Status
Tråden går ej att kommentera.
martin_skold skrev:
Fråga om ROT:
Finns det en "minimikostnad" för att rot inte ska gälla?
Typ arbetskostnad 100:- så får jag tillbaka 50:-?
Nej det är borttaget,ändrades för ngt år sedan då minimum var 1000:- har jag för mig.
 
tobbe72 skrev:
Nej det är borttaget,ändrades för ngt år sedan då minimum var 1000:- har jag för mig.
Det skulle ju kunna bli lite orättvist, om man har en massa småfix för typ 1000:- per hantverkare.
Men vad bra. tack.
 
Vi separerar och jag flyttar till nytt hus. Hela min ROT-reduktion är utnyttjad för nuvarande fastighet.

Kan jag börja på ny kula i nya fastigheten? D v s under samma taxeringsår. Eller är det bara att vänta snällt på årsskiftet?
 
Hej

planerar en större renovering nästa år, och vill bara dubbelkolla att jag tänker rätt.

Kan vi göra fullt rotavdrag (dvs 2x50.000) om både jag och min fru tjänar så mycket att vi ska betala 50.000 i skatt var efter övriga avdrag mm (skattereduktion för räntor mm)?
 
Nej, antagligen måste ni betala mer skatt än så. Det finns uträkning på SKV:s hemsida.
 
Mattias Jönsson skrev:
Vi separerar och jag flyttar till nytt hus. Hela min ROT-reduktion är utnyttjad för nuvarande fastighet.

Kan jag börja på ny kula i nya fastigheten? D v s under samma taxeringsår. Eller är det bara att vänta snällt på årsskiftet?
Det är totalt 50 000 per person och år.

Antalet fastigheter spelar ingen roll så länge man använder dem som bostad för eget bruk.
 
Tänkte bara delge vad vi råkat ut för. Anlitade en snickare för att bygga om ett badrum i fritidshuset. Arbetet utfördes i november 2009 och vi var väldigt tydliga med att tala om för snickaren vikten av att fakturera oss så att vi skulle hinna betala fakturan under 2009 då vi beställt fler tjänster under 2010. Vi ville alltså fördela ROT på två år då vi annars skulle "slå i taket" på 50 000 kr. (en ägare till fastigheten). Trots påstötningar kom ingen faktura förrän den 10 januari. Då det är när tjänsten betalas som styr på vilket år ROT-avdraget hamnar innebär det nu att vi spräcker 50 000 kr gränsen 2010 och åker på en merkostnad på mellan 10-20 000 kr pga av detta.

Har överklagat till både Skatteverket och Förvaltningsrätten med motivet att det inte är rimligt att konsumenten drabbas av denna merkostnad pga av att hantverkaren inte sköter sin administration men har fått avslag i båda instanser. De hänvisar bara till lagrum som säger att det är betaldatum som avgör. Återstår nu att överklaga till Kammarrätt men har inga större förhoppningar.

Om ni planerar en renovering över årsskiftet och tänker er sprida ut ROTén över två år så tänk på detta.
 
Myckling skrev:
Tänkte bara delge vad vi råkat ut för.
...
Trots påstötningar kom ingen faktura förrän den 10 januari.
...
Om ni planerar en renovering över årsskiftet och tänker er sprida ut ROTén över två år så tänk på detta.
Kan snickarens långsamma administration bero på att han har något att vinna på att fakturera efter årsskiftet?
 
Hej. Undrar om det är någon som kan svara på följande.

Jag och sambo har bott i Norge från juni 2008 till juni 2010. Vi köpte tomt, sommarhus 2009 där vi nu planerar att bygga ett nytt hus. Vi flyttade tillbaka och började jobba i Sverige juli 2010. Vi bor just nu i sommarhuset.

Då till själva frågan. Vi borrade brunn i februari i år. Kan jag söka ROT avdrag för detta arbete, även om jag bara betalat skatt under halva året?
 
Myckling skrev:
Tänkte bara delge vad vi råkat ut för. Anlitade en snickare för att bygga om ett badrum i fritidshuset. Arbetet utfördes i november 2009 och vi var väldigt tydliga med att tala om för snickaren vikten av att fakturera oss så att vi skulle hinna betala fakturan under 2009 då vi beställt fler tjänster under 2010. Vi ville alltså fördela ROT på två år då vi annars skulle "slå i taket" på 50 000 kr. (en ägare till fastigheten). Trots påstötningar kom ingen faktura förrän den 10 januari. Då det är när tjänsten betalas som styr på vilket år ROT-avdraget hamnar innebär det nu att vi spräcker 50 000 kr gränsen 2010 och åker på en merkostnad på mellan 10-20 000 kr pga av detta.

Har överklagat till både Skatteverket och Förvaltningsrätten med motivet att det inte är rimligt att konsumenten drabbas av denna merkostnad pga av att hantverkaren inte sköter sin administration men har fått avslag i båda instanser. De hänvisar bara till lagrum som säger att det är betaldatum som avgör. Återstår nu att överklaga till Kammarrätt men har inga större förhoppningar.

Om ni planerar en renovering över årsskiftet och tänker er sprida ut ROTén över två år så tänk på detta.
Detta är ju knappast skatteverkets fel. Ni borde ha dragit av denna merkostnad på fakturan till hantverkaren istället, om han lovade att skicka fakturan på 2009.
 
Får man göra ROT-avdrag för reparationer av elanläggningar? Jag har haft en elektriker ute för att göra en reparation på min pumpanläggning (byte av ett motorskydd). Är det något man får göra avdrag för? Man får ju göra avdrag för elarbeten inomhus, men hur är det utomhus, på utrustning som tillhör huset och som är avsedda att serva huset?
 
Rrrrr skrev:
Detta är ju knappast skatteverkets fel. Ni borde ha dragit av denna merkostnad på fakturan till hantverkaren istället, om han lovade att skicka fakturan på 2009.
Jo naturligtvis har du ju rätt i det. Det torde dock vara rätt kört att vinna den juridiska tvisten som skulle uppstå då det inte framgår i något skriftligt avtal att snickaren förbinder sig att fakturera 2009 och att han står för skada som uppstår pga att han inte höll sigtill detta. Muntliga avtal har ju den nackdelen att de är svåra att bevisa.
 
ROT och årsskifte verkar lite klurigt.

Jag har precis som Myckling ett hantverksjobb som jag väntar faktura på. Större delen av jobbet har genomförts september och oktober 2010. Faktura har ännu inte kommit, trots påstötningar. Det skulle nog i och för sig vara bättre för mig om ROTen hamnar på 2011 istället. Finns det några hinder för det, om jobbet utförts under 2010?

Hoppsan 1000 inlägg, ganska många timmar som man inte prioriterat något vettigare t.ex. konditionsträning ;(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.