Status
Tråden går ej att kommentera.
joflopp skrev:
Nej, offerten är inte en fakturaspec - det är en offert. Om du själv ska stå för att göra ROT-avdraget så får du se till att ha en faktura där arbetskostnaden är tydligt angiven.
Jag blir lite fundersam när du skriver Arbetskostnaden 7.500:- är den kostnad som står på fakturan efter 50% ROT-avdrag. Det låter som att hantverkaren bara har fakturerat halva arbetskostnade och kommer att äska resten av Skatteverket. Du kan inte göra ytterligare avdrag på detta.
Ja det stämmer att El-firman har fakturerat mig halva arbetskostnaden enl. offerten och dom får ut den andra halvan från skattemyndigheten och att Jag inte kan göra något ytterligare avdrag.
Jag har ställt frågan till RSV ,vad som gäller vid fastprisjobb (inget svar ännu), men jag tycker det låter rimligt att det som är angivet i offerten som arbete är det som jag ska betala och anses som arbete.
Man kan väl knappast begära att firman ska speca ett fastprisjobb som utförts helt enligt offerten.
Resultatet i mitt fall blir bara timpenningen blev lite väl hög för mej, men det kunde lika gärna blivit firman som fick en låg timpenning.

Jag brukar alltid begära ett fast pris på sådana här arbeten och jag antar att det ganska vanligt, så det borde finnas en rutin hur det ska gå till.

Om jag förstått dej rätt så gäller inte offertens uppdelning på materiel och arbete när dom ska fakturera, utan firman ska bara fakturera för den tid som åtgått.
Eller menar du att dom ska fakturera faktisk tid men ange en så hög timpeng så att dom får vad dom offererat?
 
xyon skrev:
Tack för det svaret. Offerten kan alltså ses som en specifikation till fakturan.
En liten rättelse...jag rörde till det ser jag.
Aretskostnaden 7.500:- är den kostnad som står på fakturan efter 50% ROT-avdrag.
Den totala offererade arbetskostnaden är 15.000:-, men den inkludera säkert också bil/reseersättning.
Det får jag kolla med EL-firman, för den ska jag väl inte göra avdrag för, antar jag.
Så timpenningen blev ju minst sagt rätt bra för det jobbet.
Men å andra sidan så kunde ju jobbet tagit längre tid, utan kostnad för mej.
Men det är ju det man får ta om man lägger över risken på hantverkaren.
Var hittade du vad som gäller vid fastprisjobb.?
Jag har letat utan resultat.
Varför göra det mer komplicerat än det är. :rolleyes:

Om ett företag offererar dig en summa som avser material och en summa som avser arbete så ska han ju fakturera dig exakt likadant oavsett om han behövt en eller hundra timmar för att utföra arbetet hos dig.
Ni har ju kommit överens om en klumpsumma för arbetet och en för materialet.
Mer än så behöver det inte specificeras.
Personligen specificerar jag körutsättningen också men jag vet att vissa har det inkluderat i en lite högre timpeng vilket jag inte tycker är riktigt rätt.
Dock vet ju inte storebror detta utan det går som arbetskostnad med.

Driver själv litet företag i branschen så man har tvingats lära sig. :rolleyes:
 
xyon skrev:
Eller menar du att dom ska fakturera faktisk tid men ange en så hög timpeng så att dom får vad dom offererat?
De ska inte ange någon timpeng alls ! :surprised:

Det ska finnas 3 summor på din faktura typ....

#
Arbete enligt offert - Elarbete 15000:-

Material - Element 15000:-

Avgår ansökan om ROT - 7500:-

Summa exkl.moms 22500:-
Moms 25% 5625:-
Summa inkl. moms 28125:-
#

Hans ansökan till skatteverket kommer då att gälla ...

Summa exkl. moms 7500:-
Moms 25% 1875:-
Summa inkl. moms 9375:-

Totalt får han då in 28125:- från dig och 9375:- från rsv vilket blir 37500:-
Samma summa som avser totala material och arbetskostnaden inkl. moms.
(15000 + 15000 +25%moms = 37500:)


Hoppas du förstår lättare nu för det är inte lätt att förklara på smidigare sätt. :blushing:
 
Tackar och bockar för svaret.
Precis så som du beskriver det tolkade jag ditt första svard^_^b och det är precis så som min El-firma har förklarat det för mej
Det var kommentarerna från "joflopp" som rörde till det lite grann:confused:
Men jag kan inte låta bli att reta mig lite på att RSV inte har svarat på min mailfråga, hur man gör i ett sånt här fall.
Jag har också letat i RSV instruktioner utan resultat.
Man vill ju inte få några obehagliga överraskningar i efterhand.
 
Har ärligt talat lite svårt att förstå vad problemet är, men det får stå för mig. :)
Med verklig arbetskostnad menade jag naturligtvis den fakturerade arbetskostnaden, inte den verkliga arbetstiden.

Vad är det för obehaglig överraskning du tror kan uppstå? Timpris eller fastpris på arbetet spelar ingen roll för Skatteverket - det är den fakturerade arbetskostnaden som ligger till grund för ROT-avdraget.

Kika på blanketten som firman fyller i så ser du hur enkel den är.
http://www.skatteverket.se/download/18.76a43be412206334b89800053668/452901.pdf
 
Sådärja nu har jag fått svar från RSV.
Svaret var dock inte helt självklart, ens för RSV,
Första svaret var även där, att det är den faktiska arbetskostnaden som ska anges på fakturan, men efter att ha pratat med 3 personer på RSV så blev det slutliga svaret:
Antingen så hänvisar man i fakturan till offerten och bifogar den.
Eller så anger man på fakturan hur offerten är uppdelad på beräknad arbetskostnad och materiel,och struntar i att bifoga offerten.
 
Redigerat:
xyon skrev:
Sådärja nu har jag fått svar från RSV.
Svaret var dock inte helt självklart, ens för RSV,
Första svaret var även där, att det är den faktiska arbetskostnaden som ska anges på fakturan, men efter att ha pratat med 3 personer på RSV så blev det slutliga svaret:
Antingen så hänvisar man i fakturan till offerten och bifogar den.
Eller så anger man på fakturan hur offerten är uppdelad på beräknad arbetskostnad och materiel,och struntar i att bifoga offerten.

Personligen så skriver jag alltid ut offerten i två ex. varav kunden skriver i sina uppgifter och signerar det ena exet till mig och h*n får behålla det andra exet.
Dock specificerar jag alltid fakturan i tre steg med...
1. Arbetskostnad (Totalt)
2. Materialkostnad
3. Körersättning

Sen skriver jag in rotavdraget som ett minus så att totalsumman på fakturan blir vad kunden ska betala men samtidigt ser hur mycket rotavdraget är och med en liten enkel text på fakturan framgår det att vid nekande av rotavdrag från rsv så kommer kunden att faktureras motsvarande belopp.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
vid nekande av rotavdrag från rsv så kommer kunden att faktureras motsvarande belopp.
Det enda gången RSV nekar dig är om det jobb du har gjort inte är av typen ROT-jobb. du borde ha bättre kolla än villaägaren vilket som ingår? Det är också därför avdraget är gjort på det viset.
 
-MH- skrev:
Det enda gången RSV nekar dig är om det jobb du har gjort inte är av typen ROT-jobb. du borde ha bättre kolla än villaägaren vilket som ingår? Det är också därför avdraget är gjort på det viset.
Nu är det ju enligt uppgifter från skatteverket även så att man kan bli nekad i andra fall.
T.ex om kunden redan gjort för höga avdrag.

I annat fall så är det inte lätt att ha koll på exakt vad som gäller heller eftersom inte ens rsv har riktig koll på vad som gäller när man ringer och frågar dem. :rolleyes:

Detta är också en gardering från hantverkarhåll ifall något skulle gå galet och man inte får några pengar från rsv och den typen av text har nog de flesta med på sina fakturor har jag en känsla av.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Nu är det ju enligt uppgifter från skatteverket även så att man kan bli nekad i andra fall.
T.ex om kunden redan gjort för höga avdrag.
I juni gav de ut en skrift som förklarade att så inte var fallet. Har länkat till den någon gång i somras.

Detta är också en gardering från hantverkarhåll ifall något skulle gå galet och man inte får några pengar från rsv och den typen av text har nog de flesta med på sina fakturor har jag en känsla av.
Om jag som beställare är osäker på om det är ROT, och om hantverkaren säger "jajamän, klart det är" så skulle jag bli ledsen om det helt plötsligt dök upp en "oj-hoppsan"-faktura.

Men om hantverkaren varnar medan beställaren tjatar, så förstår jag ju texten. Svårt det där.
 
Det är jag som kund/köpare som ansvarar av t.ex för mycket utbetald preliminär skattereduktion eller om min slutliga skatt att betala inte räcker för att få ROT-avdrag.

Däremot är det utföraren/företaget som blir återbetalningsskylldig gentemot skatteverket om det visar sej att arbetet inte var avdragsgrundande.
I det fallet är det ju bra för företaget om dom angivit på fakturan att man i så fall kommer att ställa en ny faktura på det återbetalda beloppet till köparen.
 
Redigerat:
-MH_>Det stämmer att i år så betalar SKV ut pengar men från årsskiftet så behövs intygen om preliminär skattereduktion för att säkerställa att kunden har reduktion kvar och då är det rätt viktigt att man ser till att få in de intygen från kunderna med.

Det hade ju varit omöjligt att få ihop det i år eftersom ingen visste hur mycket som dragits av innan fakturamodellen infördes.

/Kent
 
snickarboden skrev:
-MH_>Det stämmer att i år så betalar SKV ut pengar men från årsskiftet så behövs intygen om preliminär skattereduktion för att säkerställa att kunden har reduktion kvar och då är det rätt viktigt att man ser till att få in de intygen från kunderna med.

Det hade ju varit omöjligt att få ihop det i år eftersom ingen visste hur mycket som dragits av innan fakturamodellen infördes.

/Kent
Vad är det som ändras vid årsskiftet menar du?
 
Fick ett mail från företagarna under veckan, har tyvär tagit bort det men det stod nått
att man måste ansöka om utbetalning för jobb gjorda under 09 före 31/1 10 annars gick det inte att få pengar (taget ur mitt dåliga minne... men det var iaf nått med 31/1 10)
Någon annan som fått mail från företagarna?
som kan klistra in här


ett eget delforum för hantverkare kanske kunde vara bra?
 
Från årsskiftet så betalar inte skatteverket ut några ROT-pengar till företaget om kunden redan gjort maximalt med avdrag.

Därför är det då viktigt med intyget.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.