Status
Tråden går ej att kommentera.
puu skrev:
Ska bygga om lite, ny takkupa mm.
Tvingas troligen anlita en KA , kvalitetsansvarig. Blir hans kostnad avdragsgilt enligt rot?
Om inte någon som har en bra ide vad man kan begära att han ska skriva på fakturan?
En KA som micklar med fakturan skulle jag INTE lita på för fem öre. Var genar han mer?
 
-MH- skrev:
En KA som micklar med fakturan skulle jag INTE lita på för fem öre. Var genar han mer?
Det är en annan diskussion och jag vet ju inte ens om han skulle gå med på det, det är en hypotetisk fråga.

Tänkte bara om KAn kommer från samma bolag som entreprenaden så lär ju hans kostnad vara inbakad i arbetskostnaden och ingå i rotavdraget.

Huvudfrågan återstår också, är KA kostnaden giltig som rotavdrag i ett giltigt projekt.
 
-MH- skrev:
En KA som micklar med fakturan skulle jag INTE lita på för fem öre. Var genar han mer?
Sen skiter jag i om han genar någon mer stans...jag är lite bitter att kommunen tvingar mig att anlita en KA, tycker att jag skulle kunna vara det själv.
 
Dr.SiC skrev:
Om man får ett jobb gjort i slutet av året men fakturan kommer (av div anledningar) nästa år, är det från detta års rot-pott som det kommer dras eller börjar det dras på nästa års pott?
Ingen som har koll på om saker som görs i år även måste faktureras iår för att kunna utnyttja detta års ROT-avdrag?
 
Min gissning är att det året som du *betalade* som gäller för avdragsberäkning (samma som för räntor, tex). Men skicka en fråga till SKV vettja!
 
Rörande KA så borde tiden han debiterar för kontroll på fastigheten vara underlag för husavdrag men jag tror faktiskt inte att ens skatteverket funderat på detta. Fråga dem! Nån skall ju vara den förste.

/Kent
 
Är det möjligt att få ROT-avdrag för undersökning av byggnaders status på plats? Huset äger jag redan, så det är inget problem.
 
Nu har då skv haft på sej 14 vardagar utan att rotdelen betalats ut till mej. När jag fyllde i blanketten stod det inget om beloppet skulle anges med eller utan moms i instruktionen så jag antog att det var utan moms. Nu har dom lagt ut exempel på deras sida om att beloppet tydligen är med moms. Sen så ska "samma" moms skickas tillbaka till dom.:confused:
 
El-firman gav mej en offert på att byta ut samtliga el-element samt kompletera med några ytterligare i en utbyggnad av huset.
Offerten var uppdelad på materielkostnad och arbete.
Han hade räknat med 24 timmars arbete, men jobbet tog bara 14 tim.
Nu vill han fakturera hela offertsumman, vilket jag kan förstå.
Får jag bara göra avdrag för den verkliga arbetskostnaden?
Eller kan jag dra av hela den offererade arbetskostnaden?
 
Du gör naturligtvis avdrag på den verkliga arbetskostnaden.
 
Jo du har rätt,
Men frågan är då vad är arbetskostnad, när jobbet inte utförts på löpande räkning.
Jobbet kommer således att faktureras med en totalsumma på 22.500:- och hänvisa till lämnad offert
Enligt offerten så är materielkostnaden 15.000:- och arbetskostnaden
7.500:-
 
Naturligtvis ska fakuran vara specad, annars blir det svårt att visa den om Skatteverket får för sig att granska dina avdrag. Får du en spec som säger att arbetskostnaden är 7500 så kommer du inte att kunna få dra av mer än 3750 kr.
 
xyon skrev:
El-firman gav mej en offert på att byta ut samtliga el-element samt kompletera med några ytterligare i en utbyggnad av huset.
Offerten var uppdelad på materielkostnad och arbete.
Han hade räknat med 24 timmars arbete, men jobbet tog bara 14 tim.
Nu vill han fakturera hela offertsumman, vilket jag kan förstå.
Får jag bara göra avdrag för den verkliga arbetskostnaden?
Eller kan jag dra av hela den offererade arbetskostnaden?
Exakt så här är det med "fasta priser",
men hade det tagit 34tim så hade du ju inte fått betala mer heller...eller hur... :rolleyes:

Fakturan ska vara uppdelad på exakt samma sätt som offerten så det klart framgår att arbetskostnaden är de 7500:- och han ska då dra av 3750:- på totalbeloppet.
Dessa 3750:- får han från skatteverket om du är berättigad avdraget.
I annat fall får han fakturera dig än en gång för de återstående 3750:-.

Dock kan jag undra vad det är för en elfirma du använder dig av eftersom de debiterar väldigt låg timpeng enligt dina uppgifter.

7500:- - 25% moms = 6000:- / 24tim = 250:-/tim exkl. moms vilket är grymt lågt !
Dessutom verkar det inkludera körersättningar.
 
Tack för det svaret. Offerten kan alltså ses som en specifikation till fakturan.
En liten rättelse...jag rörde till det ser jag.
Aretskostnaden 7.500:- är den kostnad som står på fakturan efter 50% ROT-avdrag.
Den totala offererade arbetskostnaden är 15.000:-, men den inkludera säkert också bil/reseersättning.
Det får jag kolla med EL-firman, för den ska jag väl inte göra avdrag för, antar jag.
Så timpenningen blev ju minst sagt rätt bra för det jobbet.
Men å andra sidan så kunde ju jobbet tagit längre tid, utan kostnad för mej.
Men det är ju det man får ta om man lägger över risken på hantverkaren.
Var hittade du vad som gäller vid fastprisjobb.?
Jag har letat utan resultat.
 
Nej, offerten är inte en fakturaspec - det är en offert. Om du själv ska stå för att göra ROT-avdraget så får du se till att ha en faktura där arbetskostnaden är tydligt angiven.

Jag blir lite fundersam när du skriver Arbetskostnaden 7.500:- är den kostnad som står på fakturan efter 50% ROT-avdrag. Det låter som att hantverkaren bara har fakturerat halva arbetskostnade och kommer att äska resten av Skatteverket. Du kan inte göra ytterligare avdrag på detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.