Status
Inte öppen för fler kommentarer.
imported_anders_s tänkte inte så långt.... :)
 
Hej,

Tänkte höra mig för om någon har erfarenhet av ROT-avdrag i samband med renovering av badrum vid fuktskada och därmed även försäkringsärende.

Vi har haft en firma här som rivit vårt badrum på uppdrag av Trygg Hansa då vi har dessa som försäkringsbolag. Rivningen skedde eftersom vi haft en fuktskada i badrummet som för övrigt var 42 år gammalt. Alltså är allt avskrivet vad gäller material etc.

Nu när vi tagit in ett antal offerter på att bygga upp badrummet igen (så även från det företaget som rivit det på uppdrag av Trygg Hansa) berättar företaget att vi inte kan nyttja ROT-avdraget då detta är ett försäkringsärende. Så står det mycket riktigt även på Skatteverkets hemsida om man läser om ROT-avdraget där. Badrummet står nu helt rivet med en fläkt som står och går, och fram hit har Trygg Hansa stått för rivning samt upptorkningen.

Min fråga är om någon vet hur man skulle kunna göra för att ändå kunna utnyttja ROT-avdraget nu när vi ska bygga upp badrummet igen? Finns det någon möjlighet att kunna göra det utifrån de förutsättningar som finns?

Tacksam för alla tips och råd som kan tänkas finnas där ute.
 
Skall Trygg betala hela eller delar av uppbyggnaden av badrummet igen? I så fall är det nog kört.

Material får du ändå ingen reduktion för.
 
Enda möjligheten att utnyttja ROT-avdraget är att du väljer att inte ta det som försäkringsärende, utan betalar allt själv. med allra störst sannolikhet så blir det ändå dyrare för din del.
Eller hur menar du att du skulle utnyttja ROT-avdraget annars? Trygg-Hansa ska betala, och sen ska du få skattereduktion på hälften av vad de betalt?
 
MH: Trygg Hansa betalar rivning och upptorkning, dvs. så långt som vi kommit nu, samt delar av uppbyggnaden.

andersmc: Nä, så korkad är jag inte att jag tror att Trygg Hansa ska betala uppbyggnaden och att jag sen ska få ROT-avdrag på det de betalat :)

Så här tänker jag:

1. Man avslutar det försäkringsärende som pågår nu där rivningen etc. är klart och så även upptorkningen.
2. Arbetet som görs för att bygga upp badrummet igen låter man ett annat bolag ta hand om, skippar att blanda in Trygg Hansa och tar ROT-avdrag på arbetet

Borde vara genomförbart?
 
Så kan man nog göra, men tjänar du verkligen på det?
 
Borde jag väl göra då mitt badrum var 42 år gammalt och helt avskrivet, mao får jag ut minimalt med ersättning från Trygg Hansa.
 
Jag tror också att försäkringsbolagen lär tjäna en slant på minskade skadekostnader i villaförsäkringarna, med de nya ROT/HUS-avdraget.
Många kommer att välja att göra som Chrulla är inne på.
 
inga pengar än SKV.. dom borde haft ansökan den 17/7

Är det 10 dagar eller 10 arbetsdagar?

Är inga konstigheter med ansökan heller...
 
nino skrev:
inga pengar än SKV.. dom borde haft ansökan den 17/7

Är det 10 dagar eller 10 arbetsdagar?

Är inga konstigheter med ansökan heller...
Ursprungligen var det "bara" 10 dagar, vilket efter ett tag korrigerades till 10 arbetsdagar.

Tack för att du håller oss uppdaterade!
 
oj oj oj nu skäms man :)
Frugan hittade kuveret som jag trodde jag postat den 16 i hallen hemma...

Skyller på att det var första semmesterveckan och öl var inblandat :))
skickar 2 ansökningar om utbetalning den 30/7 ! få se om det går bättre nu...
 
Är det något som hindrar att man gör rot-jobb åt sej själv? Dvs lejer sin egen firma..
 
nja tror det kan vara ok om du har AB, tror inte att det går annars
 
pellefant skrev:
Är det något som hindrar att man gör rot-jobb åt sej själv? Dvs lejer sin egen firma..
Finns det någon anledning att betala in moms, arbetsgivaravgift och inkomstskatt för att sedan få tillbaka mindre än man betalat in?
 
Fick idag min första utbetalning från skatteverket,verkar funka med 10 arbetsdagar som utlovats,enda problemet var att jag fick dubbelt så mkt jag hade begärt.
Ringde dem förut och bad att få sätta in överskottet men den proceduren hade de ej löst ännu.
Måste nog vara väl så stressigt för de små liven.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.