7 522 läst · 59 svar
8k läst
59 svar
Husägare vinner mot byggföretag i HD
De företag jag har jobbat med tog hälften av fastpriset i början och 3/4 delar när arbetet närmase sig sluter.gäst skrev:
När det gäller löpande pris då har jag betalat löpande fakturor.
Det är ett sätt att undvika oberäkniga kunder.
Jag som kund tyckte det var rättvis. Då tar företaget och kunden lika mycket av risken.
Varför inte ?MathiasS skrev:
Jag får kvitto helt enligt avtal. Vi delar på risken. Jag tar lika mycket risk som företaget.
Varför ska firman lita på mig och leverera jobb och sen hålla tummarna om jag får lust att betala eller hitta på nåt och be firman göra om jobbet !
Det ska rättvis för båda.
Jag har upplevt att jobbet blir utfört bättre om firman får förtrode för kunden.
Att förskottsbetala halva jobbet innan det ens startat är som jag ser det helt vansinnigt och går tvärtemot alla rekommendationer från exempelvis konsumentverket. Förtroende får man skapa på annat sätt och ett tydligt avtal är en väg att gå. Men aldrig betala något i förskott!
Jag själv tycker det är oerhört tveksamt att betala det minsta i förskott.
Tyvärr är det många hantverkare som får otroligt mycket lägre motivation att arbeta på uppdraget så fort pengar är betalda. Tyvärr en sanning, som jag t.o.m själv känner av ibland.
(Om jag har någon liten skitsak kvar men vi ändå med överenskommelse med kunden får fakturera jobbet och på ren tillit kommer vi överens om att jag åker förbi och fixar vid ett bra tillfälle så har jag upptäckt att det faktiskt är lite segare att få till detta än om betalningen faktiskt hänger på detta lilla. Men visst, det är en hederssak att fixa det så snabbt som möjligt, så det blir ju gjort ganska snart.)
Det enda jag tycker är OK att betala före jobbet är ev levererat material, särskilt om det är mycket och binder mycket kapital för firman.
Och är det ett stort jobb så är det helt OK att göra en lyftplan så man betalar några gånger under resans gång för redan utfört arbete. Men fortfarande inte något i förskott.
Jag vet inte heller varför förskottsbetalning av hälften skulle öka förtroendet för kunden, det är ju så ovanligt att man kanske istället kan börja undra vad det ligger för hund begraven ...
Tyvärr är det många hantverkare som får otroligt mycket lägre motivation att arbeta på uppdraget så fort pengar är betalda. Tyvärr en sanning, som jag t.o.m själv känner av ibland.
(Om jag har någon liten skitsak kvar men vi ändå med överenskommelse med kunden får fakturera jobbet och på ren tillit kommer vi överens om att jag åker förbi och fixar vid ett bra tillfälle så har jag upptäckt att det faktiskt är lite segare att få till detta än om betalningen faktiskt hänger på detta lilla. Men visst, det är en hederssak att fixa det så snabbt som möjligt, så det blir ju gjort ganska snart.)
Det enda jag tycker är OK att betala före jobbet är ev levererat material, särskilt om det är mycket och binder mycket kapital för firman.
Och är det ett stort jobb så är det helt OK att göra en lyftplan så man betalar några gånger under resans gång för redan utfört arbete. Men fortfarande inte något i förskott.
Jag vet inte heller varför förskottsbetalning av hälften skulle öka förtroendet för kunden, det är ju så ovanligt att man kanske istället kan börja undra vad det ligger för hund begraven ...
Hederssak och handslag är en sak och bygga upp en gpdrelation är en annan sak. Om jag bjuder mina handverkare på biobiljetter eller lunch är inte för att jag försöker vara hederlig utan försöker ha en godrelation. Samma sak om jag vill betala i tid, kanske i förtid.Sir Duke skrev:
Man vet att handverkare kan göra 100gg värre mot mig än jag kan göra mot honom. Så det gäller att hålla en godrelation. Inte för att vara hederlig (villet iofs är bara bra) utan för att arbetet utförs som jag önskar.
Håller med på sätt och vis.
Jag brukar se till att det finns kaffe, bubbelvatten, saft, läsk och fikabröd framme. Är jag hemma fixar jag mackor ett par gånger om dagen. De får gärna komma in och sitta i köket och hänga och vila, eller använda någon av uteplatserna att installera sig på. Självklart använda toa och kök. Gärna använda stegar och pallar och mina verktyg. Jag vill underlätta så mycket som möjligt för dem både att utföra jobbet och känna sig bekväma och välkomna.
DETTA SER JAG INTE SOM EN DEL AV BETALNINGEN utan som en del av schysst bemötande och vanlig hyfs mellan folk som respekterar varandra.
Däremot skulle jag ALDRIG betala för något som inte utförts. Det är bara helt fel och innebär en för stor risk att motivationen att utföra jobbet försvinner.
Jag brukar se till att det finns kaffe, bubbelvatten, saft, läsk och fikabröd framme. Är jag hemma fixar jag mackor ett par gånger om dagen. De får gärna komma in och sitta i köket och hänga och vila, eller använda någon av uteplatserna att installera sig på. Självklart använda toa och kök. Gärna använda stegar och pallar och mina verktyg. Jag vill underlätta så mycket som möjligt för dem både att utföra jobbet och känna sig bekväma och välkomna.
DETTA SER JAG INTE SOM EN DEL AV BETALNINGEN utan som en del av schysst bemötande och vanlig hyfs mellan folk som respekterar varandra.
Däremot skulle jag ALDRIG betala för något som inte utförts. Det är bara helt fel och innebär en för stor risk att motivationen att utföra jobbet försvinner.
Redigerat:
Varför, för att 90% av alla som blir blåsta av hantverkare har förskottsbetalat. Det är oerhört riskfyllt och inte samma sak som att dela lika.Lars48 skrev:Varför inte ?
Jag får kvitto helt enligt avtal. Vi delar på risken. Jag tar lika mycket risk som företaget.
Varför ska firman lita på mig och leverera jobb och sen hålla tummarna om jag får lust att betala eller hitta på nåt och be firman göra om jobbet !
Det ska rättvis för båda.
Jag har upplevt att jobbet blir utfört bättre om firman får förtrode för kunden.
Om hantverkaren känner sig osäker på din betalningsvilja är det bättre att betala direkt vid leverans.
Ja men du sa att du skulle betala hälfen innan något jobb var utfört och det är tveksamt ens med folk man känner.Lars48 skrev:
Liknande trådar
-
Lantmäteriet ska hjälpa till att stävja brott mot husägare
Artikelkommentarer -
Husägare förlorar mot kommunen i mål om sophämtning
Artikelkommentarer -
Bad-protest mot husägare som staketat in strandremsa
Artikelkommentarer -
Husägare fick rätt mot Vattenfall - anslutningsavgiften sänks
Artikelkommentarer -
Många skatterelaterade kontrollinsatser mot husägare i år
Artikelkommentarer