Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hemmakatten
Arbetet skall vara utfört senast den sista juni.
 
M
Tack för snabbt svar! =)
Inte ens Skatteverket kunde svara på det när jag ringde dem idag, vilket är väldigt konstigt tycker jag.
 
Om jag har förstått det hela rätt så skulle man med ett litet räkneexempel för
oss hamna ungefär så här. (För arbeten mellan 2008-12-08 -- 2009-06-30).

För 2009:
Adam: Jobbat heltid, lite föräldraledig, bolåneräntor, rot, reseersättning
Eva: Jobbat heltid i ca 6 månader, mycket föräldraledig, bolåneränta, rot, reseersättning

Vi har båda ränteavdrag om ca 75 000kr var
Vi har båda blivit debiterade arbetskostander om mer än 100 000kr
Vi har båda reseersättning (Adam för nästan hela året, Eva för ca halva) 30 000 kr resp 15 000kr.

Lön (Adam) 450 000 kr och betalat i skatt 135 000 kr
Lön (Eva) 120 000 kr och betalat i skatt 36 000 kr

Blir det så här då för Adam:
+135 000 kr (Skatteunderlag)
- 75 000 kr (Ränta)
- 50 000 kr (Rot)
- 30 000 kr (Reseersättning. Till/från arbetsplats)
+20 000 kr (Således inte möjligt att åtnjuta fullt rot avdrag


Blir det så här då för Eva:
+36 000 kr (Skatteunderlag)
- 75 000 kr (Ränta)
- 50 000 kr (Rot)
- 15 000 kr (Reseersättning. Till/från arbetsplats)
+104 000 kr (Således inte möjligt att åtnjuta fullt rot avdrag
 
Redigerat:
Nu fick jag ett svar från skatteverket idag att jag inte får göra ROT avdrag för inredning av vår övervåning som vi utfört mellan 081208-090530, för att huset är för nytt. Vad är det som gäller egentligen?? Ni som svarat att man får göa rot avdrag oavsett ålder fram till sista juni i år, var har ni hittat den informationen?
 
T ex sidan nio i skatteverkets egen broschyr, dock handlar allt om skatteverkets egen bedömning.

/Kent
 
joaher skrev:
Nu fick jag ett svar från skatteverket idag att jag inte får göra ROT avdrag för inredning av vår övervåning som vi utfört mellan 081208-090530, för att huset är för nytt. Vad är det som gäller egentligen?? Ni som svarat att man får göa rot avdrag oavsett ålder fram till sista juni i år, var har ni hittat den informationen?
De ska du visst få göra. Se till att få räkningen föra 1a juli och se till att det är specificerat där NÄR arbetet är utfört och summa arbetskostnad inkl moms.
 
snickarboden skrev:
T ex sidan nio i skatteverkets egen broschyr, dock handlar allt om skatteverkets egen bedömning.

/Kent

Kan du posta en länk, för jag hittar uppenbarligen inte rätt broschyr....
 
M
Jag pratade med Skatteverket idag och de sa att arbetet på ett yngre hus än 5 år ska vara utfört senast siste juni. Så det ska du få göra rotavdrag på.
Hittar jag info om det så länkar jag.
 
Rrrrr skrev:
De ska du visst få göra. Se till att få räkningen föra 1a juli och se till att det är specificerat där NÄR arbetet är utfört och summa arbetskostnad inkl moms.
Jo flera har skrivit detta i sina inlägg, men jag skulle vilja se det skriftligt någonstans på skatteverkets sida....
 
snickarboden skrev:
Inte bara räntekostnader, avräkningsordning är som följer...

1. Kommunal fastighetsavgift (pensionärer)
2. Sjöinkomst
3. Allmän pensionsavgift
4. Jobbskatteavdrag
5. Underskott av kapital
6. Husarbete

I korthet så innebär det att för att kunna utnyttja reduktionen fullt ut så behöver man en årsinkomst kring 300.000:- och inga avdrag! Detta för att det är inte den slutliga skatten som avgör hur mycket man kan få reduktion för utan man drar ifrån de ovannämnda posterna och får fram ett mycket lägre belopp.
I skatteverkets exempel så var slutlig skatt 61.439 och skatt kvar för reduktion för HUS-arbeten blev 37.419:-
Detta är en viss skillnad och en hel del flyger nog på en rejäl kvarskatt nästa år.

Källa Skatteverkets informationsträff med tillhörande broschyr.

/Kent

Så i praktiken innebär det att det här är ett avdrag för de som har gott om dollars. Ja, man blir ju inte förvånad. Snacka om att det har spridits falsk och vilseledande marknadsföring från varenda byggfirma och byggvaruhus sedan december månad...

"Dra av 100.000 kr med hjälp av ROT-avdraget!!!" "Passa på att renovera nu när du kan dra av 100.000 kr med hjälp av ROT-avdraget!" "Få hela jobbet till halva kostnaden!"

Helt utan förbehåll eller ens en liiiiiten finstilt text om de egentliga villkoren.

Trött...
 
jeppeknaster>Tror snarare det är så att ingen har vetat om hur det skall fungera. Inte ens Skatteverket...

/Kent
 
Hemmakatten
I denna länk från Skatteverket finns upp en lista på vilka arbeten som är godkända ROT-arbeten. Gå till "Nybyggnation" och läs sista stycket.

http://www.skatteverket.se/skatter/...patjanster.4.58a1634211f85df4dce80009465.html


I sista stycket står det:
"Skattereduktion medges dock för om- och tillbyggnad som gjorts på nybyggt hus förutsatt att arbetet är utfört före den 1 juli 2009."

Vi tänker själva utnyttja ROT-avdraget (har nybyggt hus) och jag harkollat upp detta flera gånger med Skatteverket.

Observera dock att huset får inte vara nybyggt i år. De 5 skattefria åren måsta ha börjat löpa.
 
Ja idag fick jag ett annat svar från skatteverket så här får ni ref med paragrafer och allt:

Hej igen! Här kommer glädjande nyheter! Du har helt rätt, jag var för snabb i mitt svar. Det innebär att arbete medatt inreda övervåningen och som är pågår mellan 8 december 2008 fram till30 juni 2009 ger rätt till skattereduktion. Detta gäller underförutsättning att fastigheten får värdeår 2008 vid fastighetstaxeringen.Skulle fastigheten få 2009 som värdeår ses arbetet med att inredaövervåningen som ett arbete för att färdigställa huset och inte som en om-eller tillbyggnad. Lagrummet för att du har rätt till skattereduktion enligt ovan finns i 67kapitlet 13 c § inkomstskattelagen. Detta lagrum hittar du bl.a. iRegeringens proposition 2008/09:178 (www.regeringen.se). I ovan nämnda lagrum framgår också att rätten till skattereduktion förnybyggda hus fro.m. 1 juli 2009 begränsas till att enbart gälla arbete förreparation och underhåll.
Glad sommar och vänliga hälsningar
Simone Johansson
Skatteverket, Servicejouren



Hemmakatten skrev:
I denna länk från Skatteverket finns upp en lista på vilka arbeten som är godkända ROT-arbeten. Gå till "Nybyggnation" och läs sista stycket.

[länk]


I sista stycket står det:
"Skattereduktion medges dock för om- och tillbyggnad som gjorts på nybyggt hus förutsatt att arbetet är utfört före den 1 juli 2009."

Vi tänker själva utnyttja ROT-avdraget (har nybyggt hus) och jag harkollat upp detta flera gånger med Skatteverket.

Observera dock att huset får inte vara nybyggt i år. De 5 skattefria åren måsta ha börjat löpa.
 
Hemmakatten
Ditt svar har samma lydelse som mitt inlägg. Vi pratar om samma sak.

Dvs. att nybyggda hus har rätt till ROT-avdrag fram tom 30juni 2099. Men precis som jag skrev i min sista mening så måste de skattefira åren ha börjat löpa. Det innebär att huset måste anses vara färdig för inflytt/ha fått värdeår 2008 eller tidigare.
 
Någon som kan kommentera mitt inlägg Nr 198?
Har jag tänkt rätt eller har alla hästar sprungit bort...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.