Status
Tråden går ej att kommentera.
tobbe72 skrev:
Fick idag min första utbetalning från skatteverket,verkar funka med 10 arbetsdagar som utlovats,enda problemet var att jag fick dubbelt så mkt jag hade begärt.
Ringde dem förut och bad att få sätta in överskottet men den proceduren hade de ej löst ännu.
Måste nog vara väl så stressigt för de små liven.
Dubbelutbetalning, eller dubbla beloppet på en utbetalning?

Vad tyckte de att du skulle göra med den "felande" hälften då..? :rolleyes:
 
Vet inte om frågan varit uppe innan men.

Om man tjänar cirka 370 000 / år innan skatt, kan man ändå utnyttja ROT-avdrag på hantverkare utan att bli förmånsbeskattad?
 
Dubbelt belopp på en utbetalning,(2 fastighetsägare).
Fick lämna refnr.på utbetalningen och skulle sen höra av dom så snart de hade ett system för när ngt sånt händer.
Hon nämnde åxo att det hänt flera personer.
 
-MH- skrev:
Finns det någon anledning att betala in moms, arbetsgivaravgift och inkomstskatt för att sedan få tillbaka mindre än man betalat in?
Jo det finns det, om man bara behöver betala in momsen så blir det en "vinst". det förutsätter att man har ett ackumulerat underskott att kvitta mot. Jag kollade med skv men det gick inte, däremot om man har en anställd så kan denne göra ett rot-jobb på firmaägarens hus. Eller om man som firmaägare gör att rot-jobb till en ej närstående= sambo ifall man inte har gemensamma barn. Det hade ingen betydelse vilken företagsform det var.
 
pellefant skrev:
Jo det finns det, om man bara behöver betala in momsen så blir det en "vinst". det förutsätter att man har ett ackumulerat underskott att kvitta mot..
Okej, man kan få lite snabba cash, helt rätt. På sikt är det nog ingen bra idé, dock.
 
Fick pengarna den 7/8 så det gick snabbare än 10 arb. dagar
Har skickat en till där pengarna också kommit in

Så för mig funkar det fint
 
Har installerat värmepump och antingen är han som jag lejde in väldigt ovetande om dom nya reglerna för rotavdrag eller så försöker han slippa undan för att han vill inte göra pappersarbetet.

Han har bla svamlat om att det finns konverteringsstöd att söka och att han iochmed det ska fakturera hela beloppet för pump installationen och att jag då ska få igen 30% av totalsumman.
Han påstod att han hadde fått den infon av www.svepinfo.se där under nyheter kan man hitta 30% men det gäller schabloner vid rot jobb och inte nåt konverteringsbidrag som han verkar ha hittat på själv.

Jag har dravlat med han på telefon i snart en vecka och varje gång så säger han: "jamen du det här måste vi kolla upp ordentligt så att det inte blir någe fel".

Lika för____nat så kommer det en faktura med hela arbetstiden = uta rot avdrag.

Min fråga är nu, kan jag själv istället för att tjafsa med denna gubben göra avdraget så som man gjorde före 1 juli dvs via min deklaration eller MÅSTE det gå igen hantverkaren?!???.
 
Vet inte om det finns konverteringsstöd, men det har funnits. Och får du ett sådant stöd, så kan du inte få rotavdrag på arbetet också. Antingen eller.
 
Braxsele skrev:
Har installerat värmepump och antingen är han som jag lejde in väldigt ovetande om dom nya reglerna för rotavdrag eller så försöker han slippa undan för att han vill inte göra pappersarbetet.

Han har bla svamlat om att det finns konverteringsstöd att söka och att han iochmed det ska fakturera hela beloppet för pump installationen och att jag då ska få igen 30% av totalsumman.
Han påstod att han hadde fått den infon av www.svepinfo.se där under nyheter kan man hitta 30% men det gäller schabloner vid rot jobb och inte nåt konverteringsbidrag som han verkar ha hittat på själv.

Jag har dravlat med han på telefon i snart en vecka och varje gång så säger han: "jamen du det här måste vi kolla upp ordentligt så att det inte blir någe fel".

Lika för____nat så kommer det en faktura med hela arbetstiden = uta rot avdrag.

Min fråga är nu, kan jag själv istället för att tjafsa med denna gubben göra avdraget så som man gjorde före 1 juli dvs via min deklaration eller MÅSTE det gå igen hantverkaren?!???.
Ja.. man kan använda sig av båda sätten i en övergångsperiod till 1jan 2010. Fast då får du ju inte igen pengarna förrän om ett år.

Ring och säg att du inte betalar förrän du fått en korrekt faktura.
 
hadde en liten aning om att man kunde göra båda sätten under en tid, ska ringa och begära en ny faktura iaf.

Tack
 
Hejsan

Har idag fått en faktura från plåtslagare som gjort div stuprörsarbeten mm.

Inga stora summor som ska betalas men ändock..

Något ROT avdrag fanns ej specificerat/avdraget..

Vad göra..Kan jag vägra betala? Kan jag kräva en ny faktura där rotavdraget är med räknat, eller måste jag nu själv kräva detta belopp från Skatteverket..?

Material samt arbetstid/kostnad är "specat" var för sig så jag kan väl lätt räkna ut hur mkt mindre jag borde betala..

Nog är väl momsenpå arbetskostnad material osv 25%?
Jobbet i sig är utfört nu under Augusti.

Tacksam för svar/förslag..
 
Du kan antingen
1) Säga till plåtis att skicka en ny faktura där han drar av halva arbetskostnaden inklusive moms, eller
2) få avdrag i nästa års deklaration, vilket innebär att du får igen pengarna om ett år ung.

Metod 2 funkar året ut.

Jag förutsätter att det är ROT-giltigt arbete, vilket det låter som.
 
Hmm, Man skall lämpligen avtala _innan_ om att enbart få halva arbetskostnaden på fakturan och resten som skattereduktion.

Ajson>Hur gjorde ni? Var ni överens om det före och har han överhuvudtaget fått de uppgifterna som behövs dvs fastighetsbeteckning och personnr på dig så han kan skicka in underlag till skatteverket.

Det här med ROT är liksom inte tvingande för fem öre för företagen, vill man inte hålla på med merarbetet så sorry, men man är ju givetvis överens innan.

/Kent
 
Om man får ett jobb gjort i slutet av året men fakturan kommer (av div anledningar) nästa år, är det från detta års rot-pott som det kommer dras eller börjar det dras på nästa års pott?
 
Ska bygga om lite, ny takkupa mm.
Tvingas troligen anlita en KA , kvalitetsansvarig. Blir hans kostnad avdragsgilt enligt rot?
Om inte någon som har en bra ide vad man kan begära att han ska skriva på fakturan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.