inte brandklassning på mina fönster. Tomten är inte så stor och när jag bygger garage och attefallshus så kommer de byggnader stå hysat nära huset.

Någon som har expertis och erfarenhet om hur man kan gå vidare?

Med vänlig hälsning
Jas
Hej.
Du får bygga bättre.....
Och dina argument gör att brandkravet är aktuellt i framtiden.
Gissar att du fått dokumentation/ produktunderlag på de fönster som är monterade.
Kan Leverantör/ Entreprenören visa att ni har kommit överens om ÄTA som avser avsteg vad gäller önskade krav jmf med avtalet?
Viktigt att meddela dina synpunkter skriftligt till leverantör och Entreprenör. Har slutbesiktning gjorts?
Prata med din Kontrollansvarig och oberoende Entreprenadbesiktningsman, som jag hoppas du har utsett. Frågan är också vilken prisskillnad det är på fönstren och vad det kostar att byta ut. …
Om inte ovanstående räcker till för att inse allvaret ta kontakt med en jurist.
Hoppas det löser sig för dig.
 
T
T Polos skrev:
Det är det som är problemet det finns inga fönster/märke ts kan gå efter. Ts skulle få lettiska fönster i alu med 0,79 och brandklassning el45.[/QUOTE

Vad pratar du om?

de är väl inte upp till TS att lösa de. TS har beställt fönster med de kraven och ska då få de levererat.
 
T
T Polos skrev:
Tror du ska läsa tråden innan du ger svar om lurendrejare.
De är ju uppenbart lurendrejeri och ett företag som upprepade gånger försökt blåsa TS.
de kan inte driva projekt vet inte hur en totalentreprenad fungerar
 
T Polos skrev:
Tror du ska läsa tråden innan du ger svar om lurendrejare.
Vad är det jag ska läsa? Att du har fördomar emot lettiska fönster? Varför skulle svenska vara så mycket bättre bara för att lönekostnaderna är högre? TS har rätt till dom fönster som offererats, fönster med betydligt bättre U-värde och brandklassning än den han fått levererade. Skulle du själv acceptera att du får en biltema skruvdragare på posten när du beställt en makita?

Varje gång nån kritiserar en hantverkare så verkar du ta det som en personlig förolämpning för att du är hantverkare själv. Du kanske är seriös, det betyder inte att alla hantverkare är det.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Nej men det finns inga lurendrejare till hantverkare som skulle ta svenska kvalitets fönster när dom kan välja vilket skit dom vill.
Skulle denna byggare vilja blåsa kunden så hade dom tagit något billigt skit och inte trarydsfönster
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
T
T Polos skrev:
Nej men det finns inga lurendrejare till hantverkare som skulle ta svenska kvalitets fönster när dom kan välja vilket skit dom vill.
Skulle denna byggare vilja blåsa kunden så hade dom tagit något billigt skit och inte trarydsfönster
Men skojar du eller, helt uppenbart har ju dom blåst TS

TS har beställt och betalt för fönster med ett visst U-värde och brandklassade.
Entreprenören har levererat fel produkt, fönster med sämre U-värde och sämre brandklass.

du har ett funktionskrav som ska levereras du får varken leverera sämre eller bättre fönster utan att informera Beställaren och få det godkänt.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Nagra - Det första du MÅSTE göra är att SKRIFTLIGEN meddela byggaren det du tycker är felaktigheter och brister i leveransen!
Var noga när du skriver, dock bara fakta. "Trassla inte in dej" i massa argument i det skedet.
Detta skall göras inom 2 månader från att du fick reda på bristerna = slutbesiktningen/slutsamråd?
Om det har gått längre tid måste du påpeka i brevet att du tidigare muntligen har påpekat bristerna och helst när/var/hur.

Tänk på, om du skall begära skadestånd (kompensation i form av rena pengar) är det den skada du har lidit/kommer att lida som skall värderas.
Ett dåligt exempel: Om en garageport är 5 cm lägre än specat behöver det inte vara en stor "grej" om det ändå går att köra in/ut bilar. Men om du kan visa att din husbil, som garaget är byggt för, inte går att köra in p g a de 5 centimetrarna har du i praktiken visat att hela garaget är obrukbart för dej och skadan är därmed stor för dej.

Om du håller inne pengar skall du också SKRIFTLIGEN tala om det för byggaren. Markera att det är tvistigt och att det beloppet du håller inne är minst vad du beräknar bristerna enligt avtal till.
Då har byggaren bara valet att lösa tvisten (på något sätt) eller bevisa att han fullgjort sitt åtagande. Får du påminnelser på fakturan eller om den går till indrivning sänder du bara en kopia på att du har meddelat byggaren att han inte fullgjort sina åtaganden.

Det är lite "lurigt" med att energideklarationen inte är beräknad på rätt fönster. Dock som husköpare har du en extremt stark ställning då du anses vara "glad amatör" och inte behöver kunna allt. Egentligen borde DU kritisera/ifrågasätta den som gjort energideklarationen (husleverantören ombesörjde?) och begära att dom uppdaterar den med rätt fönster!
Oftast står det i avtal i vilken ordning de tillhörande dokumenten gäller men sannolikt är inte energideklarationen en bilaga till avtalet och därför kommer avtalstexten att gälla.

När det gäller brandklassningen är det ju inte enbart fönstret utan en bedömning av fasaden som helhet som är viktig (dock, jag är dålig på brandbestämmelser)

Läs också på ABS09 som du antagligen har som bilaga i avtalet (och konstatera att din ställning är stark)

Slutligen, passivcertifierade fönster har normalt bättre kvalitet än "vanliga", åtminstone de tillverkare jag har erfarenhet av. Det kan vara allt från gångjärn och tätningslister till glas.
det är sant att du får mer imma etc. Helst skall man komplettera passivfönster med yttre persienner eller liknande som gör att dom håller sig imfria under natten/morgonen
 
  • Gilla
Porsvant
  • Laddar…
A
N Nagra skrev:
[bild]
Du skrev att bifogad information var del av upphandlingen.

Det ger ju dig en starkare sits än om det bara var en rad med text om fönstren.

Det står tydligt att fönstret har ett U-värde, inte att glaset har det.

Men du vill få en ekonomisk kompensation och byggaren vill erbjuda 0.

Du kan vända dig till ARN men risken är att det kommer ta flera månader. ARN lämnar sedan bara en rekommendation som är frivillig att följa. Dock kan det ge en vägledning innan en domstol drar i det.

Annars är en snyfthistoria i en lokalblaska en möjlig Väg :rofl:
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Vad är det jag ska läsa? Att du har fördomar emot lettiska fönster? Varför skulle svenska vara så mycket bättre bara för att lönekostnaderna är högre? TS har rätt till dom fönster som offererats, fönster med betydligt bättre U-värde och brandklassning än den han fått levererade. Skulle du själv acceptera att du får en biltema skruvdragare på posten när du beställt en makita?

Varje gång nån kritiserar en hantverkare så verkar du ta det som en personlig förolämpning för att du är hantverkare själv. Du kanske är seriös, det betyder inte att alla hantverkare är det.
Var är det för fönster som offererats?
 
T totalpeter skrev:
Men skojar du eller, helt uppenbart har ju dom blåst TS

TS har beställt och betalt för fönster med ett visst U-värde och brandklassade.
Entreprenören har levererat fel produkt, fönster med sämre U-värde och sämre brandklass.

du har ett funktionskrav som ska levereras du får varken leverera sämre eller bättre fönster utan att informera Beställaren och få det godkänt.
Vad heter fönstren som ts beställt ? Och vad har ts betalt för dom ?
 
Bart Bart skrev:
Jag tolkar totalentreprenad annorlunda.
Jag arbetar som besiktningsman av entreprenader och om man i sitt avtal/kontrakt har specificerat ett u-värde och en brandklassning på ett fönster så är det att se som ett funktionskrav som skall uppfyllas. Totalentreprenören kan sätta in vilket fönster han önskar, men fönstret skall uppfylla de funktionskrav som ställs dvs u-värde och brandklass. Detta är en solklar avvikelse från överenskomna funktionskrav.

Eftersom effekbehovet räknas utifrån u-värdet (U-värde x yta x temperaturskillnad mellan ute och inne) så blir effektbehovsökningen exakt den samma procentuellt som fönstrens u-värde skiljer sig. Därifrån kan man senare räkna fram energiåtgången. Husets totala energiåtgång kommer inte stiga med samma procent, men just genom fönstren gör det det.
Husets totala energiåtgång räknas ju på U-medelvärde och där kanske den totala ökningen inte är jättestor (beroende på hur mycket fönsteryta kontra omslutningsarea i övrigt man har).
 
  • Gilla
Carolusrex
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.