Status
Inte öppen för fler kommentarer.
andersmc skrev:
Nix. Om hantverkaren försöker få ut pengar, och SKV beslutar att det inte ska betalas ut några pengar (troligast på grund av att kunden redan använt upp sina 50000 eller något annat formfel, som att kunden inte är lagfaren ägare till fastigheten) så får hantverkaren bara ett besked om att han inte får några pengar.
Det är inte vad SKV skriver här:

"Även i andra fall där det bara är köparen av husarbete som har kännedom om att det brister i vissa förutsättningar för full skattereduktion är det köparen som är ansvarig för den för höga preliminära skattereduktionen. Det kan exempelvis inträffa när någon genom köp av husarbete från flera utförare har överskridit den maximala skattereduktionen, 50 000 kr, eller när det avser husarbeten för vilka köparen fått försäkringsersättning eller offentliga ersättningar eller bidrag.

Krav på köparens återbetalning sker genom att köparen, genom beslut vid taxeringen, blir återbetalningsskyldig för den preliminära skattereduktionen som belastar köparens skattekonto. "

http://www.skatteverket.se/rattsinf...285009111.5.6f9866931215a607a4f800010288.html
 
GoForIt skrev:
Säker på den..?
Hur skulle det gå till i praktiken? SKV får ju inga uppgifter (eller fakturakopia) på vilken typ av arbete som är utfört..
SKV skriver:

"I de fall det efter utbetalning av preliminär skattereduktion uppmärksammas att det utförda arbetet inte uppfyller kraven för husarbete är det utföraren av arbetet som är skyldig att återbetala den preliminära skattereduktionen till Skatteverket. Ett beslut om återkrav kan ske sex år efter beskattningsårets utgång. Skatteverket ska även i sådant fall ompröva köparens taxering och neka skattereduktion för husarbete."

http://www.skatteverket.se/rattsinf...285009111.5.6f9866931215a607a4f800010288.html

Så hantverkaren får inga pengar, och husägaren får inget avdrag.
 
-MH- skrev:
Nyfniken: Precis.

Anders: Nej, om SKV meddelar att kunden inte har avdragsrätt, så kommer det surt efter på kundens slutskatt. Hantverkaren får sina stålar. Däöremot får hantverkaren inga stålar om SKV meddelar att det inte är ROT-arbete.
Du feltolkade nog mitt inlägg.
Skatteverket meddelar ju i samma vända dom får in begäran av hantverkaren, om kunden inte har rätt till avdrag. Då skickas självklart en faktura på återstående belopp. Om kunden ändå får avdrag som i efterhand visar sig vara felaktigt så blir köparen återbetalningsskyldig på skatten. Ja.

Den enda "risken" hantverkaren tar förutom sin vanliga kreditgivning, är om hantverkaren utför ett arbete som inte anses avdragsgillt enligt benämningen husarbete, men så bra koll bör han/hon rimligen ha. Men det är å andra sidan inte samma sak som att hantverkaren blir utan pengar som du skriver. Det finns förmodligen anledning att kunna begära in dom pengarna i efterhand, även om arbetet inte går in under husarbete.
 
Redigerat:
imported_Anders_S skrev:
Den enda "risken" hantverkaren tar förutom sin vanliga kreditgivning, är om hantverkaren utför ett arbete som inte anses avdragsgillt enligt benämningen husarbete, men så bra koll bör han/hon rimligen ha. Men det är å andra sidan inte samma sak som att hantverkaren blir utan pengar som du skriver. Det finns förmodligen anledning att kunna begära in dom pengarna i efterhand, även om arbetet inte går in under husarbete.
Det har jag svårt att se, om hantverkaren har sagt att det är ROT-arbete, så får han stå för det. Det är ju trots allt bara hantverkaren som vet vad han gör.
 
Det tror inte jag. Och nej, det är inte bara hantverkaren som vet vad han gör.

""Det är principiellt viktigt att köparen begär skattereduktion, eftersom det är köparen som själv är ytterst ansvarig för att uppgifterna är korrekta. Vissa omständigheter är för övrigt kända endast av köparen, som t.ex. att arbetet är hänförligt till dennes förälders hushåll eller att någon ersättning eller något stöd eller bidrag inte har erhållits för arbetet.
"
Att som beställare hävda att "snickaren sa" blir i ett sånt här fall ganska långsökt då man inte vilka uppgifter som lämnats och vad som stämmer. Beställaren är ytterst ansvarig för uppgifterna som skatteverket skriver, därför tycker jag man får anse att densamma har yttersta ansvaret att undersöka om avdraget kan begäras eller inte.
 
imported_Anders_S skrev:
Det tror inte jag. Och nej, det är inte bara hantverkaren som vet vad han gör.

""Det är principiellt viktigt att köparen begär skattereduktion, eftersom det är köparen som själv är ytterst ansvarig för att uppgifterna är korrekta. Vissa omständigheter är för övrigt kända endast av köparen, som t.ex. att arbetet är hänförligt till dennes förälders hushåll eller att någon ersättning eller något stöd eller bidrag inte har erhållits för arbetet.
"
Det där är ju formalia som inte berör vilken typ av arbete det är, bara att det är rätt person som äger kåken, och beställarena bor där och att det finns utrymme.

Däremot:

"
4.3 Slutsats

Den som utför husarbete blir, enligt 14 § förfarandelagen, återbetalningsskyldig för utbetalt belopp när arbetet inte uppfyller kraven för husarbete.
"

Som sagt var, tveksamt om hantverkaren kan säga att "jodå, arbetet berättigar till ROT-avdrag" och sedan komma efteråt och säga, oops jag ahde fel ge mig 50.000 kr. Det är ju bara han som vet vad som kommer stå i ansökan till SKV.

Om det saknas avdragsutrymme mm, så är det givetvis köparen som skall ha koll.
 
-MH- skrev:
SKV skriver:

"I de fall det efter utbetalning av preliminär skattereduktion uppmärksammas att det utförda arbetet inte uppfyller kraven för husarbete är det utföraren av arbetet som är skyldig att återbetala den preliminära skattereduktionen till Skatteverket. Ett beslut om återkrav kan ske sex år efter beskattningsårets utgång. Skatteverket ska även i sådant fall ompröva köparens taxering och neka skattereduktion för husarbete."

[länk]

Så hantverkaren får inga pengar, och husägaren får inget avdrag.
Exakt denna fråga ställde jag på en information hos Skatteverket i början av juni.
Svaret jag fick då går helt emot det som nu anges i deras ställningstagande från 2009-06-22.

Det känns ju inte särskilt tillfredsställande att deras information var så bristfällig eller hade så kort livstid innan en så pass markant förändring.

Tyvärr så känns det som att SKV och lagstiftaren är på kollisionskurs på ganska många delar av det här förändrade arbetssättet.

Enligt information på samma träff så är listan över vilka arbeten som skall anses som ROT/HUS-avdragsberättigade fortfarande under uppdatering och justering. Tydligen har SKV överklagat vissa, med motiveringen att de skulle vara svårhanterbara (svåra gränsdragningar). Det ger ju om möjligt ändå fler risker för misstolkningar.
 
Redigerat:
GoForIt skrev:
Exakt denna fråga ställde jag på en information hos Skatteverket i början av juni.
Svaret jag fick då går helt emot det som nu anges i deras ställningstagande från 2009-06-22.
Jo, som jag påpekade när det kom, har de nu tagit reson och ändrat sig från deras första inställning. Jag tycker det blev bra till slut.
 
-MH- skrev:
SKV skriver:

"I de fall det efter utbetalning av preliminär skattereduktion uppmärksammas att det utförda arbetet inte uppfyller kraven för husarbete är det utföraren av arbetet som är skyldig att återbetala den preliminära skattereduktionen till Skatteverket. Ett beslut om återkrav kan ske sex år efter beskattningsårets utgång. Skatteverket ska även i sådant fall ompröva köparens taxering och neka skattereduktion för husarbete."

[länk]

Så hantverkaren får inga pengar, och husägaren får inget avdrag.
Som hantverkare kan man inte komma sex-sju år efter utfört jobb och kräva mera pengar av den f.d kunden. Var ska man då få dom pengarna? Jag har läst om ett rättsfall där skv själva inte kunde tolka skattelagarna utan "tyckte". När det gick ända upp till regeringsrätten fick personen som överklagade rätt och det blev därmed prejudicerande. Så det lutar åt att "svartjobben" kommer att fortsätta...
 
Om det är ett ROT-arbete eller ej tolkar jag som en fråga mellan hantvkeraren och SKV mest. Det är hantverkaren och inte kunden som bäst kan bedöma om det är ROT-arbete.

Givetvis tolkar SKV skattelagen precis som du och jag, något facit finns inte förens i högsta instans,.
 
Ja och om tolkningen blir "fel" till företagets nackdel vid en granskning efter tex sex år så är dom pengarna omöjliga att kräva av en kund. En möjlighet är ju att justera timtaxan uppåt för risken med rot-avdraget
 
pellefant skrev:
En möjlighet är ju att justera timtaxan uppåt för risken med rot-avdraget
Ska vi säga en uppjustering med 100% på arbetskostnaden? ;)
 
Jag skickade in en ansökan om utbetalning från SKV igår 16/7
Bara pers.nr och fastighetsbeteckning och beloppen skulle skrivas på lappen, inte äns Kommun eller ort..? finns det inte 2 lika fastighetsbeteckningar i landet? på olika orter alltså?
 
Fastighetsbeteckningen innehåller väl kommunnamnet, tex "Västerås Stommen 1:666"
 
Kommunnamnet vet jag inte om det är med så ofta. Inte på mina fastigheter iaf. Men personnummer räcker ju för att kontrollera vilken fastighet du äger så, det är nog inte så vanskligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.