Precis, det borde inte ta många minuter, och borde leda till högre procent betalda fakturor, så inte någon fördyring heller.

gäst skrev:
Och om man inte har missat?
Jag har aldrig anlitat MC men vad finns kvar?
De företag jag har jobbat med tog hälften av fastpriset i början och 3/4 delar när arbetet närmase sig sluter.
När det gäller löpande pris då har jag betalat löpande fakturor.
Det är ett sätt att undvika oberäkniga kunder.
Jag som kund tyckte det var rättvis. Då tar företaget och kunden lika mycket av risken.

2/4 vid projektstart och 3/4 vid avslut känns inte riktigt helylle.

...och att betala hälften när du inte fått varken en skruv eller mantimme levererad, aldrig i livet.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
MathiasS skrev:
...och att betala hälften när du inte fått varken en skruv eller mantimme levererad, aldrig i livet.
Varför inte ?
Jag får kvitto helt enligt avtal. Vi delar på risken. Jag tar lika mycket risk som företaget.
Varför ska firman lita på mig och leverera jobb och sen hålla tummarna om jag får lust att betala eller hitta på nåt och be firman göra om jobbet !
Det ska rättvis för båda.
Jag har upplevt att jobbet blir utfört bättre om firman får förtrode för kunden.

Att förskottsbetala halva jobbet innan det ens startat är som jag ser det helt vansinnigt och går tvärtemot alla rekommendationer från exempelvis konsumentverket. Förtroende får man skapa på annat sätt och ett tydligt avtal är en väg att gå. Men aldrig betala något i förskott!

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag själv tycker det är oerhört tveksamt att betala det minsta i förskott.
Tyvärr är det många hantverkare som får otroligt mycket lägre motivation att arbeta på uppdraget så fort pengar är betalda. Tyvärr en sanning, som jag t.o.m själv känner av ibland. :surprised:
(Om jag har någon liten skitsak kvar men vi ändå med överenskommelse med kunden får fakturera jobbet och på ren tillit kommer vi överens om att jag åker förbi och fixar vid ett bra tillfälle så har jag upptäckt att det faktiskt är lite segare att få till detta än om betalningen faktiskt hänger på detta lilla. Men visst, det är en hederssak att fixa det så snabbt som möjligt, så det blir ju gjort ganska snart.)

Det enda jag tycker är OK att betala före jobbet är ev levererat material, särskilt om det är mycket och binder mycket kapital för firman.

Och är det ett stort jobb så är det helt OK att göra en lyftplan så man betalar några gånger under resans gång för redan utfört arbete. Men fortfarande inte något i förskott.

Jag vet inte heller varför förskottsbetalning av hälften skulle öka förtroendet för kunden, det är ju så ovanligt att man kanske istället kan börja undra vad det ligger för hund begraven ...

Nu är det så här att det här gäller för folk som jag känner.
Betala hälften när halva jobbet är gjort är det ju vanligt som förekommer ofta ellehur?
Bara arbete, material ska man betala löpande.

Redigerat:
Allt det där med hederssak, handslag osv tror jag är kontraproduktivt. Folk är så olika så muntliga luddiga utfästelser funkar inte. Bättre att skriva fyrkantiga avtal om vad som gäller.

Vid fast pris så lägger man rimligtvis upp en betalningsplan där man löpande betalar efter att olika moment färdigställts.

Aldrig betalning i förskott.

Sir Duke skrev:
Allt det där med hederssak, handslag osv tror jag är kontraproduktivt. Folk är så olika så muntliga luddiga utfästelser funkar inte. Bättre att skriva fyrkantiga avtal om vad som gäller.
Hederssak och handslag är en sak och bygga upp en gpdrelation är en annan sak. Om jag bjuder mina handverkare på biobiljetter eller lunch är inte för att jag försöker vara hederlig utan försöker ha en godrelation. Samma sak om jag vill betala i tid, kanske i förtid.
Man vet att handverkare kan göra 100gg värre mot mig än jag kan göra mot honom. Så det gäller att hålla en godrelation. Inte för att vara hederlig (villet iofs är bara bra) utan för att arbetet utförs som jag önskar.

Håller med på sätt och vis.

Jag brukar se till att det finns kaffe, bubbelvatten, saft, läsk och fikabröd framme. Är jag hemma fixar jag mackor ett par gånger om dagen. De får gärna komma in och sitta i köket och hänga och vila, eller använda någon av uteplatserna att installera sig på. Självklart använda toa och kök. Gärna använda stegar och pallar och mina verktyg. Jag vill underlätta så mycket som möjligt för dem både att utföra jobbet och känna sig bekväma och välkomna.

DETTA SER JAG INTE SOM EN DEL AV BETALNINGEN utan som en del av schysst bemötande och vanlig hyfs mellan folk som respekterar varandra.

Däremot skulle jag ALDRIG betala för något som inte utförts. Det är bara helt fel och innebär en för stor risk att motivationen att utföra jobbet försvinner.

Redigerat:
Lars48 skrev:
Varför inte ?
Jag får kvitto helt enligt avtal. Vi delar på risken. Jag tar lika mycket risk som företaget.
Varför ska firman lita på mig och leverera jobb och sen hålla tummarna om jag får lust att betala eller hitta på nåt och be firman göra om jobbet !
Det ska rättvis för båda.
Jag har upplevt att jobbet blir utfört bättre om firman får förtrode för kunden.
Varför, för att 90% av alla som blir blåsta av hantverkare har förskottsbetalat. Det är oerhört riskfyllt och inte samma sak som att dela lika.

Om hantverkaren känner sig osäker på din betalningsvilja är det bättre att betala direkt vid leverans.

Lars48 skrev:
Nu är det så här att det här gäller för folk som jag känner.
Betala hälften när halva jobbet är gjort är det ju vanligt som förekommer ofta ellehur?
Bara arbete, material ska man betala löpande.
Ja men du sa att du skulle betala hälfen innan något jobb var utfört och det är tveksamt ens med folk man känner.

MathiasS skrev:
Ja men du sa att du skulle betala hälfen innan något jobb var utfört och det är tveksamt ens med folk man känner.
Jag var tydligen i min egen värld när jag skrev om förskottbetalning. Du har rätt.

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.