Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jag och min sambo äger en fastighet som vi håller på att totalrenovera.

I december när rot-avdraget kom så blev man ju glad och vi körde på och betalade fakturorna i den takten dom kom.

Problemet är att jag har en enskild firma och detta året har varit ganska lungt vilket gör att vi kommer närma oss 0 resultat i år och detta gör ju att jag inte har någon skatt att kvitta emot.

Nu är det ju så att mitt namn står på de flesta av fakturorna och min fråga är då om min sambo kan använda dessa fast det står mitt namn på fakturan.

En annan fråga är hur skatteverket vet att en faktura är till just detta huset då vi bode på annan adress undertiden som vi renoverade så står det ju inte fastighets adressen på fakturan.

Detta blev en lång fråga men jag hoppas ni förstår problematiken :)
 
En spännande fråga som dykt upp i mitt huvud nu.
Jag som jobbar i Norge och skattar här kan med lite strategi "välja" var jag vill skatta, detta gör jag såklart i Norge nu med mycket lägre skatt, Renoverar friskt på ett sommarhus i Sverige och skulle i princip kunna välja att skatta in 50 000 i sverige i december och då vara berättigad till allt detta i avdrag.

Finns det någon skattestrateg därute som kan hävda motsatsen?
 
Det är ju 50.000kr du skall betala i skatt. Med jobbskatteavdrag så behöver du alltså skatta för runt 300.000kr i Sverige.

Avdraget avser dessutom endast arbetskostnader för hantverkare med F-skattsedel, och för att du skall kunna utnyttja avdraget fullt ut behöver du ha sådana kostnader på minst 100.000kr då det är hälften som är avdragsgillt.

Hur det fungerar för dig att flytta skatten mellan länderna lämnar jag till någon annan att bedöma.
 
Heyking skrev:
Jag och min sambo äger en fastighet som vi håller på att totalrenovera.

I december när rot-avdraget kom så blev man ju glad och vi körde på och betalade fakturorna i den takten dom kom.

Problemet är att jag har en enskild firma och detta året har varit ganska lungt vilket gör att vi kommer närma oss 0 resultat i år och detta gör ju att jag inte har någon skatt att kvitta emot.

Nu är det ju så att mitt namn står på de flesta av fakturorna och min fråga är då om min sambo kan använda dessa fast det står mitt namn på fakturan.

En annan fråga är hur skatteverket vet att en faktura är till just detta huset då vi bode på annan adress undertiden som vi renoverade så står det ju inte fastighets adressen på fakturan.

Detta blev en lång fråga men jag hoppas ni förstår problematiken :)
Eftersom hon står som ägare på fastigheten kan hon göra avdrag, men bara för maximalt 50.000kr i skattereduktion.
 
Nja inte blir det 300 000 inte om jag har en månadsinkomst i december som är kraftig.

Låtsäga såhär i sverige har vi väl en skattefri del (Per år) på kanske 15 000 idag, sen har vi normal skatt på ca 32% upp till 32 000 därefter har vi 50% i skatt på överskjutande belopp.

15 000 0kr skatt ( Per år )
32 000 ca 10 000 i skatt
80 000 ca 40 000 i skatt

Månadslön på 127 000 det skall jag kunna lösa med lite trixande
 
Redigerat:
MH: Helt rätt, jag tryckte på fel knapp helt enkelt och avsåg 200.000kr.

Ägarn: Som sagt kan jag inte sambeskattningsavtalen, men i Sverige betalar vi skatt på årsinkomst nör vi deklarerar, även om preliminärkskatten dras per månad. Blir lite konstiga effekter ibland, men det är så det är.
 
Swetrot skrev:
MH: Helt rätt, jag tryckte på fel knapp helt enkelt och avsåg 200.000kr.

Ägarn: Som sagt kan jag inte sambeskattningsavtalen, men i Sverige betalar vi skatt på årsinkomst nör vi deklarerar, även om preliminärkskatten dras per månad. Blir lite konstiga effekter ibland, men det är så det är.

Helt klart räknar vi på årsbasis, tänkte inte på det :)

Ska se vad jag får för arbetskostnader och värdera mot slutet av året om jag kan tjäna en slant på det hela eller om det blir mera jobb än nytta.

Man tackar för visat intresse.
 
Jag har anlitat en firma i maj och fått 2 fakturor. en för material och en för arbete. Betalat materialet nu i juni och ska sedan betala fakturan för arbetet när det är utfört. Som det ser ut nu så blir det utfört i början av juli. Arbetskostnaden är på 20k. Kan jag då med hänvisning till 1 juli bara betala in 10k och låta firman sen fixa resten av pengarna även om själva affären gjordes upp i maj?
Undrar om det har med att göra när fakturan betalas eller när arbetet kom överens om som i detta fall i maj.
 
Du kan inte helt själv bestämma att bara betala halva fakturan, utan då får du i sådana fall göra upp med företaget att de gör om fakturan så att den matchar det nya regelverket.
 
självklart gör jag ju inget utan samråd med firman men har dom någon rätt att inte låta mig betala halva om nu arbetet betalas i juli? Haft diskussionen med dom tidigare och dom verkar vara inne helt på att det får jag sköta själv vid deklarationen.
Men man får väl avvakta och se. Får väl hoppas på tydliga direktiv som inte går att misstolka.
 
Fakturan måste i sådana fall vara utställd efter 1:a Juli. Nu vet jag inte varför du har fått en faktura redan nu för ett jobb som inte är utfört, det normala är att man får fakturan efter att arbetet är klart, eller delfaktureras under arbetets gång.
 
Swetrot:
Ja då är det ju så klart inte så svårt att förstå varför jag fick en faktura på direkten även om det inte fanns något krav på betalning innan arbetet blir klart och godkänt. . Har dom då gett mig fakturan innan 1 juli så har dom nog gjort det i förhoppning att slippa själva dra av halva arbetskostnaden oavsett när fakturan då betalas in.
Så även om jag då betalar den i juli så blir jag tvungen att själv fixa avdraget nästa år på deklarationen just för att de utställt fakturan redan i maj.
 
Det är när arbetet är utfört som är avgörande.

Se till att fakturan ser korrekt ut. Det är dig som kund som Skatteverket kan begära in den från.
 
En annan sak som kanske inte så många har tänkt på är att räntekostnader ger reducerad skatt med 30 % upp till 100.000 i räntekostnader och med 21 % därutöver. Eftersom de flesta har lån på sina bostäder är det alltså ytterligare en parameter att ta med i beräkningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.